Skrivet av: bacillen | lördag 29 december, 2012

Rutigt

Att träna rutan är vår favorit just nu. Inte nödvändigtvis det vi gör bäst eller med mest framsteg, men det som gör oss gladast.

I går var vi på hundarenan igen med ett gäng hundtränare.

Jag fick tokspel och började med att tro att Perry kunde klara att ligga plats direkt han kom ur buren… Han låg still men var inte mycket tyst. Dåligt tänkt och tränat matte.

Skärpte till mig och gjorde en bättre uppvärmning: rut-träning! Varvade avstånd och håll. Jag tycker han är ganska jämn, men då och då tänker han lite för mkt bakåt och studsar mer uppåt än framåt. Provade också att skicka från sidan på kommando, det funkar inte riktigt än…får hitta ett mellanting..

Vi tränade läggande och ställande under gång i baklängesmarsch. Jättefina ställanden, några fina lägganden, men där smyger sig lite tvekan in ibland.

Körde kedjor ur lkl1. Han var riktigt fin! Lite långt fram i ff(detta eviga trökproblem!) och tugg på apporten. Men lugn och fokuserad nästan hela tiden. Bra!

En plats mot slutet med extremt mycket belöning för att bara ligga tyst. Kändes som att ta ett gigantiskt steg tillbaka men det är väl så det får vara ibland. Måste hitta tillbaka till tyst och fokuserad agent.

Allt som allt en bra träningskänsla.

I dag monterade hussen ihop vår julklappsruta och vi dundrade sen ner till ridhuset för lite lek och flams.

Här har vi just bytt sida. Jag skickar från halsbandsgrepp. Och får assistans i belöningen…

Ca tio meter, från sidan, med kommando. Han tänker lite för mkt på belöningen.

Vi fortsätter med vår rutiga lek!


Responses

  1. Frågan är, och nu funderar jag bara lite. Om belöningen kommer senare, då borde skuttandet också komma senare eller hur? Han springer ju jättefint till en början och så rätt innan rutan så börjar han skutta, här kommer belöningen snart. Om du skulle träna längre sträckor, kanske utan rutan till en början för att få honom att springa längre ut utan att skutta?

    Älskar din levande belöning och det ser riktigt snyggt ut tycker jag!

    Gott nytt år!

    • Jag förstår nog inte riktigt hur du menar. Men helt klart behöver jag få bort lite bakåttänk. Tycker det kommer mer och mer ju fler repetitioner i ett pass jag gör så det kan jag ju ha med i tankarna.


Kommentera

Kategorier

