Skrivet av: bacillen | söndag 4 november, 2012

Enkelt

Lördagskvällen tillbringades ihop med likasinnade, helstolliga hundtränare. I en inomhuslokal ute på Hisingen.

Perry och jag hade med oss det färskaste träningsgodis vi någonsin haft. Lammhjärta och lever som hussen slaktat tidigare på dagen. Tack för det, fina små lamm.

Vi började med roligt detaljpill med sättanden vid sidan. Perry vill ju gärna inte sitta ända ner… Men idag gjorde han nästan bara rätt. Antagligen skönare att nudda pungen vid en konstgräsmatta inomhus än en lerig verklig dito ute i snålblåsten… Jag fick bra tips om hur jag ska belöna för att rumpen ska bli ännu tyngre. Lite hjärntvätt.😀

Och så jobbade vi med läggande under gång. Från klarhet till klarhet. Fick bra hjälp med att variera belöningarna där så att han verkligen var lagom taggad.

Några kedjor jobbade vi med. När Perry jobbar längre stunder och går och väntar på belöning blir han het som lava och då blir det lätt frustrationsgnäll. Jag får öva mig på att vara lugnare jag också. Det är lätt att ryckas med i den allmänna ivern, och agentens i synnerhet, och då blir det allt för intensivt och gärna pannkaka. Jag ska också variera belöningarna mer i uthållighetsträningen. Nu har han förväntan på rolig och galen lek. Jag ska blanda med nomnoms också.🙂

Platsliggningen var intressant. Jag sträckte tiden och Perry tyckte nog det var underligt. Han la ner hakan i marken och sträckte ut bakbenen bakom sig. Inte helt bra om det kan se ut som att han ålar… Möjligen finns det också här en risk för ljudande…

I apporteringen vid sidan kom det en del rullande med apporten, det har jag inte sett tidigare. När jag kastade apporten och han fick lämna av vid sidan var det borta.

Hopp, ua.

Inkallning, ua. (risk för slarv i avslutet dock, det är så kul att tackla matte))

Tandvisning, ua

Fria följet behöver utökas och filas till, Jag behöver sätta kommando på ställande under gång och göra klart läggande under gång. Då har vi lkl 1😀

Det är så härligt enkelt att träna med en hund som alltid är med på noterna. Och som en vän sa: ”Man kan ju inte annat än skratta när ens ”problem” handlar om sneda lägganden eller lite annat detaljpill, eller hur?”

Fin filosoferande Agent.


Responses

  1. ni kommer klara ettan med glans!

  2. Vad kul vi hade! Och vad duktiga de är vovvarna! Och vad bra det kommer gå för er i debuten! :0) Jag hinner inte ifatt er nu men tvåan ska vi göra ihop tycker jag!!! :0)

  3. Bra blogg!


Kommentera

Kategorier

