Skrivet av: bacillen | onsdag 9 januari, 2013

Växellådan

I några blogginlägg har jag nämnt att jag och Perry jobbat en del med att gå från att vara väldigt aktiva, till att varva ner i ett lugnare moment, för att sedan snabbt kunna växla upp igen.

Det var Siv som på första elitsatsningstillfället pratade om att ha balans. Bland annat balans mellan stadga och explosivitet.

Perry har inga problem med den explosiva delen, han älskar att göra saker fort och att ta i. Men vi behöver hela tiden jobba med att också ta det lugnt. Att röra kroppen lite mer kontrollerat och sakta, eller att sitta helt stilla.

Att enbart kunna ta det lugnt i lydnadsträningen är ju egentligen inte så mycket värt. En lydnadshund måste lära sig att växla upp och ner mycket fort. I olika moment krävs olika intensitet, men till och med i samma moment krävs det enormt snabba kast mellan fart och stillhet. Tex i de olika apporteringsmomenten eller i inkallning med ställande och läggande samt rutan.

Vi började vår växlingsträning med moment Perry är ganska trygg med. Dels, ett fartigt moment, att springa runt ett föremål i hög fart och bli belönad med kamplek. Dels att komma i utgångsposition, sitta stilla och sedan få fritt följ.

Som sagt, att växla upp och dra på är inget jag behöver tänka extra på, det går enkelt. Men att växla ner, att helt plötsligt från att ha rusat runt en stolpe komma in vid sidan och lugnt sitta stilla och vänta, eller röra sig mer kontrollerat vid min sida, det är svårt tycker Perry (och jag också😉 )

Jag använder godis, smekningar och lugna ord när jag belönar hans lugn. Försöker vara mycket tydlig med vilka kriterier som gäller, tex vilken position i fria följet, eller att tassarna ska vara helt stilla när man sitter i utgångsposition.

Och jobbar jag så tills han är så lugn och fokuserad som jag vill innan det är läge att låta honom växla upp igen.

Jag försöker över lag tänka på den här växlingen när vi nu tränar. Både när vi tränar delar av moment och när vi tränar kedjor. Vilken sinnesstämning vill jag ha? Hur belönar jag? När krävs det att han växlar upp? Och ner?

Kan jag lära Perry bra signaler för detta? Så att han på tävling kan bli förberedd på att nu ska det tas i, eller nu är det stillhet och stadga som gäller? Jag hoppas det.

Men, jag är ofta rätt hopplös. Allra roligast är att trycka gasen i bott och köra för fullt så klart! Då har vi allra roligast.😀

Full sula! Från Siv-kursen i Torsby i somras.


Responses

  1. Jag tycker det är så roligt att du har fått dig en sån total arbetsmaskin samtidigt som det är lite skrämmande att många har din ras som ren sällskapshund – de har ju sånt potential!

  2. Absolut värt att tänka på och inte glömma bort i sin träning, av-knapp av-knapp av-knapp!!


Kommentera

Kategorier

