Skrivet av: bacillen | tisdag 31 maj, 2011

Spring som vinden!

Det känns som att min joggträning är på gång. Usch så segt det varit under våren. Jag har knappt varit ute mer än en gång i veckan. Det är alldeles för lite!

Det som gör att det känns som att det lossat lite är att jag just sprungit två av mina inplanerade tävlingslopp.

Först i söndags då det var Töllsjöloppet. Töllsjö församling anordnade en välgörenhetstävling med löptävlingar på olika distanser och tipspromenad. Alla intäkter gick till ”Hela världen” Svenska kyrkans utlandsmission.

Jag lufsade fem kilometer. Det är en sträcka som passar mig bra. Men i söndags var jag seg, tiden blev ingen höjdare.

Höjdarsnabbt sprang däremot lilla K! Hon rusade sina fem km på 23 minuter, det är inte illa!

G sprang en mil för första gången  i år och det kändes bra  sa han.

Så i går var det dags igen. Blodomloppet i Slottsskogen Göteborg.

Fem kilometer igen. Men lite skillnad på antalet starter! Jätteroligt att springa när det är så mycket folk men irriterande att behöva kryssa fram mellan dem som valt att starta i en tidigare startgrupp trots att de planerat att promenera.

Jag taggade dock till lite på att det kändes fort när många gick och jag sprang 🙂 Men nån riktig fart blev det inte i alla fall. Ca 35 minuter lufsade jag i mål på.

Lilla K hängde på i sista sekunden och sprang hon med. De första fyra km tillsammans med mig, sedan fick hon dra iväg som ett spjut sista kilometern och möta pappan som väntade vid målfållan.

Man fick en T-shirt i mål. Jag kunde ha strl S, det ni!

Före loppet samlades vi några från Viktop.se. Vi var anmälda som ett lag. Det var några avhopp som gjorde att lilla K fick lov att springa.

Vi fikade och tjattrade en stund, riktigt trevligt.

I dag har jag vilat från springerier, nån måtta får det ju vara. 🙂 Men grejen är ju att jag känner att jag är på gång. Det har varit bekvämt och roligt att jogga de senaste gångerna och jag ser nästan fram emot nästa vända. Möjligen ska jag ge mig på en liten längre sträcka i morn.

Annars är planen att försöka öka farten på mitt joggande. Jag har ingen direkt tävlingsinstinkt och tänder inte till när folk kutar runt mig. Jag måste nog försöka hitta en bättre teknik för att lära min kropp att springa fortare. Intervallträning ska provas och utvärderas 🙂

Responses

  1. Härligt! Bra att du har fått lite flyt på det hela. Själv försökte jag springa en mil idag, men hade tagit ut mig alldeles för hårt tidigare på dagen, så det gick inte alls. Med 5,5 km promenad samt klippt hela gräsmattan i gassande solsken och inte bra matrutiner, klarade min kropp inte av att springa en mil på kvällen. Det blev 5 km, mest spring men också en hel del gå 😦 Dessutom hade jag skavsår. 😦 😦

    • Usch skav är inte kul! Ta det lugnt, tids nog blir milen erövrad 😉

  2. Du är jätteduktig och jag är avis på dig som börjar känna det kul att springa. Själv gissar jag att jag har långt dit men du är en inspiration ska du veta. Kul med t-shirtstorleken, måste kännas härligt. Kram

    • Kul att inspirera! ❤

  3. 35 min är väl inte fy skam. När jag sprungit Vårruset har det tagit 30 min.

    • Nä 35 är inte så illa alls. Men jag hoppas också komma neråt 30 minuter på en halvmil.


Kommentera

Kategorier

