Skrivet av: bacillen | torsdag 16 augusti, 2012

Mitt i allt…

..kli och elände kan det ju pigga upp med lite bra träning.

I tisdags var Perry och jag på Kallebäcks brukshundklubb och tränade. Det var lite speciellt att komma dit. Har inte varit där sedan jag var aktiv med Kråka och då var vi där mycket. Många minnen.

Mycket är annorlunda med Agent Perry. Tex kom jag på mig själv med att tänka att det var bra att det inte var så mycket folk där när vi kom, då skulle det inte bli så mycket svåra störningar. Men det spelar ju faktiskt ingen roll för agenten, han tränar, leker eller slappar lika gärna med folk och hundar nära inpå som helt solo.

Så i alla fall.

Jag hade faktiskt gjort en plan för kvällens träning. Det ni!😀

Läser så klart bästa Sivs blogg och där pågår en följetong om fritt följ. Jag läste på, funderade och har börjat jobba med vårt fria följ utifrån Sivs tips.

Vi gjorde några av övningarna på klubben och Perry var med på noterna. Mycket handlar om att hitta en bra attityd hos hunden och att den ska välja rätt, dvs gå fritt följ med glädje!

En grej med vårt fritt följ har varit…att över huvud taget få agenten att gå med mig. Han är ofta så i gasen och vill bara hoppa och fara efter leksak(gömd i fickan spelar ingen roll) att det liksom inte blir så följsamt och noggrant som krävs för att det ska kallas ”Gå fot”…

När vi var på kursen i värmland landade Perry efter sisådär en halvdag och kunde gå riktigt fint fritt följ. Den dagen kunde vi gå fot ungefär fem gånger så långt som någonsin tidigare. Och svänga och snurra och allt. Men det ska ju inte krävas en hel kursdag för att hundens ska landa och kunna koncentrera sig på fritt följ(eller andra mer lågintensiva moment) väl??

Men nu närmar vi oss receptet. Kanske.

På kallebäck började vi med ”springa runt föremål” för att träna ingångar i inkallningen. I början är han övertänd och ingångarna blir mest flygande…

;

;

;

;

;

;

;

;

;

De är söta och glada men inte önskade…

Efter rundaträningen körde vi lite rutlek. Skickar Perry ut mot rutan mot en target och belönar med bollkast. Han har allt ökat både fart och målmedvetenhet sen sist. Han springer fortfarande mer uppåt än framåt men det löser sig tror jag.😀

Efter allt detta rusande, med mer eller mindre kontroll, började vi träna fritt följ enligt de fiffiga Siv-övningarna😉 Och japp, det funkade. Han var koncentrerad och uthållig. När matte dessutom trollade fram Vom og hundemat blev det extrabra.

Vi avslutade ett redan superlyckat träningspass(där vi också varvade med mysiga avslappningsstunder på filten) med kedjeträning.

Det här med kedjor kunde bli ett eget blogginlägg. Men det behöver inte jag skriva för Louise har redan gjort det bra!

Vi har varit usla på att ens prova att kedja ihop delar före värmlandskursen. Men eftersom det är en uthållig liten agent jag har så är den träningen vår nya favorit nu. Mycket på grund av belöningtokerierna som följer på kedjor. Vi sparar bästa leken och belöningen till det så klart😀

I tisdags blev det en kedja med ett skick runt en stolpe på ca 10 meters avstånd – Komma i utgångsposition – Fritt följ med svängar åt båda hållen och en helomvändning – Skick genom ruta – Belöning!!

Vi upprepade två gånger och det funkade bra! Ingångarna från fart är svåra(!!) men resten är jag riktigt nöjd med. Främst attityden.

Agenten är en goding. Han kan nästan alltid tänka sig att köra en gång till även när han är trött. Och oftast behöver jag inte ens frestas att uppmuntra honom till träning, han står redan och frågar när vi ska köra igång. Lyx.

Och han kommer att bli grymt bortskämd nu. Medicinskt bad varje dag i tio dar…och klåda…och tratt…och bedjande ögon som matte definitivt inte kan stå emot😉

;

20120816-191110.jpg

20120816-191122.jpg
Ge mig!


Responses

  1. Åh vad bra det låter! Vad duktiga ni är och vilken härlig kille han är! Jag blir alldeles glad över att läsa det här. Och vi måste träna ihop snart!!!

    • Tack för dina ord! Jag träffar er gärna SNART!!


Kommentera

Kategorier

