Skrivet av: bacillen | måndag 27 december, 2010

Vi pausar i skidspåret och Kråka spanar och drömmer om vilda djur


Premiärtur på skidor!
Vi provade att åka i de preparerade skidspår som går på fälten runt Töllsjö. Förra året tordes jag inte ta med Kråka i dem för jag var rädd att hon skulle trampa sönder. Men nu provade vi alltså och det gick fint. Det var en del lössnö i spåret och det var mest i den som Kråka gjorde spår, sen kom ju jag med skidor bakom och plattade till och gjorde fint igen. Kalasbra!
Kråka var inte riktigt lika på hugget som framför sparken, det var lite kallare idag plus att gårdagens dragande kanske kan ha känts i kroppen. Men hon drog bitvis ordentligt fint och jag fick mycket hjälp av henne. Värst för kraxet var att hon fick isbitar i tassarna. Jag ska frisera bort lite päls och testa med hästsalva.
Det gick för det mesta fint rakt fram. Vi kom ihop oss lite när vi kom ut på en väg, jag ville rakt över och följa skidspåren, Kråka ville gärna kolla alla spännande dofter på vägen. De vilda djuren går väl gärna på plogade vägar. Fast det var mycket vildadjurspår i skidspåret också. Och ju tröttare Kråkan blev desto ivrigare ville hon kolla in dem…
Jag blev ordentligt svettig av skidåkningen. Ca 2,5 km åkte vi och det kändes alldeles lagom.

Efter skidåkningen fick Kråka Backontrack-täcket på sig och en prinskorv. Jag tog en mugg varm choklad och satte mig och tittade på de skridskoåkande barnen. Stort misstag att sätta sig stilla. Jag blev iskall!
Efter utflykten var jag tvungen att göra stallet också, tur det går riktigt fort för det var plågsamt kallt. Jag måste ner  en sväng till i kväll och sätta på ett täcke till på porslinsponnyn, det ska bli kallare ändå i morgon…
Det har tagit hela eftermiddagen att få upp värmen i kroppen.
Men snart ska jag bli varm på riktigt igen för vi ska ner till jympasalen för ett pass afrodans. Det ska bli görskoj att prova det. Skaka lite rumpa!

 

Responses

  1. Härligt med skidtur! Jag älskar det!

    Afrikansk dans låter spännande, kan man få se bilder 😉 .

  2. Låter underbart! Visst är det kul att tolka med hund, jag har lånat dotterns vorsteh ett par gånger och gett mig ut på tur. Har ju själv bara två border och jag har inte ens provat:) med dom. Förr hade jag riesen och tolkade med då gick det undan!
    Vad har du för sele? Björkis ?

  3. Åh vad mysigt! Jag har också drömmar att åka skidor efter Lyxa, problemet är bara att jag inte kan åka skidor…. :P. Har stått på skidor en enda gång i mitt liv, då var jag typ 10 år (kan inte åka skridskor heller ;))

    Men jag har lovat mig själv att nästa år (om det fortsätter vara sådana här vintrar, vilket det verkar som) så ska jag köpa mig ett par längdskidor och lära mig åka!

    • Klart du kan lära dig åka skidor! Bra med snön är att den är mjuk(men kall) att ramla i 😉


Kommentera

Kategorier

