Skrivet av: bacillen | fredag 28 november, 2008

Träning i Nordstan

I dag har vi tränat tillsammans med några från klickerforum.se, Elsa, Cecilia och Ida. Massor med folk och alltså massor av störningar.

Jag hämtade upp Ida och Bosse och vi lyckades(mot alla odds?) ta oss in till parkeringshuset i Nordstan.

Kråka har en häftig attityd när hon kommer till stan, svansen är hög och hon blir skuttig och glad och samtidigt mycket fokuserad och följsam. Bra egenskaper att ha med sig på tävlingsbanan, om det går.

När vi samlats i mitten av Nordstan, vid julgranen, började vi träna. Vi organiserade inte träningen alls utan körde på bara. Jag tycker det var bra. Jag hade liksom fullt upp med att hålla koll på mig och min hund så vi inte krockade med folk. Nästa gång vi träffas så här tror jag vi kan organisera träningen mer och köra två och två eller liknande, men idag tror jag alla var nöjda med att köra själva. ( och så snackade vi förstås en del hund mellan varven)

Jag koncentrerade mig på att ha ett bra träningsläge, att jag inte skulle be Kråka om att träna utan det var hennes ansvar. Och det funkade bra! I princip varje gång jag ställde upp i tävlingpose gjorde hon en ingång, det kändes gött! Något nedläggande under gång blev det med bra fart i läggandet. Mest fokus blev det på ingångar och fritt följ bland folk. Kråka kampade bra i leken och det gjorde mig glad!

Vi gjorde några korta men ordentligt störningsfyllda platsliggningar. Kråka låg tryggt och bra. Folk klev rätt nära och de andra hundarna var också nära. Jag gick inte långt ifrån men det var inte det viktiga i sammanhanget. Hennes fokus på mig och trygghet var fin! Jag är så glad för det!

Vi möttes av många leenden och nyfikna blickar. Emellanåt stod det riktigt mycket folk och faktiskt tittade på vår träning, publik liksom! Några frågade om det var uppvisning och flera kommenterade de fina hundarna. Ett äldre par frågade mig varför hundarna får så mycket godis hela tiden? 😀 Jag passade så klart på att ge en kortkort predikan om att även hundar vill jobba för lön 😉 De kontrade med att berätta att deras passhund brukade sno saker och inte lämna tillbaks dem förrän hon fick ett kex, ”Tänk vad bra hon tränat er”, svarade jag. 😀 Det är oerhört socialt att träna hund bland folk och jag blev glatt överaskad över intresset vi väckte.

Jag (eller min hund?) verkar ha nån sorts dragningskraft bland samhällets utstötta. Kråka och jag vilade på en bänk och där blev vi bekanta med en man med några öl för många under västen, han återkom senare när vi tränade och var social. Han hade hunddagis bla bla bla och allt möjligt och ett snöre han lekte koppel med 😀

Rätt som det var damp en annan alkis ner bredvid oss med kommentaren ”Åh, en groenendael” jag blev imponerad så klart, de flesta vet inte vad det är för ras och mina fördomar gjorde det svårt att tro just han kunde veta… Det visade sig att han haft en grönis, en hane som blev nästan 15 år och dog förra året. Då klingade en liten klocka i mig. Jag vet att Kråkas pappa Gaston hade en kullbror som levde och åkte flakmoppe med en alkis på hisingen. När den här tandlöse mannen nämnde att han brukat åka flakmoppe med hunden tänkte jag att det måste vara han. När jag så berättade att Kråka kunde vara hans hunds släkting (brorsdotter)blev han alldeles tårögd. Jag fick också lite vått i ögonvrån när jag såg den slitne mannen titta på Kråka och återuppleva sin älskade och saknade gamle vän. Att Kråka också visade sig från sin bästa och lite försiktiga sida gjorde det extra gott.

Vad himla trötta vi blev! Att träna i trängseln, och undvika att krocka med nyfikna adventshoppande människor, men samtidigt vara i sin egen träningsbubbla var svårt och kul!

Vi avslutade med en kort promenad genom stan bort till Lush där jag shoppade loss lite. Sen körde vi modigt genom stan mot partille där två hamburgarmåltider inhandlades och avnjöts i bilen. Varken Ida eller jag hade ätit frukost och var halvt ihjälsvultna så skräpmat var dödsgott! Stort tack Ida för görtrevligt(sagt på bred skaraborgska) resesällskap i dag! Och lika stort tack till hela gänget underbara klickertränare! Så värdefullt det är att träffas och träna tillsammans!

Responses

  1. Vad fint du beskrev flakmoppegubben, det är så många som bara ser en ”alkis” och missar människan.

    För övrigt har den där gröna gubben med skylten här till höger fel igen. IP-numret är rätt men ISPn är fel. Han påstår fortfarande att jag har Telia precis som han gjorde tidigare när jag hade BBB.

    Jag hoppas att du också får en trevlig helg!

  2. Arboc, han kanske är sponsrad av telia 😉
    och ja jag försöker att se människan.

  3. Häftigt, att träna i Nordstan. Bara att komma på idén liksom. 🙂 Hundträning var inte det första som slog mig i tisdags när jag var där.

    Härligt med Kråka och ”gubben” också.

  4. Jag har ju ingen närmare personlig kontakt med flamoppealkis-historien… så varför blir jag tårögd… ?
    Apråpo din IP och ISP-gubbe så håller jag på att lära mig hur man kan vara mer anonym på nätet och inte skylta med sin identitet jämt och ständigt. Jag lyckas lura din gubbe korta stunder, men har får ifatt mig sen. Han är rätt bra… :o)

  5. Anledningen till att det står TeliaSonera AB är att din telestation är utbyggd av Skanova och BBB bara hyr in sig.

  6. Tack igen för en superhäftig träningsdag! Blev ju alldeles hajpad av detta, och vill absolut göra om! helst imorrn.=) Håller med om att nu kan det vara bra att börja organisera och ha en plan innan vad man tänkt träna på, och vara i par. Ha en jättego lördag! Kramar! Ida

  7. Testa och ha en hatt liggandes på marken där ni tränar. Det kanske täcker bensinpengarna vid träningens slut. 🙂
    Låter jättehärligt.

  8. Så himla roligt att träningen gick så bra!
    Mysigt med farbrorn och flakmoppen också:)

  9. Tack för trevligt träningssällskap! Jag tror också det blir bra med lite mer organiserad träning nästa gång. Jag behöver lite struktur tror jag, för att glömma all publik!? Vi ses!

  10. Va kul med en sådan lyckad träning. Sen att ni kunde visa upp er lite och ge lite glädje till publiken är ju ett trevligt plus. Underbart att läsa om den glädje Kråka garanterat gav alkisen som nyss mist sin hund.

  11. Även jag blev tårögd av att läsa om historien med flakmoppen, helt underbar julhistoria. Häftig idé att träna istan så där och sprida klickerbudskapet. Det är så vi ska göra för att vara en motpool till alla hemska tv-program!
    Kramisar

  12. […] Idag träffade vi ett gäng från klickerforumet och tränade mitt inne i Nordstan. Det var jag, AK med Kråka, Ida med Bosse och Cecilia med Udo och Cartman. Hundarna var superduktiga, trots alla […]


Kommentera

Kategorier

