Skrivet av: bacillen | onsdag 6 mars, 2013

Harder Better Faster

Nu har det gått några dagar dagar sedan tävlingen i söndags. Många tankar och känslor i omlopp.

Det gick ju faktiskt riktigt dåligt. Perry var hög som ett hus. Jag hängde mest bara efter i snöret… Så han gick upp på platsen. Ridå.

Men vi fick ändå chansen att gå in och köra resten av momenten. Jag hade lite problem med att ladda om. Först var vi ju faktiskt diskade, men det ändrades…

Det stora utropstecknet är alltså att platsen inte fungerade för fem öre. Och jag som verkligen tycker att man ska komma till tävling med en genomarbetad och trygg plats för att inte förstöra för andra. Och så blir det så för oss… PINSAMT. Men tur i oturen var det en stadig bit som Perry valsade fram till. En hanhund som inte brydde sig nämnvärt verkade det som.

Så nu måste det till mer och massiv träning på att klara platsen. Han går alltså inte bara till mig om han skulle gå upp. Det har jag faktiskt trott tidigare… Dumt. Jag har börjat träna in att han ska ligga med hakan i backen, kanske kan det ge en tydligare bild för honom av vad som krävs. Men framför allt ska jag störningsträna i massor!!

Det som inte fungerade till belåtenhet på resten av lydnaden var läggande under gång och ställande under gång. Jag visste att det kan bli missar i ordförståelsen…Men trodde inte vi skulle nolla båda. Nåja, det är ju bara att träna vidare. (Det handlar till stor del om sinnesstämning, är man hög som ett hus hör man inte så bra…)

Eftersom Perry var såpass het och övertänd blev också ingångarna helt galna. Han flög och landade lite här och där helt enkelt. Slog i mig och såg helvild ut.

Ett tydligt tecken på den där överladdningen var också att det kom skall och hopp  mellan momenten. Det gav ett riktigt tråkigt betyg på helhetsintrycket… Positivt var ändå att Perry ville. Han ville bara lite väl mycket. Han hade roligt och var med mig på banan hela tiden(utom på platsen då…)

Det här handlar nog väldigt mycket om uppvärmning och uppladdning. Jag måste så klart ta ett mycket större ansvar för att Perry får jobba sig ur och igenom den där stolligheten som han alltid hamnar i i början av en träning. Det är ju inte skillnad för honom bara för att det är tävling. Glömde det lite tror jag. Men så är vi ju gräsligt orutinerade också. Jag är ju heller inte riktigt van vid en hund med så här mycket energi och motivation. Han tar inte slut för att man kör på och gasar. Tvärtom, han behöver det för att kunna koncentrera sig.

Allt var inte skit. Linförigheten, som vi ju kämpat så med, gick över all förväntan. Visst låg han lite långt fram, och det påpekades i betyget, men han gjorde de flesta delar riktigt fint. Betyget blev 8,5. En poäng drogs för positionen tror jag och en halv för VP(vad är det?) Så bra trodde jag inte det skulle gå för bara några veckor sedan. Nu ska vi fila till positionen ännu mer!

Nu står jag alltså inför att svälja besvikelsen, samla ihop mig, hitta revanschlusten(den ligger och bubblar) och bestämma hur jag ska träna inför att ge mig på det här igen.

Lite stukad är jag. Men till stor del beror det på att maken jobbar i thailand i två veckor. Jag är urkass på att vara utan honom. Dessutom är en stor tenta under uppsegling. Det är saker som påverkar mig, så är det bara.

Så nu pausar vi ett par veckor. Försöker att bara ha roligt. Jag har världens bästa agent som kommer att bli precis så bra som jag tror!


Responses

  1. VP = växlar i position🙂

  2. Växlar i position – jahaaaa. Bra att du sa det Siv, jag tänkte så det knakade🙂 .

    Så klart du tar revanch! Tänk bara så bra ni kan bli, du har ju ett urhäftigt material! När du hittar alla knapparna så är ni högst upp på pallen lätt!


Kommentera

Kategorier

