Skrivet av: bacillen | onsdag 12 oktober, 2011

Tumult

Lilla K har det lite tumultartat i sin skola.

Det är stökigt i klassen. Barn som mår dåligt.

Jobbigt för alla.

I dag fick jag ledsna sms från henne.

På kvällen har hon fått rasa ut ordentligt i höstens första inomhusträning med fotbollslaget. Skönt tror jag.

Nu myser vi i soffan.

Jag ska nog vara med i klassen i några timmar i morgon. Det kan bli intressant.

Och nästa vecka planerar jag att knycka henne från skolan ett par dar och dra till Lidköping. Smygsemester.

Responses

  1. Söta lilla K!
    Tänker på barnens ålder i hennes klass. Är de inte ca 10 år och går i fyran? Isf är det ju mycket som händer i den åldern; från att ha gått i lågstadiet med mycket lek är det nu dags för mellanstadiet med mera allvar, pre-pubertet hos flera av tjejerna medan killarna förblir barn några år till, kroppen och sinnet förändras, synen på fysisk skillnad mellan killar och tjejer, lekkompis ändras till pojkvän/flickvän och kanske blir de rivaler om samma pojkvän/flickvän, befinner sig i gränslandet mellan litet och stort barn, gamla intressen och lekar försvinner och nya tillkommer istället.
    I stora drag, mycket som händer. Detta påverkar ju förstås barnen i allra högsta grad och de blir ledsna och kanske förvirrade.

    • Säkert sant det du skriver Carin. Men tyvärr är inte problemet så enkelt i den här klassen. Flera barn mår dåligt på riktigt och det tar sig ganska stora uttryck… Saker man bli rädd av och för om man är det minsta känslig. Saker man inte ska behöva stå ut med på sin skola eller arbetsplats.

  2. Jobbigt! Jag har inga barn men jag förstår ändå att det kan vara mycket komplicerat att lösa.

    Kram till K!

  3. Usch! Då var det värre än jag trodde och inga vanliga bekymmer. Hoppas allt löser sig så snabbt som möjligt för alla i lilla K:s klass….


Kommentera

Kategorier

