Skrivet av: bacillen | tisdag 7 december, 2010

Day 18 – Your favorite birthday

Åh jag har ett jättehärligt födelsedagsminne!

När jag var liten hade vi en sommarstuga några mil utanför Lidköping. På Kålland. I strö.

Stugan låg längs en liten grusväg tillsammans med tiotalet andra sommarstugor. Runt om låg kohagar, åkrar, skog och en kanal ut mot sjön. Idylliskt sommarlovsliv med smutsiga fötter,  sena kvällar, kalla bad och myggbett.

Traditionen bjöd att man på midsommarafton samlades på en allmänning för att dansa runt midsommarstången, festa, sjunga och ha roligt. Före det hade de som ville, oftast kvinnorna, plockat blommor och klätt stången. (Jag tror faktiskt att det var i vår sommarstugeby man kom på den idén) Männen fick sedan resa stången med gemensamma krafter (Lite av en tradition faktiskt) och festen kunde sedan börja efter intagande av en inte oansenlig mängd snaps. (Jag tror faktiskt att det var…)

En av sommarstugegrannarna råkade vara en av Bröderna Djup. Minns ni? Vi bor på landet? Om ni inte har en aning ska ni inte vara ledsna, det var ett mycket lokalt fast i Lidköping världskänt band. Det hände i alla fall att hela bandet eller delar av det kom till Strö och spelade.

Så till min födelsedag då.

Jag fyller år 22 juni. Då och då infaller det datumet på midsommarafton. När jag fyllde tio var en sådan där midsommarfödelsedag.

Då var de där, bröderna Djup. Och de sjöng och hurrade för mig. Mycket hedrande! 😀 Jag har för mig att jag blev hissad också, av ett gäng karlar och att jag höll på att dö av skräckblandad förtjusning av att bli hissad så himla högt. 🙂

Annars är nog min favoritfödelsedag uppvaktning på sängen, många presenter, alla jag tycker om, sol, fika i trädgården med jordgubbstårta, god middag och en ljummen sommarkväll med G…kanske avslutar vi med nakenbad i dammen.

 


Svar

  1. Ja, du blev hissad…högt! Och fick en cindydocka, var det samma år?

    • Cindydockan var nog några år tidigare…sjuårsdagen..? En bra födelsedag det också!

  2. Vilket underbart fölsedagsminne!!!!!!!!


Lämna en kommentar

Kategorier