Skrivet av: bacillen | måndag 28 januari, 2013

Ridhustest

Idag hade jag förmånen att ha hjälp av lilla K i vår träning. Hon fick vara tävlingsledare när jag passade på att köra igenom lydnadsklass 1. Hon har aldrig gjort det tidigare, och hon har aldrig sett en lydnadstävling. Hon klarar sig fint tycker jag!😀

Ujuj vad det är läskigt och nyttigt att filma sin träning! Jag ger en hel del dubbelkommandon ser jag… Urk.

Men! Mycket är fint. framför allt är Perrys attityd strålande och balanserad. Inga pip, skall eller hugg i benen😉 Han utför allt, även om matte ger lite för mycket hjälper i somliga moment. Linförigheten blev kortare än på tävling men det får vara okej för dagen. Efteråt körde vi ett riktigt långt ff med alla delar och det funkade riktigt fint. Positionen liiite långt fram men godkänd tror jag…

Det första som slår mig är att jag behöver lägga en del energi på att gå in på en ny ”arena” Bygga högre värde för det helt enkelt. Idag kom vi direkt ur bilen, värmde upp kort(kanske fem minuter) utanför ridhuset(i snöblask och regn). Han kollar ju av lokalen när vi kommer in, men samlar sig relativt fort. Om än inte så mycket att han är helt med på att vi startar…

Det andra är att jag måste förstärka starter och kommandot ”fot” bättre. Han går ofta iväg för långt efter ett par steg. När jag startar om är han genast med på noterna. Men på tävling har man bara en chans.

Det tredje: Jag har för kort koppel i linförigheten.

Nå, de grejerna är ju relativt enkla att fixa.🙂

Vad som kräver mer arbete är dubbelkommandona. Främst under momenten läggande respektive ställande under gång. Stort fokus på det i nästa ridhuspass!

Så, hit me! Kom med pepp och idéer!


Responses

  1. Jag tror fria följet skulle se snyggare ut om du får honom längre bak i position, Tror även det skulle påverka utförandet av t ex läggande under gång till det bättre och dina starter. Sen har du samma ovana som mig, att du går och tittar på hunden🙂

    • Tack för sin input, Siv Elin! Jag är medveten om positionen. Var slapp i början och släppte igenom fel position…får sota för det nu. Att inte titta på hunden vet jag ärligt talat inte hur jag ska få till. Han är tre äpplen hög, jag måste börja huvudet och ser honom ändå bara i ögonvrån…

  2. Jättebra! Bara finslip så är ni redo! Han faller fram i transporterna och du stannar till i ställandet och läggandet, men han jobbar på jättefint hela programmet med bra stadga och ordförståelse. Det ser fint ut när du går med honom, lagom uppsträckt.

  3. Helheten ser ju jättebra ut, ni håller ihop fint :D! Detaljmässigt finns det ju lite att pilla med (Elsa pin-pointade nog allt jag ville ha sagt😉, och främst är det ju den framskjutna positionen som stör för ögat i både fotgåendet och transporter och som kommer ge onödiga nerdrag ) men attityden och viljan (och som sagt en HELHET) finns ju där!

    Snart dags för en riktig träningstävling tycker jag allt :)!

  4. Tack alla för er fina kritik!
    Jag är gräsligt medveten om den framskjutna positionen. Och jobbar med den…men när det ska tränas kedjor måste jag väl släppa igenom den? Jag tror att det är hans position som ibland gör mig osäker och gör att jag kliver knasigt och ser allmänt osäker ut i linförigheten/fria följet. Hårdträning på position innan start. Och så fokus på att få bort dubbelkommandon, att jag stannar till i lägg och stå. Träningstävling på fredag! Tjohej!

  5. Förutom det som Elin har sagt så måste jag trycka på att du ska kämpa för att behålla den underbara attityd och fina uthållighet som ni har!
    Jag skulle nog hoppa ff i kedjor om du vill träna på positionen (vilket jag tycker att du ska för ni har en sådan kapacitet att få det riktigt snyggt!) och ta andra moment (där ff kan ingå men inte är största grejen).


Kommentera

Kategorier

