Skrivet av: bacillen | onsdag 1 augusti, 2012

Kottvittring

Vi har varit på minisemester till Pellholmen. Segling. Goda vänner. Barn(viktig ingrediens i en bra semester tycker Agenten). God mat. Bad. Vedeldad bastu med tillhörande iskallt nattbad.

På ön fanns kottar. Många kottar.

Så vi tränade vittringsapportering. Det har vi inte gjort en sekund tidigare så det var görroligt att se hur Agenten tänkte använda sin näsa. Möjligheten fanns ju att han bara tänkte röja med kottarna😀

Det här är andra försöket. Första gången var avståndet mycket kortare och jag lät honom sticka iväg på ”Jaa!” innan jag var tillbaka vid hans sida.

Himla bra! Han använder ju helt klart snoken. Verkar gå på synminne och mitt spår för att lokalisera platsen men letar sedan reda på rätt kotte utan att bry sig om de tusen andra.

Nu ska vi göra samma sak här hemma i skogen med färre kottar.

Jag har fått filmer från Siv-kursen skickade till mig. Tack Madelen! Men än har inte tiden eller orken funnits att redigera ihop nåt som går att visa. Det får komma…


Responses

  1. Kottar är livet enligt Mini och jag taggade henne tidigt på just kottar för att få henne släppa intresset för vilt i skogen – och söka kottar är nog det bästa som finns enligt henne. Helst om man får lov att finfördela den efter att ha hittat rätt kotte😀

    • Ha! det kan jag tänka mig! Perry får inte lov att finfördela. Snart ska det vara fina apporteringspinnar istället för kottar och då får det absolut inte strimlas😉

  2. Fast tydligen är det bara kottar som ska bearbetas med tänderna – och det måste vara rätt sorts kottar med😉 Polly är inte lika noga och söker gärna både långa och korta kottar (alltså både gran och tall) medan Mini bara vill ha som små runda (som i din film) fast gärna lite spretiga 😛
    Fast jag är rätt glad ändå om ett litet köttesök med efterföljande ”ligga-och-fjälla-av-kotte” får Mini att glömma viltdoften en stund🙂

    Fast ska man tävla där apporteringspinnar ingår, så kanske man ska vara lite mer försiktig hihi


Kommentera

Kategorier

