Skrivet av: bacillen | lördag 22 januari, 2011

Chicken surprise

Den här veckan har varit spännande ur matsynpunkt.

G har haft surprise-vecka. Och ganska snart uppenbarades att det var kyckling som var temat.

Kyckling kan i min värld aldrig vara fel och inte ens kyckling sju dagar i rad kan trötta ut mig. 😀 Är nog nåt fel på mig… 😀 Och att min älskade väljer att servera mig kyckling hela veckan kan ha varit en flört…jag säger inte att det måste ha varit det, men det kan…

Det började i måndags med vår thaikyckling. En rätt vi gör ganska ofta. Grön curry, cocosmjölk, bambuskott med mera. Ska serveras med nudlar men i måndags blev det tagliatelle för vi hade glömt att inhandla nudlarna.

I tisdags, en ny kycklingrätt, och jag tror det var här G kom på att det skulle bli kyckling hela veckan… Nåväl, den nya rätten bestod av stekta kycklinglårfileer med en sås gjord på creme fraische-franska örter, hackade oliver och soltorkade tomater. Mycket gott!

I onsdags bjöds vi på en tomat och kycklingsoppa. Lite för mycket sötma för min smak men helt okej.

I torsdags en ljuvlig rätt med ingefärskokt kycklingfilé med en god soyasås, serverat med ris, hackade jordnötter och salladslök. En verklig keeper.

I går, fredag, bröts sviten för jag hade inte fattat konceptet utan ville ha tacos. Smaskens det med iofs, men inte som kyckling 😉

Men i dag, lördag, blev det alltså kyckling igen. Wraps med strimlad filé, paprika, sallad och en strålande currysås med honung. Till det fick vi en tomatsalsa och nachos. Riktigt smaskig lördagsmat.

I morgon, söndag, blir det en klassiker. Flygande Jakob.

 

Nästa vecka är det enligt min käre make min tur att stå för överaskningarna. Jag antar att han menar maten… 😉

 

Snake surprise någon?

Responses

  1. Låter som en god vecka! Här blev det oxå kyckling. En liten gratäng med små filéer, pasta, tomater och parmesan. Allt kryddat med spiskummin och chili. Blev faktiskt gott. Imorron blir det fläskköttsgryta med äpple och katrinplommon. mmm

  2. Har du börjat kackla än?

    • inte än…eller…det beror kanske på vem man frågar 😉

  3. Vi kör tacos med kyckling också ibland. Lite jobbigt att hacka det smått bara. 🙂

    • Ja det gör vi också ju, att vi inte tänkte på det igår 😉

  4. Jag äter själv kyckling typ 5-6 dagar per vecka, så jag förstår fullkomligt 😀

    • Härligt!

  5. Jo men visst var det väl billigt med 35:- för 900g kyckling på ICA Maxi 😆 Såg för mig G gåendes med en vagn full med fryst kycklingfilé! 😆 det är det ICA kallar för billiga veckan :mrgreen:

  6. Glömde: Det lät supersarrigt!! Jag äter själv kyckling flera gånger i veckan 😀

  7. hmm…smarrigt skulle det stå! 😉

  8. Kyckling ÄR ju sanslöst gott, äldsta dottern och jag skulle lätt kunna äta det 24/7 men tyvärr finns det fler viljor i huset 😉

  9. Det lät gott! Kan du dela med dig av recepten?

    • Elsa, kommer mejl! 🙂


Kommentera

Kategorier

