Skrivet av: bacillen | söndag 18 mars, 2012

Så har vi…

..tramsat och tränat ett tag igen. Och dessutom filmat lite av spektaklet. 😀

Om du orkar se en sexminuterfilm på mig i one piece, håll till godo!

Vår GrundFärdighetsläxa den här gången var: Bli kvar och Doggie zen (självkontroll)

Vi har jobbat lite med stadgan i sitt och ligg. Han verkar ha relativt lätt för det och det märks också i övrig träning att han lätt lägger sig och blir liggande 😉 Då blir det också lite frustration som yttrar sig som skall. Men jag jagar inte upp mig utan tänker att skallen försvinner med ökad förståelse. Jag vet andra med skällande/ljudande hundar som inte skulle hålla med mig här men jag väljer att jobba på så får vi se hur det blir.

Vi har inte jobbat med doggie zen direkt… Men i och med att jag använder ganska mycket omvändt lockande (oh alla dessa begrepp!) så finns ju ändå självkontrollen med i bilden.

Förutom vår GF-läxa tränar vi lite tramsigheter. Bland annat Springa runt ett föremål och snurra.

Snurren påbörjades i går med två korta pass. Han har börjat trampa ett par småsteg i rätt riktning. Jag är väldigt förtjust i belöningsplacering och håller väl som bäst på att hjärntvätta in rörelsen hos honom 😉 Kul träning är det! En bra utmaning också i och med att han gärna fastnar i att bjuda ligg och mer passivitet.

Nästa GF-läxa blir: Håll fast och Loss. Massor med apporteringsträning alltså. Roligt! Och där har vi ju syster Polly som en riktig utmanare. Hon bär visst in posten till matte varje dag! Duktigt!

Responses

  1. Snurra runt en stol är väl inge trams, han ska ju bli agilitystjärna och jag har sett flera andra använda det i träningen 🙂 .

    Jag skulle vilja att du slutar att pilla på han, han jobbar så bra och erbjuder så bra så om han lägger sig så tror jag han kommer ifrån det lättare om du avvaktar. Till en början kanske det tar tid men så belöna då han reser sig och inte att han gör det du vill till en början, bara för att få upp han. Så tycker jag. Annars superfint! Det är så kul att se hur duktig han är, hur duktiga ni är!

    • Tack Madelen! Jag tror som du, att jag måste sluta pilla 😉 Allt för förstärkande för matte bara 😉 Om jag inte pillar upp honom så kommer mer ljud och skall innan han provar annat, ska jag strunta i det tycker du?

  2. Jag skulle också strunta i ljuden om det inte blir ett mönster. Sen tänkte jag på att han har väldigt lätt att resa sig i belöningarna.Något du kanske ska se upp med. I övrigt ser det jättefint ut och han är för söt när han springer runt stolen.
    /Tina

    • Tack Tina! Jag ska absolut försöka få till belöningen så att han är kvar i position.

  3. Men kolla – min lilla flopp-örade kärlek 🙂
    Världens bästa (och sötaste) brevbärare 😉

    pst: när hon blir större ska hon få bära in IKEA katalogen – borde vara bra för nackmusklerna 😛

    • Hon är ljuvlig, och superduktig!


Kommentera

Kategorier

