Skrivet av: bacillen | måndag 30 november, 2009

Tradition?

Ja så har årets upplaga av träning i Nordstan i adventstid gått av stapeln.Förra året provade vi för första gången på den här galenskapen

Jag och Kråka började dagen med frukost hos Elsa och blondinerna. Mysigt med goda miniköttbullar och massor med annat gott.

Sedan tog vi bussen in till stan och mötte Jenny och Sota inne i Nordstan. (för icke göteborgare är Nordstan en stor galleria mitt i Göteborg)

Vi höll oss runt julgranen för att inte bli helt översprungna av folk.

Kråka var verkligen både och i dag. I början var hon glad och väldigt träningsbar, hade fokus på mig och tyckte inte miljön var jobbig. Sedan efter en stund blev det jobbigt, då morrade hon på många som gick förbi och kunde inte alls koppla av. Dock var hon med mig om jag bad henne göra något, tex snurra och andra töntiga, onämnbara trix 😉 Men att jobba frivilligt(bjuda beteenden utan kommando) hade hon inte direkt ro till.

Efter massivt köttbullematande och seriöst försök till slappande kopplade hon av igen och kunde släppa att det var jobbigt. Skönt att hon tar sig förbi sina issues.

Elsa hade filmkamera med och här är ett axplock av vad vi sysslade med. Minuten på Mig och Kråka är tagen mitt i det sämre streaket, hon är splittrad och har fullt upp med att kolla in vad som händer. Jag har fullt upp med att avleda…

Träning i Nordstan

Jag lånar några bilder av Elsa.

Kråka klarar att slappa en stund.

Platsliggning. Kråka bjöd så fint på hakan i backen! Hon behövde bara ligga en kortis. Duktig Krax!

Kråka ligger plats.

Det är både kul och jobbigt att åka ut och träna i sådana miljöer. Jag få jobba mycket med Kråka, men också med mig själv för att inte tycka att det är så himla jobbigt att ha en hund som inte är som en glad och öppen retriever eller cocker.

Allt som allt är jag nöjd med vår insats. Det blev jobbigt en stund men vi jobbade oss ur det och gick både in och ut ur Nordstan med glatt viftande svans!

 


Svar

  1. Tycker det är så häftigt att ni ens kommit på idén?! Träna i Nordstan liksom… Och att man får ta in hundar där har jag aldrig reflekterat över förrän du skrev om det förra året.

  2. Snacka om störningträning – tycker ni är superduktiga som tränar på så ”konstiga” ställen, nyttigt!!

    Dessutom tycker jag inte att filmsekvensen på er var så ”dålig” som du antyder i texten 😉
    En liten sak bara: sträck på dig, då förmedlar du mer säkerhet vilken kanske kan hjälpa 😀

    När det gäller val av hund tror jag att det är mer utvecklande för ens egen träningskänsla när man inte har en fullt så lättränad hund. Du är ett föredömme med ditt sätt och har kommit så långt med Kråka – tummen upp för dig!

  3. Klart du får låna filmen!

    Tack igen för en trevlig dag! Som sagt, nästa år kör vi igen 😉

    Vi får väl skicka ett julkort till Nordstan och tacka för att man får ha hund där, det är ju inte helt vanligt att man får det i gallerier. Nordstan är helt klart ett föredöme tycker jag 😉

  4. Håller med Cicci, du är ett föredöme! Himla bra jobbat av dig och de andra. Inte dålig störning! Ett annat ställe ni kan träna på är ju tågstationen om ni vill ha variation.

  5. Jag tycker också det är modigt och duktigt att ge sig på det projektet att åka mitt till stan och träna. Tycker inte heller det ser ut som Kråka har några ”issues”.
    Kram

  6. Åh vad roligt att se film, igen! Nu blir det tradition då 🙂 Får nog försöka ta mig till systern nästa år så att jag kan vara med, det hade varit intressant. Lantishunden Pejla skulle helt klart ha det mycket svårare än Kråka – ni är duktiga!

  7. Ni är helt fantastiska!!!!!!!!!

  8. Jag förstår hur du känner, ibland kan det kännas lite tungt och ”orättvist” MEN DU ÄR DUKTIG!!!! Jag kan tycka att sådant där är jättejobbigt…(tur att man bor hyfsat centralt, svårt att komma undan då)

  9. Jag tycker också att det ser bra ut!
    Mysigt det ser ut med hundträning framför den vackra julgranen!

  10. Vilken mysig tradition, och verkligen modigt! Vilken svår miljö. Tyckte det såg jättebra ut på filmen.

    Kram // Anna

  11. Jag säger bara HÄRLIGT! 😀

  12. Tycker också att alla hundarna är väldigt duktiga i den miljön! Jag och Lissie tränade en del både där och på centralstationen innan vi tävlade och det är ju både kul och nyttigt. Det är inte bara hundar som behöver träna i sådana miljöer. I vårt fall tyckte nog jag att det var svårare än vad Lissie tyckte…

  13. Heja, heja!
    Märker inga större ”issues” hos Kraxet:-) Ni är jätteduktiga, hela gänget!
    Anne

  14. […] Förra årets film och blogginlägg finns naturligtvis kvar . I år träffades jag, Jenny och Ak för att träna lite i skydd bakom granen. Bra träning, trevligt sällskap och bra reklam för […]


Lämna en kommentar

Kategorier