Skrivet av: bacillen | fredag 9 september, 2011

Men ta lite ansvar då

Jag skällde alltså på Lilla K i går.

Om ansvarsfrågan.

Hon har ju en egen häst. Den ska skötas om varje dag. Mockas hos och ges mat varje dag. Det är ett måste. Man måste inte rida varje dag. Men en fyra fem dar i veckan är det bra om det blir.

Allt detta vet hon.

Det som triggade min utskällning i går var att det tog två timmar från att hon slutade skolan tills hästen kom in från hagen. Då fanns det exakt 45 minuter kvar till pyssel och ridning. Den matten får man inte ihop om man vill ge hästen både bra omvårdnad och ett bra motionspass.

Att det blev så beror på att jag inte var där och att lilla K valde att leka och tramsa ihop med sin polare i stallet.

Så här blir det inte helt sällan när småbrudarna är själva i stallet. Fast idag var det extra extremt. Och jag tog det inte så bra.

Jag ska nog fråga Lilla K om det vore en bättre idé att vi sålde Ubbe och så fick jag skaffa en lite större ponny som kan vara min och som hon får låna några dar i veckan… Hon kommer så klart inte vilja det. Och jag vill att vi ska ha Ubbe. Men kanske det vore bra om hon började fundera över det hela. Över vilken grej det faktiskt är att få ha en egen ponny. Men också över vilket ansvar det är.

Äsch. Jag har curlat henne. Jag vet. Jag tycker hästpysslet är alldeles för kul och har hela tiden gjort för mycket. Men jag hoppas ju nu när jag inte alltid hinner att ansvaret ska finnas där. Kunskaperna har hon ju, helt klart.

Och det är ju inte alla dagar sånt här blir till en melt down heller. Tur det. 🙂

Responses

  1. Det är såklart att det är viktigt att hon förstår det stora ansvaret som hon ska ha. Och att hon också känner att det är få som får den möjligheten att få ha en helt egen häst i så unga år ! Så ibland är det helt befogat med en tillsägelse och ibland är det också bra om duktiga mamman backar och ser till att lillan gör sitt ”jobb”. Det är en svår bit. JAG vet ! Man får ta små steg i början 😉 Men om man hänger i och låter bli att ”rätta upp” och låter dom ta ansvaret så löser dom det ! Helt säkert ! Det har jag fått lära mig 🙂
    KRAMIZ AK !!!!

    • Tack bästa Lotten!

  2. Svårt när barnen börjar komma upp i en ålder där andra intressen börjar pocka på. Självklart måste man då ta ett snack och ta upp konsekvenserna och få K att verkligen fundera på vad hon vill och vad hon får försaka oavsett beslut är en bra livserfarenhet.

    • ja det händer så mycket just nu, både på in och utsidan.

  3. Ja pust, det är en ständig balansgång. Inte ta över och curla för mycket, och inte pressa och kräva för mycket. Någonstans måste de själva välja aktivt om de verkligen vill ha egen häst. Men hur mogna val kan de göra i den ålder de befinner sig i ? Så man provar sig fram, känner sig superpedagogisk ena dagen, och får härdsmälta nästa…
    Livet som ponnymorsa…. (Fast vi har HÄSTAR, skulle min dotter rätta mig, så jag är väl HÄSTmorsa då. Principen är dock den samma)

    • Känner så igen ambivalensen! Och ändå är just det livet så himla härligt!

  4. Nu har jag ju som du vet inga barn, så ta det här för vad det är värt: Är det en bra idé att ”hota” med något som man inte är beredd att genomföra, oavsett om det är stort som hästförsäljning eller litet som fredagsmys som man själv ser fram emot? Barn är ju inte dumma… 😉

    • Nej dumma är de inte. Och hot har aldrig riktigt legat för mig. Men en bra diskussion så att man tänker till är nog inte dumt. 🙂

  5. Helt klart en balansfråga mellan lek med kompisar och ta ansvar med hästen. Men också en åldersfråga, för hon är ju inte såååå stor, men håller däremot på att bli. Har man en häst så blir det en hel del ansvar, det säger ju sig självt. Men barn (och vuxna med för den delen) vill och behöver busa och leka ibland. Jag tror dock att K är så pass stor, klok och mogen att hon klarar av ansvarstagandet. Fortfarande är det dock en svår balansgång helt enkelt.


Kommentera

Kategorier

