Skrivet av: bacillen | måndag 21 februari, 2011

Sabbade planer…?

…Och lite nya tankar.

I förra veckan var vi ju hos mamman/mormorn i några dagar.

Då var jag och provade spinning tillsammans med Lotta. En helt igenom störtbra upplevelse som gav mersmak.

Nu har jag kollat upp friskis och svettis här i närheten och det kommer bli spinning en gång i veckan i Borås. På tisdagförmiddagar finns ett baspass jag ska ge mig på.

Dagarna hos mamma innebar som vanligt att mina matrutiner gick åt pepparn. Inte några problem med tiderna, utan enbart med innehållet. Mamma och jag är väl inte speciellt bra för varandra när det kommer till just ätande 😉

Lotta och jag pratade så klart en del om vikt och om ätande. Hon berättade om sin tränare som har en bra och sjysst aproach på det hela.

När helgen inneburit en viss del svullande (jo tjena) så spöar man sig inte för det utan planerar bara den kommande veckan annorlunda. Ett extra träningspass och bra måltider. Det här tror jag passar mig, kanske inte så att det kommer helt naturligt men jag gillar tänket att släppa det som varit och gå vidare med en bra plan.

G och jag gillar att göra en matlista för kommande vecka, det gör vardagen enklare. Och vad är då enklare än att se till att maten blir bra och att det inte finns nåt ”fel” hemma?

Så det var alltså planen för veckan:

Öka träningen, dvs börja spinna.

Samt äta bra.

Nu är det emellertid (ljuvligt ord) så att jag har fått lilla K’s förkylning och jag tror i nuläget att det är kört med spinning i morn. Misstänker att det inte blir mycket ridning eller hundpromenerande heller… 😦

Reviderar planen och kör jympa på torsdag som vanligt och sedan ett spinningpass på fredag eftermiddag. 🙂

Är förkylningen under kontroll blir det en lugn joggtur på onsdag.

Hur ska man egentligen tänka med träning när man är förkyld? Är det ork man ska gå efter eller vad? Feber?

Responses

  1. Feber och ont i halsen är stora nono vad gäller träning, annars är det ok med lite lättare träning, eller vad man orkar.

    • Okej bra, jag har varken feber eller ont i halsen…än. Bara dundersnorig och tung i skallen. Då kör jag efter ork…alltså idag: ingen träning 😉

  2. Om man har hosta, bronkit etc, alltså nedre luftvägsinfektion, så bör man undvika joggning då detta ju aggriverar hostandet. Verkar dock som att du har övre luftvägsinfektion (ÖLI), dvs snuva, tung i huvudet osv.
    I det stora, ta det lugnt, gör det du känner att du orkar med, lite situps osv. Kanske skippa kören i imorgon, tisdag?

    • Japp, jag skippar kören

  3. Så bra att du har en plan, den kommer säkert att fungera jättebra! Synd att vi inte bor närmare så att vi kunde peppa varandra!
    Lycka till, hoppas förkylningen blir lindrig!

    • Tack!
      Men vi kan allt peppa på avstånd också! ❤

  4. LÅTER HUR BRA SOM HELST:. ´kanon AK!!!
    Mina hårt tränande grabbar kör efter följande: Utan feber o halsont så går man på känslan = man kan träna på försiktigt. Men feber och halsont = ingen träning.

    Kram

    • Låter bra ja..inte lika lätt att följa, särskilt när man är lite skruttig.. 😉

  5. Åsså förkyld, men har ingen feber så jag jobbar. Har lagt av helt med träning nu ett tag, man ska snart springa lite både hemma och på friskis. De har ett pass som heter crosstraining där man typ situpsar sig på marken i skogen, armhäver sig i en tall och springer lite.

    • Vi smittade säkert dig lite då…sorry
      ”armhäver sig i en tall” 😀 Låter kul!

  6. Gillar jättemycket tänket att släppa det som varit och gå på spåret igen. Det grejar du. Tänkatt förkylningar alltid kommer när man precis kommit igång, man kan undra varför. Tycker du gör rätt som tar det lite lugnare. Man ska lyssna på sig kropp.
    Kramar

    • Tack goa Tina!


Kommentera

Kategorier

