Skrivet av: bacillen | lördag 14 april, 2012

Filmtajm…

…igen.

Efter att ha varit grymt ostrukturerad med träningen det sista har jag märkt en sak med mig själv.

Jag blir irriterad på valpen när han inte kan det som jag tyckte att han kunde för några veckor sedan. Som att inlärning inte är färskvara? Som att det inte händer grejer i kropp och knopp på den valpen just nu? Som att det inte blir svårare att göra det som funkar hemma i köket i nya miljöer med nya störningar?

Så urdumt.

Mycket handlar om rena vardagslydnadsprylar. Som att komma ända fram på promenaden för att tex bli kopplad (har under en period glömt/struntat i att belöna för att komma fram och inte bli kopplad. Har faktiskt inte tränat inkallning alls mycket det senaste…) Som att skälla på folk och fä vi möter ute (Har glömt/struntat i att skvallerträna under en period) Med mera.

I alla fall.

När vi har grejat lite med apporteringsträningen har jag ju märkt att Perry gärna flyttar sig bakåt när han griper apporten. Det är ju inget beteende jag vill ha. Så jag började kika på hur det såg ut och hur jag kunde träna att han håller tassarna stilla.

Man kan väl säga så här: slarvar jag, slarvar han. Håller jag på kriterierna är han stilla. No shit Sherlock! 😀

Vi tränade att par pass i går. Ett mycket ostrukturerat och halvkasst. Ett lite bättre (i nattlinne, ursnyggt)

Jag klippte ihop några minuter från vardera till en liten film.

Han är så himla duktig på att gripa och hålla apporten. Han har ett naturligt fast grepp utan tugg. Nu ska jag bara förvalta det 😉 Och han är så underbart uthållig.

Jag tror jag ser saker att tänka på och förbättra, men vill ni får ni som vanligt gärna komma med kritik.

Responses

  1. Vad duktiga ni är 🙂
    Polly har blivit lite sämre på sitt fasthållande och vill gärna släppa direkt vid belöning istället för att vänta tills jag säger tack. Övningssak här med då vi slöat för mycket sista tiden, men vi komemr igen 😉

  2. Vad fint det såg ut med kommandoförståelsen! (en av mina käpphästar som du vet :o)) Duktig vovve som TÄNKER.

    • Tack! Jag gör läxan 😉
      Han tänker rätt bra faktiskt. Jag tog bort de gånger han tänkte fel, men även då tänker han till och så blir det ofta rätt nästa vända. Signalkontroll är mest svårt för mig tror jag…


Kommentera

Kategorier

