Skrivet av: bacillen | söndag 6 januari, 2013

Ridhus och träningspolare…

…bra att de finns😀

Träffade bra hundtränarvänner och hade några effektiva timmars lydnadsträning.

Vi startade med en uppvärmning som blev riktigt bra. Jag körde baklängesmarsch för att få upp fokus, och så lite inkallningar för att få kuta ur sig lite tokighet.

Sen en platsliggning. Perry la sig med ett lite ljudande… Han låg sedan fint i en minut, då kom ett pip. Sen tyst i en minut till innan vi avslutade. Precis på slutet när jag var tillbaka hos honom skuttade en annan hund upp och fram till en tik. Det blev lite gruffanden från bruden som inte gillade sin friare, men såklart inget allvarligt. Perry brydde sig inte ett skvatt, det var skönt att se.

I slutet av träningen la jag honom igen och fick då pip nästan omedelbart.

Jaha! Så vad gör jag åt ljudandena då? Behöver tips, råd och pepp.

Resten av träningen gick hur bra som helst!

Sittande i grupp. En minut. Den här gången satt han kvar! Han brukar alltid lägga sig en gång, så jag får fela, sen förstår han och sitter fint. Men idag alltså rätt från början.

Rutan ser bra ut, fast jag får inte vara  för generös med belöningen😉 Han vet faktiskt vart han ska och ska inte ha belöning för att springa snett in i rutan. Ibland är det ju bara allt för lätt att ge belöning för att hunden arbetar på och försöker. Jag varvade avstånd och håll flera gånger. Hjärntvätt är grejen!

Fritt följ. Positionen blir lätt framskjuten, detta eviga problem… Jag tycker dock själva att vi är på rätt väg. Jag ska vara ännu mer noggrann med att bryta när han flyter fram. Att arbeta med mycket vänstersvängar hjälper också till att få en bra position. Och så att variera sträckan jag går väldigt mycket.

Apportering med dirigering. Testade först med att kasta leksak 45 grader och skicka när han tittar på mig. Sen gick vi över till apporter för första gången. Medhjälpare la ut, först bara på en kant men sedan på båda. Han är så rolig när det handlar om apportering, det är nog nästan hans favorit! Kul moment!

Fjärrdirigering. Fina skiften ligg-sitt-ligg. Med person bakom för första gången. Jag får tänka på att belöna ofta mellan varje skifte, främst för att han väntar på kommando…han tycker det är så lajbans och byter gärna och mycket😀 Ett riskmoment för ljud!

Metallapportering. Perfekt.😀

Bra träningskompisar som kommer med bra och konstruktiva kritik är verkligen hur viktigt som helst. Något att vara tacksam för.

Och så hunden förstås, den lille agenten som aldrig viker ner sig och blir less. Alltid tar i och gör sitt bästa.

Tacksam är ordet för dagen.


Kommentera

Kategorier

