Skrivet av: bacillen | tisdag 30 oktober, 2012

I gång…

..och på väg.

Med lydnadsträningen.

Efter att ha haft en ganska lång period då vi bara tramsat och inte riktigt kommit någon vart med något i lydnadsväg så är vi faktiskt ordentligt i gång och på väg.

Jag har gjort den intelligenta upptäckten att om man tränar lite mer ofta och lite mer regelbundet så går det bättre och man förbättrar sig hela tiden. Brainiac!

Momentet fritt följ har ju sett ut som hejkon bejkon ett tag. Jag var så ivrig att plocka in ff i kedjor att jag släppte igenom totalcrapig teknik. Positionen blev alldeles för långt fram och sättandena i halterna är havererade.

Har nu jobbat en hel del med detta, både inne i köket och ute på diverse fält och gräsmattor(utan andra störningar är galopperande hästar…) och agenten har fått en helt ny förståelse för vad som gäller. Han tänker mer bakåt och koncentrerar sig mycket mer.

I dag har vi varit i alingsås på klubben. Jag skrev på fb att vi ”klubbat” Fick en kommentar att det också kan vara stockholmsslang för att göra nummer två… *ASG* Användbart uttryck verkligen!

Vi körde lite ruta. Men där måste vi kliva tillbaka. Han verkar ha glömt konceptet och vill bara springa runt konerna…

Vi jobbade med sättanden i kallt lerigt gräs. Unge herrn har en ömtålig pung har det visat sig och vill helst inte kyla ner den eller att den ska bli kladdig…😀 Klick för pung i gräs!

Hopp ua

Apportering ua

Fick ett ryck och testade tungapport. I den händelse att agenten ska blir brukshund är det ju bra att veta om han kan tänka sig att bära tungt.🙂

Det kan han. Han hämtade glatt både enkilos(vilket är hans viktklass) och tvåkilosapporten. Han blev taggad och ville helst inte lämna tillbaka dem!

Platsträningen gick sådär idag, tillskrivet vätan. När han väl la ner magen i gräset såg det dock rätt tryggt ut. Nu måste vi sträcka tiden massor bara…

Jag ångrar att jag missade anmälningstiden för en inomhustävling i november. Nu är nästa chans i februari. Jag tänker inte utsätta honom för vinterväderstävlingar i år, det väntar vi med till högre klasser och mer erfarenhet.

Men i november sätter elitsatsningen med Siv igång. Det ska bli hur kul som helst och jag har superhöga förväntningar. På mig själv, på agenten och på Siv.

20121030-173720.jpg


Responses

  1. Men så söt man kan vara! Ska visa bilden för Sting så han kan försöka härma och kanske, kanske komma upp i nästan samma nivå som agenten!

    Underbart med Elitsatsningen!

    • Ha! Ska vi jämföra nivå va? Va? Ska vi det?😀
      ja det ska bi så himla lajbans. Önskar ni också vore med.

  2. Åh vad skoj, jag tränar ungefär samma grejer med Trasslet just nu, borde vi inte träna ihop snart? Jag vill gärna vara inomhus…

  3. Du får sticka en pungvärmare åt Agenten😀


Kommentera

Kategorier

