Skrivet av: bacillen | torsdag 24 november, 2011

Vid en närmare anblick…

Den här bilden far ju runt på nätet, ni har säkert sett den. Ibland med bibelcitatet, ibland utan.

För ett tag sedan var det en fb-vän som delade den…

Häromdan såg jag den på en lärares anslagstavla på skolan.

Jag tycker inte om den. Den är inte alls fiffig.

Och absolut inte ihop med ett bibelord.

För vad är det som får hundarna att sitta stilla?

Vid en närmare anblick ser man att de allihop har halsband med dosor på. Eldressyr. De sitter alltså plats enbart på grund av hotet om smärta. Inte speciellt charmig va…

Så jag tjafsade med min fb-vän om bilden.

Och jag fick min lärare att ta ner den från anslagstavlan.

Responses

  1. Fast det passar väl ganska bra ihop med kristendomen? Byt ut eldressyr mot hot om helvetet bara.

    • Ja så kan man ju välja att se det.
      För mig handlar det om något helt annat. 🙂

    • Om det funnits en gillaknapp Herr Kobra.

      Kan faktiskt inte låta bli att tycka att det var lite taskigt att förstöra bilden för folket, det där hade ju kunnat vara en bild på lydiga hundar utan eldosor lika gärna. Hade nog själv blivit snopen om jag hittat en rolig bild som gör mig glad och så kommer en ”besserwisser” och förstör den på ett brutalt ärligt och, som jag tolkar ditt inlägg, rätt aggressivt och förnedrande sätt.

      Usch vad jag är tråkig A-K, jag brukar läsa din blogg med intresse och vilken härlig ponny ni har!!! Är jättedålig på att kommentera och så tar jag detta tillfälle och med en sån tråkig kommentar (ursäkta).

      /Linda (zitrus på ah, myslas bodenvän med ”ny” blogg)

  2. Och Eric, varför liksom?

  3. Hej Linda!
    Jag förstår inte riktigt vad med mitt blogginlägg som är ”förnedrande”? Vem är det som blir förnedrad? Förklara gärna.

    Men jag står helhjärtat för, om det är så, att de där fäfrarna är eltränade så tycker jag det är en kass bild. (Jag kan ju inte vara hundra på att de där likadana halsbanden som skymtar i pälsen på den lite dåligt upplösta bilden verkligen är elhalsband, men jag tycker det ser ut så och agerar utifrån möjligheten.)
    Jag är inlärningsnörd och tycker att träning bör och kan ske utan så taskiga metoder.
    När dessutom bilden presenteras ihop med ett bibelord med den innebörden…

    Jättetrist att du uppfattar inlägget som förnedrande och aggressivt, det var verkligen inte min mening.

  4. Det hade kunnat vara en bild på hundar som är lydiga utan eldosor men nu är det förmodligen inte det. Om jag blir glad av en bild med hundar som agerar under hot så är jag väldigt tacksam över att bli upplyst om det. Tack Bacillen.

    • Tack Anne 🙂

  5. Jag var otydlig, helt klart. Men såhär tänker jag; hur många ser att hundarna har eldosor!? Jag hade då hållit truten om det och låtit människan se vad den ville se för att den skulle få fortsätta må bra. Inte tjänar väl någon på att det berättas en helt annan historia? Hänger man upp tavlan dessutom, då vill man se den ofta. Den har en stor betydelse. Man kanske tycker att den ger en bra bild av hur man själv är som människa. Jag hade personligen mått dåligt av att länge ha mått bra av att se bilden. Tror ju inte att någon som tror att hundarna sitter där under hot om elchocker tänker att man satt upp bilden för att man tycker att det är jättekul att se hur bra och lydiga dom blir när dom hotas.
    Förstår du? Man kan ju se olika saker och mår man bra av att se det man ser och det inte skadar någon alls, varför då ändra bilden till något dåligt?

    • Okej jag förstår vad du menar, även om jag inte håller med dig. Jag tror att upplysning är bra.
      Min lärare förstod precis vad jag menade, han hade bara inte ens tänkt att hundträning kunde gå till så, men verkade genuint tacksam över att jag påpekade vad jag såg i bilden.
      Jag förstår dock fortfarande inte vad som är förnedrande i inlägget?

  6. Därav det där med förnedrad. Känslan liksom, av att vara dålig. ”Här har du suttit och hängt upp en bild på djurplågeri!!”, när det inte alls var det som var meningen. När man inte alls anar något sånt så känns det nog rätt aggressivt att få höra ”hela sanningen” sådär. När du inte alls hade behövt säga något och livet hade rullat på lika fint ändå.
    Jag har faktiskt aldrig sett bilden större än den du har på bloggen, så jag har då inte lagt märkte till några eldosor heller.

    • Du kanske inte ska förutsätta att jag och nämnde lärare inte hade ett bra samtal om saken? 🙂
      Och jösses, tål man inte ”hela sanningen” om en från internet utskriven bild uppsatt på en anslagstavla så vet jag inte… 😀 🙂

      Men stort tack för dina inputs, sätter värde på dem!

  7. Och nu såhär i efterhand när jag läste vad du skrev igen.. du vet inte ens om det är eldosor du ser!? Då kan man ju ta varenda bild man ser hos folk; ett par i en solnedgång t.ex och säga ”men du jag TROR FAKTISKT att efter att det där fotot togs så sköt fotografen tjejen medan killen såg på och sen torterades killen till döds för om man tittar på skuggan där till höger så ser det ut som en pistol”.
    Nä jag tycker det var onödigt och tråkigt. Men alla är vi olika!

    • Ja precis så brukar jag göra när jag är hemma hos folk. Jag har gjort det till en sport. 😀

  8. Tusan, går det inte att svara under det du svarat. Förnedrande var ett dåligt ord jag var stressad när jag skrev. Men jag vet inte om jag hittar ett bättre ord, det är lite nedtryckande att ”läxa upp” ovetande människor sådär. Fast du kanske uttryckte dig på ett bättre sätt än i bloggen förstås.

    • Ser nu att du svarat att du pratade med läraren på ett vettigt sätt så då var det ju lite lugnare.. när du skrev att du tjafsade med en vän om bilden och sen också ”fick läraren att ta ner den från väggen” så lät det inte som att du var så laidback..

  9. Haha vad bra!! 😉 Säkert undehållande efter ett tag när det börjar bli svårt att hitta på en bra mörk historia om en blomma eller en sten!

    • Nä, jag tänker köra på två varianter bara. Eldosor eller pistolmord.

      Och angående hur jag uttrycker mig i min blogg. Där har vi grejen va? Det är skriftspråk. Det är inte verklighet. Det är min blogg. Hur samtalet gick går ju inte riktigt att återge va? Och det kanske är bra.

      Och ja, våra inlägg hamnar inte riktigt rätt i tid här…vi tjötade om varandra där ett tag. Ingen kommer begripa vad vi jidrat om alls…

  10. Haha ja det är sinnes. Men vi vet vad vi jiddrat om och det är ju huvudsaken 😉 Jag är tillbaka på ah nu förresten, forumet är fixat. Men tror inte jag såg till nåt inlägg från dig? Dags att gå tillbaka dit och diskutera!

    • Åhå! 😀
      Nä det var ett tag sen jag var där.
      Smyger väl in och kikar lite då 😉

  11. Åh jag kan inte låta bli att lägga mig i. Jag har flera hundlösa vänner som fullkomligt dyrkar vår käre Ceasar. Jag brukar upplysa om att han ibland använder el och ofta halsbandet uppdraget på ett sätt som är både smärtsamt och kan vara skadligt. Ska jag undvika det för att inte att göra mina vänner besvikna och ledsna?

    Jag tackar för upplysningen om bilden. Jag tycker själv den är rätt fånig och har inte studerat den så närgånget.
    Tina

    • Bra poäng med Ceasar där Tina.

    • Med Ceasar är det rätt uppenbart vad han gör, inga frågetecken där. Sen är det skadligt att inte upplysa folk om det så där har vi de stora skillnaderna 😉

  12. Kram Ak.. du är säker !!
    Och ne.. filmen var inte bra !! Idag blir det annan film !


Kommentera

Kategorier

