Skrivet av: bacillen | fredag 1 april, 2011

Det här med självförtroende…

..väcker ju onekligen en hel del intressanta tankar och reaktioner.

Madelen skrev nåt i stil med att man behöver hjälp från andra för att hjälpa sitt självförtroende. Det tror jag också. Genom andra speglar man sig själv. Att få bli bekräftad i det man kan och gör är viktigt.

Ja, lilla K är nog klok. Och om man tänker på att hon är tio år och aldrig läst eller hört någon livstils-coach över huvud taget så tycker iaf jag att perspektivet hamnar lite annorlunda. Hon talar enbart utifrån sina egna erfarenheter av hur hon själv hanterar sina rädslor och utmaningar. Hennes synvinkel är ju också barnets, dvs totala möjligheter. Allt är öppet, världen är oändlig.

I orden Tro på sig själv lägger jag inte in något mer än just det. Att genom vad än som händer tro att just jag är kapabel. Inte kapabel att alltid lyckas bäst eller vara på topp. Men bara kapabel. Kanske handlar det här om min grundläggande syn på vad människan kan och på människovärdet. Och då börjar jag blanda begreppen självkänsla och självförtoende tror jag….? Vart går gränserna mellan de begreppen?

Jag tror inte heller att det är så enkelt att alltid säga till sig själv att jag är bra. Att alltid tro på sig själv. Men det är en viktig ambition tror jag.

Vad får er att tro på er själva? Vad får er att känna er bättre?

Jag har visst min egen livstils-coach i lilla K ❤

Responses

  1. Lilla K är en klok tjej!

    Jag tror mer på mig själv om jag får klara av något på egen hand, få chans att tänka till själv och hitta en egen lösning. Som mitt senaste projekt på jobbet, det första som jag lett och som dessutom var nationellt inom mitt jobb. Nu när jag klarat av den uppgiften, trots att det var riktigt tufft ett tag så har det stärkt mig. Jag kan!

    • och det där som du beskriver kan ju vara stort och smått, eller hur? Ibland tror jag att vi tänker att vi måste växa av så stora saker vi klarat av… Men det kan också vara yttepyttesaker som gör att man känner sig bättre.


Kommentera

Kategorier

