Skrivet av: bacillen | måndag 16 april, 2012

Farliga katter

Perry började få ont i sitt öga i lördags. Han knep väldigt om det och det varade. Jag ringde ”vår” veterinär som ordinerade Novifrom och sen vidare undersökning om det inte hade effekt på två dar. Det hade det inte så vi åkte till djursjukhuset idag.

Förra gången Perry var på djursjukhuset var som moraliskt stöd när Bacillen hade avslitet korsband. Då var han glad och tuff och obrydd över den nya miljön.

Jag förväntade mig samma beteende i dag och blev därför något förvånad när det var en liten och låg näbbdjursvalp som klev in i väntrummet. När jag satte mig ner gled han upp i min famn och tryckte sig tätt intill min hals.

Vi blev invisade i behandlingsrummet och ganska snart var han sitt vanliga glada jag igen. Sköterska och veterinär kom och de blev grundligt hälsade och pussade på.

Jag berättade om hans beteende i väntrummet. Då sa de att det kanske inte var så underligt. Djurparkens gepard hade nämligen varit hos doktorn den morgonen och blivit transporterad via väntrummet.

Ops.

Perrys ögon blev lysta, färgade och grundligt undersökta. Inga sår hittades men en otäck konjunktivit. Vi fick droppar utskrivna och behandlingen är på två veckor. Han ska bli ordentligt mycket bättre på några dar bara, det känns ju bra.

Himla skönt att det inte var något sår på hornhinnan. Jag mistänkte ju att en kattklo kommit lite väl nära men så verkar alltså inte vara fallet. Det är iofs inte helt omöjligt att någon liten liten rispa är grunden till infektionen men att den inte syns längre.

Perry var en hjälte när de petade i ögat på honom. Det var verkligen inte skönt att få inre ögonlocket lyft med pincett men han stod ut med bara lite protester. När de släppte var det puss och bus och godis igen för hela slanten.

En charmknutte är han och de gullade ordentligt med honom. Gott att se en så socialt säker liten hund tycker jag.

Valpungen väger för övrigt 7 kilo nu. Det är lika mycket som Bacillen. Bacillen är dock fortfarande lite högre över manken.

20120416-182853.jpg

Responses

  1. Duktig Perry ha vett bli rädd för stora geparder 😀
    och så skönt det inte var värre med ögat även om det är ont nog. Han ska nog snart bli bra igen 🙂

  2. Påminner om Izas reaktion när vi kom in i simmet och hon helt plötsligt ställde sig lite avvaktande mot simfröken. Det fick sin förklaring i att övervåningen var full med vildhundar från djurparken som var nedsövda och skulle träffa tandläkaren. 🙂

  3. Duktig lill-skit !!! Och vem fan skulle inte vilja krypa upp i någons knä om det fanns en gepard i närheten !!

  4. Coolt att se hur de reagerar på vilda djur, det är ju inte så att han har mött någon sån kisse förut och vet vad det handlar om. Härligt att han är så social!

  5. Gepardmat vill man inte bli! Min Tosca är extremt känslig för hur andra hundar i väntrummet mår, är de deppiga eller vresiga blir hon som en liten trasa 😦

  6. Du har fått en bloggutmaning
    http://cowgirlup.bloggagratis.se/2012/04/20/7771562-11-fragor-11-svar-stafettpinnen-skickas-vidare/


Kommentera

Kategorier

