Skrivet av: bacillen | tisdag 31 januari, 2012

Att tycka…

..och att uttrycka.

Jag gör det.

Och i går klantade jag mig.

Vänner är på semester i thailand och skulle på elefantridning. Jag, mitt klantarsel, vaknade på fel sida, läste det och skrev en sur kommentar om att det är synd om elefanterna. Snacka om att tycka på fel plats.

För jag gör ju det. Jag tycker verkligen att det är synd om elefanterna. Och att man som turist bör veta att man inte ska stötta den näringen.

Men hallå. Att totalt med brist på ödmjukhet klampa in i någons fb-feed och sura. Inte okej.

Det tyckte inte de vännerna heller och jag bad så klart om ursäkt.

Allt väl igen.

Så. I ett litet hunddiskussionsforum jag är med i på nätet. (en plats där man skulle kunna tro att det är okej att ha åsikter, eller att testa nya idéer…)

Ämnet: ”Hunden förstår mer än man tror”

Jag höll med någon om att det är fantastiskt hur mycket av vårt språk, det talade likaväl som allt det andra, hunden förstår. Och så tillade jag att det då verkar onödigt att föreslå att vi ska försöka härma hundarnas eget språk, tex med att forma handen som en hundmun och härma ett bett(för att korrigera)

Sen blev jag anklagad för att förkasta det mesta, utom mina egna idéer…

Jag som inte ens vet om jag har några egna idéer…?

Men visst. Jag har åsikter. Jag tycker saker. Och jag står för dem. När det kommer till hundträning har jag väl rätt starka åsikter. Men väldigt få av dem är mina egna påhitt. Det är saker jag lärt mig, ofta av andra duktigare hundmänniskor. Eller så har jag läst bra böcker. Ytterligare en del kommer från att ha läst om forskning i ämnen jag är intresserad av, tex rangordning.

Sen finns det ju en uppsjö av ämnen där jag inte alls är säker på vad jag tycker. Så är det väl för alla?

 

Responses

  1. Ja, vissa kan inte ta att man diskuterar emot – att man inte håller med. Jag höll med dig 😉 .

    Håller med dig om elefanten också och även jag skulle kunna gjort något sådant, om jag hade vågat. Troligen hade jag inte vågat säga vad jag tycker…


Kommentera

Kategorier

