Skrivet av: bacillen | söndag 11 november, 2012

Förstärkning

Med mitt förra inlägg i åtanke funderar jag över förstärkning. Vad som förstärker ett beteende. Och vad som straffar.

När man är GBP-opad kan man(iaf inte initialt när magen är sprillans ny) inte äta vad man vill och hur mycket man vill. Försöker man så mår man ruskigt dåligt.

Att inte äta fel är alltså ett beteende som upprätthålls av ett straff. Och att äta rätt är ett beteende som upprätthålls av att negativ förstärkning.

Att gå ner i vikt blir också positivt förstärkt. Man vill ju bli smal, alltså är belöningen att bli smalare och snyggare och friskare 😉

Men. Är det en lika effektiv positiv förstärkare som mat? Att äta ger, om man är en matmissbrukare, en sådan tillfredsställelse att något annat är svårt att jämföra med…

Alltså. Om man inte hittar en ny, lika effektiv, positiv förstärkare blir det en ojämn kamp. Jag har inte hittat den förstärkaren. Jag har försökt ersätta med träning och motion… Men det kan aldrig, för mig, bli lika tillfredsställande.

Man kan nog klara den här kampen ändå. Genom att försöka få kropp och knopp på andra tankar. Genom att vara ihärdig och enveten.

En kamp. Utan effektiv positiv förstärkning. Dålig hundträning hade jag kallat det om det varit lydnadsträning med Agenten vi pratade om nu.😀

Så här, drygt två år efter op:n kan jag äta mer och fel. Inte som förut, men tillräckligt för att kunna gå upp lite i vikt igen. Jag är inte dum i huvudet. Jag visste det här. Jag trodde inte att det var fixat för all framtid och inte krävde någon ansträngning från min sida. Jag förstår att min kropp strävar efter att kunna hantera en större mängd mat. Min mage och tarmar anpassar sig på nåt vis. Och huvudet är inte sent att hänga på och vilja ha mer…

Ja. Nu är det alltså den ojämna kampen som ska utkämpas. Den kommer bli lång.

Vad deppigt det här låter. Ja det är lite ledsamt. Men så tänker jag på mina skutt i skogen. Och på annat som är härligt med att vara normalviktig. Och då blir jag i alla fall glad. Det är inte en lika kraftfull förstärkare som mat(för mig) men ändå en förstärkare.

Hejja mig!

Och tacka alla fina för positiva och peppande tillrop!


Responses

  1. Återigen, hejja dig😀

  2. Håller tummarna för att din kamp lyckas även om förstärkningsfrekvensen känns låg ibland. Heja på!

  3. Bra inlägg! Även jag, som inte har gjort operation känner igen mig. Jag har så svårt att motivera mig för jag tjänar ju mer på, i alla fall för stunden att krypa upp i soffan med lite praliner och läsa en bra bok i stället för att ge sig ut i regn.


Kommentera

Kategorier

