Skrivet av: bacillen | tisdag 28 december, 2010

Snack över en kopp kaffe…

När man måste vara inne hela dagen och regelbundet mata vedspisen med pinnar för att hålla en någorlunda temperatur i köket passar det fint att bjuda in en vän över en kopp kaffe. Särskilt en vän man vet inte bara stannar så länge kaffet räcker. 😉

Det är enkelt att slå ihjäl ett par timmar tillsammans. Hårt rökt nötstek i tunna skivor, Pepparkakor med ädelost och en och annan pralin gör det ännu enklare.

I dag snackade vi bland annat om medelåldern. När är man medelålders egentligen? Jag har hävdat att den nog börjar vi 35 men andra i min ålder jag talat med vill inte höra talas om det utan tycker att förtio eller femtio låter bättre…

I dag hade K med sig sin gamla psykologibok från gymnasiet och där fick vi svaret! Ett svar som gav alla lite rätt.

Den yngre medelåldern är mellan 30 och 40

Medelåldern mellan 40 och 50

Äldre medelåldern mellan 50 och 65

Efter 65 börjar ålderdomen…

Kanske är det inte så enkelt? Att man genom en siffra kan definiera vad en människa är och var i livet den befinner sig?

Jag känner mig dock inte speciellt hotad av att bli kallad för medelålders. En vän sa för flera år sedan att man inte ska ta ungdomen i från de som är unga, alltså ska man kalla sig medelålders när man är det. Ligger en del i det ju.

Så, nu ska jag stoppa in en pinne till i brasan.

Responses

  1. Som vanligt väldigt kloka ord från dig 🙂

    • Tack goa Cissi!

  2. Min stackars pappa höll på att ramla omkull när en bekant påpekade för honom att hans dotter, dvs jag, var medelålders. Det var väl 15 år sedan, och varken han eller jag ville riktigt gå med på det. 😉 Men nu får jag nog acceptera faktum, men som sagt; vad spelar det för roll?

  3. Med vuxna barn är jag helt klart medelålders och tycker det är helt ok. Det blir lite fånigt att kalla sig ungdom när man är 46 år. Men för den sakens skull behöver man ju inte gumma till sig utan förbli ung i sinnet och fortfarande vara nyfiken på livet.


Kommentera

Kategorier

