Skrivet av: bacillen | måndag 7 januari, 2013

Plats…

..utan pip!

Perry är en rätt intensiv hund. När vi tränar. Och när det är nåt kul på gång. Annars är han ju rätt laid back. Han ligger till exempel gärna och drar sig länge på morgonen, eller när helst jag slappar. Sover under täcket i sängen eller ligger utslagen på golvet.

Han kan alltså slappna av. Bra.

Denna avslappnade stämning ska vi nu försöka hitta och applicera på tävlingsmässig platsliggning.

Jag har ju trott att Perry har lite för hög belöningsförväntan i platsen och att det är därför pipen kommer. Jag tror fortfarande att det är nära sanningen. men efter att ha belönat med rätt tråkigt torrfoder ett tag och ändå fått pip så tror jag att det handlar mer om en allmän förväntan på kul träning. Och att han inte tycker att platsen i sig är speciellt kul.

Typ: ”Matte, kan vi få detta överstökat och gå och köra apportering eller rutan istället?”

Vi behöver flytta fokus till att det är bra och mycket värt att ligga stilla och avslappnat. (och tyst)

Så nu börjar vi om, hemma i köket. Med Perry på en speciell dyna(vänstervarvsvinst!😉 ) och en externbelöning. Han fick först flera belöningar bara för att ligga rätt på dynan. Sen ställde jag fat med godis en bit bort och ställde upp mig. Två gånger kom pip efter tio sekunder, men varje gång ställde jag direkt bort fatet och bara pratade lugnt och klappade lite. Sen provade vi igen. 30 sekunder, 60 sekunder och 45 sekunder låg han sedan tyst och fint.

Vi kör på så här i några dagar och ser vad det ger. Jag vill gärna komma upp i tre fyra minuters tystnad och avslappning innan jag testar att ta det med ut i annan miljö.

Jag försöker känna mig lugn och trygg och ha gott självförtroende i det här. Vi har haft en hel del ljud i övrig träning också men jobbat mycket med att skifta intensitet i de olika momenten, det har verkligen hjälpt och det låter inte alls lika ofta från lydnadsagenten längre. Klart vi löser detta också!

Jag har fått flera bra tankar från träningsvännerna. Bland annat om att prova ”Hakan i backen” Det vill säga att hunden ska ligga plats med huvudet nere på marken. Det är inget dumt tips alls utan skulle kunna ge en bra förståelse för momentet. Jag avvaktar dock med det tills vi provat externbelöningskonceptet ordentligt.

Laterz Baby😉

 


Responses

  1. Jätteintressant att läsa! Påminner mycket om hur jag tänker att jag ska tänka med freestyle och HtM. För vår del verkar det vara en blandning av hög belöningsförväntan och frustration över oklara kriterier för belöning, och det gör ingen större skillnad på ljuden att nedgradera belöningen utan då får vi istället fokustapp OCH ljud i kombination… Så jag tänker som du, bra belöning, tydliga kriterier, TÄTA belöningar ett tag, skifte mellan belöning för uthållighet och belöning för korrekta detaljer.

    Jag märker också att han har svårt för att hantera frustration när han inte vet vad han ska göra. VET Perry hur platsmomentet ser ut? Norrie ljudar ofta när han egentligen är osäker på vad som förväntas av honom och i vilket skede han kommer att få sin belöning.

    Beskriv gärna hur ni gör när ni ”skiftar intensitet”, för det misstänker jag att Sir Norrieton behöver🙂

  2. Tack för din input, Linnea!
    Kan tänka mig storebror och agent P är lite lika..😉

    Jag tror att P vet hur momentet ska se ut. Han ligger helt stilla och fokuserar väldigt bra på mig, varierar inte sitt beteende alls. Men helt hundra kan jag ju inte vara och tydlighet är viktigt, vi jobbar på det🙂

    Jag ska försöka skriva ett inlägg om hur vi jobbat med att skifta intensitet.🙂

  3. Så klart du fixar detta🙂 .

    • Så klart!😀

  4. Skriv gärna ett inlägg hur ni jobbar med att skifta intensitet, det skulle uppskattas mycket!!🙂 Ni kommer klara detta! Nemas problemas


Kommentera

Kategorier

