Skrivet av: bacillen | söndag 2 januari, 2011

Januaritankar…

Jag läste en blogg som ondgjorde sig över årssammanfattningar i bloggar och fick det att låta som om det var bakåtsträvande och dumt att blicka tillbaka på året som gått. Istället skulle man enbart blicka framåt mot det nya. Det hintades om att det var lite finare att blicka framåt.

Äsch, det ena behöver inte utesluta det andra. Och dessutom var det nog dold förakt och kritik mot en konkurrent inbakat i det blogginlägget. Inte ens särskilt snyggt dolt…eller skrivet.

Jag gjorde en årssammanfattning, det kändes gott. Efter just det här året kändes det extra gott. Det har varit ett av de läskigaste åren i mitt liv, men också ett av de bästa och mest annorlunda.

Nu ska jag blicka framåt.

Om jag först tittar på min viktnedgång och mitt ätande så kan jag konstatera att i det stora hela är jag oerhört nöjd. Jag har gått ner 47 kilo. Det är närmare 40% av min startvikt. Nu vill jag gå ner ungefär sex kilo till. Då hamnar jag på en nivå där det finns en marginal som jag känner att jag vill ha. Inte för att jag planerar att gå upp i vikt igen. Men en bra marginal känns ändå bra. Jag ska inte sticka under stol med att rädslan för att gå upp i vikt igen, att faktiskt inte lyckas vara smal, finns där hela tiden.

Jag möter ganska ofta människor nu som tycker att det borde räcka nu, att jag är tillräckligt smal redan. Och ja, jag är nog ganska smal, särskilt om man skulle plocka bort all den lösa huden. Men nu är den lösa huden inte borta och under den finns fortfarande de där sista kilona kvar. Min vikt ligger fortfarande på ”övervikt” enligt BMIn. Jag vill bli ”normalviktig”. Det är jag värd.

För att fortsätta gå ner i vikt, i ett nu mycket makligare tempo, ska jag återuppta min löpträning. Ska skaffa bra broddar till springskorna så att jag kan börja relativt snart. Nu är det ju heller inte så himla kallt heller(hoppas det varar!). Kylan har riktigt lamslagit mig den här vintern. När det är kallare än -10 fungerar jag knappt. Ovant för en före detta välisolerad tjockis.

Jag tänker att jag, efter en mjukare start, ska springa tre dagar i veckan. Utöver det ska jag gå på jympan en gång i veckan och rida Ivve två dagar. Sen blir det så klart ponny och hund-promenader också. Jag tror det blir en bra nivå.

Tanken är också att jag ska anmäla mig till några femkilometerstävlingar under våren. Jag har märkt att jag behöver ha något att träna inför. Efter midnattsloppet i augusti tappade jag träningsmotivationen ganska fort…

När det gäller ätandet är det inte så enkelt alltid. Julhelgerna har så klart varit, och är fortfarande, en prövning. Vi har haft mer godis hemma i skåpen än annars och jag har ätit mer än jag hade tänkt mig. Även en GBP-opererad kan ju ta ett par praliner för att sedan pausa nån timme och sen ta ytterligare någon/några. Kanske inget jag går upp i vikt utav men jag hamnar så lätt i ett sug och begär som jag inte vill känna. Dessutom vaknar jag lätt på natten och vill ta mig något… Det är ett ätbeteende jag periodvis varit väldigt fast i och det är jobbigt att det är så lättväckt och svårt att bryta. Bästa sättet att stå emot är så klart att inte ha något sött hemma. Snart borde julgodiset vara slut och det blir enklare att återgå till bra rutiner kring ätandet.

Matiga mellanmål och mycket vatten mår jag bra av. Våra middagar har aldrig varit problemet utan det är mellanmålen som är utmaningen. Om jag inte tänker hoppar jag lätt över dem och då kommer sötsuget som ett brev på posten. Och så får jag inte glömma att dricka.

När det gäller hundträning så känner jag inte längre någon lust att träna lydnad för tävling. Anledningarna är flera och det känns inte relevant att gå igenom dem här, är ni nyfikna får ni fråga privat. 🙂

Däremot behöver jag återuppta den allmänna träningen av hundarna och framför allt Kråka. Hon behöver ju den mentala stimulansen. Hon är dessutom så himla rolig att träna ihop med.

Planen är att börja trixträna igen. Vännen M och jag ska stötta och hjälpa varandra via mejl och träffar. Jag med hennes lydnadsträning och hon med mina trix. Jag minns vilket lyft det var för min och kraxets relation det var när vi började med nonsenstrix (jag hade aldrig brytt mig om det förut utan bara tränat ”seriösa” moment) Nu ska vi hitta den där tramsiga glädjen igen! När våren kommer ska vi fortsätta och se vad det kan bli av Kråkas vilspårande också, men det är ett annat kapitel. Självklart ska Kråka även jogga med mig, det är hon riktigt bra på.

Om jag sedan fortsätter blicka framåt så längtar jag väldigt efter en egen häst. Vad som kommer i det ämnet vet jag inte nu. Vi planerar att behålla Ubbe så länge det går bra för Lilla K med honom. Om det innebär att vi köper honom efter sommaren(som vi har option på) eller inte får vi se. Kanske kanske kan vi ha möjlighet att ha två hästar ett tag, det vore verkligen helt underbart!

Jobbmässigt har jag lite planer, eller mer önskemål men det tar jag inte heller här…

En övergripande plan för året är att fortsätta leva mycket kärleksfullt och nära min Man och mina Barn. Relationerna till dem är det viktigaste. Alltid i första rummet.

Så, nu har jag blickat framåt. Som man ska 😉

Jeansen är de nya cheap monday. Är så himla nöjd med dem! Blusen är från MonRow, jag trivs görbra iden.

Och så en annan återblick. Fyra år sedan.

Tillbaka till nutid.

Och framtid. 🙂

Responses

  1. Va fin du är 🙂

  2. Tack Anna!

  3. Vilken skillnad på kropp – du har verklige krympt 🙂 Jättefin.
    Måste kännas skönt för kroppen att ha mindre tyngd att bära – så skulle nog även min vilja få det…

  4. Du är snyggast… på alla bilder !

    ang Broddar… På Intersport har dom broddar för 199:-
    Dom passar utmärkt på löpardojjor då är är ”broddade” under hela foten , inte bara häl ELLER tå !! Perfekt för löparrundor i vinter !
    Kram på dig bästa AK !

  5. Snygga jeans, sköna?

  6. Vi måste prata om det där med matiga mellanmål, jag är kass på mellanmål. Det hör nog ihop med att jag i min hjärna säger att ”du äter för mycket, nu blir du fet” och sen låter man bli och blir jättehungrig och äter som en häst och sen blir det godis på det.

    Du är så snygg! För mig har du alltid varit vacker men nu kan man både läsa och se att du mår så mycket bättre och snygghet kommer med självkänsla både inne och ute.

    Kram!

  7. Snälla, undvik Blå Stjärnan, vi är där varje vecka.
    Det finns så många andra ställen, om det är sådana jobb du tänker på.

    • Trevligt att du är här och läser Lin.
      Hoppas att du har det bra!

  8. Det är väl inte så att jag är här och läser direkt. Känns väl bra att veta vad ”ert hundgäng” gör, för att undvika att stöta på er.

    • Jag vet nog inte riktigt vad du menar med ”ert hundgäng”? Menar du IRL så är det kanske M och mig? Nån annan som jag umgås med vet jag inte att du skulle ha nåt otalt med? Och oss har du väl inte stött på nånstans på ett par år vad jag vet så det borde väl inte vara nån större risk 🙂
      Om du menar hundgäng i den virtuella världen så är ju bästa sättet att undvika kontakt att inte besöka någon av de berörda bloggarna eller forumen över huvud taget.
      Ha det bra Lin!

  9. Ahh lite spydig… som vanligt. Ser att det inte hjälpte att vikten trillade av !

    • Vet inte vem du är… Men är du knäpp ?

  10. Det är fruktansvärt tråkigt att du vrider och vänder på saker som du gör.
    Du lyckas (tyvärr) alltid påstå att jag skulle vara arg och ha otalt ?

    Har jag nämt något om att vara otalt med någon ??

    Nej, men jag tycker det vore OBEHAGLIGT att stöta på er.
    OBEHAGLIGT = Tycka det vore jobbigt

    Jag får väl anta att varenda klickertränare du träffar, tror att jag är otrevlig, så med andra ord är de de du umgås med jag pratar om.

    Varför skulle jag tala med dig om hundfolk på internet , jag befattar mig inte med okända människor på internet, finns väl bättre saker att syssla med.

    • Lin, du tar ingen som helst plats i mitt liv utom när du kommenterar i min blogg. Jag pratar normalt inte om dig med någon, ingen vet vem du är av de jag umgås med.
      Du behöver verkligen inte oroa dig. Och det är tråkigt att det är så obehagligt för dig. Men också därför jag föreslår att du inte utsätter dig för obehaget alls.
      Och om ”otalt” var fel ord så ber jag om ursäkt för ordvalet.
      Kan säga också att när jag såg att du kommenterat första gången, innan jag hade läst, blev jag glad och tänkte: ”Vad kul, hon hör av sig”
      Jag tänkte att du kanske hade skrivit nåt om att bilderna var fina eller så…

  11. Bry dig inte om att svara på detta , jag är inte intresserad.
    Du gör det väl säkert ändå, för du har så jävla ont av att inte få sista ordet.
    Du bara älskar att få det att se ut som om jag är den otrevliga människan, det är ganska uppenbart efter alla turer.

    Allt jag ville veta, var att jag skulle slippa stöta på vare sig dig eller dina undersåtar.

  12. Men nu får du väl fan ta och ge dej Lin, kryp tillbaka ner under stenen du råkade kika upp ifrån. Börja blogga du så vi andra vet hur vi ska undvika dej.

  13. Jäklar vad smal du blivit, lika söt som alltid 🙂

    Ha det gott Karina

    Lin…skaffa dig ett liv!!!

  14. Gillar inlägget hårt, din förvandling stenhårt och Livs kommentarer … inte alls! Jeez vilken trist människa! Jag menar, släpp sargen och kom in i matchen. Det är ju ingen som tvingar dig att läsa om AK eller titta på hennes bilder så om hon och hennes ”undersåtar” är obehagliga för dig, håll dig borta! Känner dig inte alls men sättet du skriver på ger mig ingen anledning att tro att du mår bra …

  15. Tycker att du, Lin, är den som är otrevlig. När man läser det AK skriver så ser man inget agg eller otrevligt. Det är nog du som tolkar fel. Lin… det är DU som har problem… sök hjälp!


Kommentera

Kategorier

