Skrivet av: bacillen | söndag 28 november, 2010

Apropå vad jag tror…

I dag är det första advent.

Kanske den dag på året då flest människor går till kyrkan.

Jag och G är med i kören som givetvis sjunger en sån här dag. Vi är också kyrkvärdar vilket innebär lite fixanden före och under samt efter gudstjänst. Ett roligt arbete, oftast.

Jag tycker att det blev en fin gudstjänst. Kören sjöng bra, det var nattvard och det är härligt med adventspsalmer.

Men…

Efter gudstjänsten, direkt på väg ut var det människor som passade på att meddela mig och G som stod och sa hejdå att ”vi glömt tända alla ljusen i fönstren som alltid brukar tändas på advent” ”Det är dåligt att ha nattvard första advent” ”Adventsgranarna längst fram i kyrkan fattades” ”Konstig adventsgtj” ”Ingen stämning” ”Iskallt i kyrkan”(vilket iofs var helt sant)

Jaha…

Det var första gången vi var kyrkvärdar på första advent och vi visste inte att det skulle tändas ljus i alla fönstren. Att det var nattvard var ju knappast vårt fel och om man inte gillar det varför kommer man till kyrkan alls? Att det inte fanns granar samt var iskallt och att lampljuset i taket inte drogs ner så stämningen blev bättre var vaktmästarens ansvar.

Men oavsett vems felen var så är det så aptrist att folk bara orkar vara så negativa.

Att de inte gladdes i sången, att de inte är glada över det nya kyrkoåret, att vi nu väntar på Jesu födelse och julen.

Jag skrev ju i mitt förra blogginlägg att jag inte riktigt finner Gud i församlingen. Och det är just på grund av sånt här.

Fast nu ska jag försöka vända mina känslor. Jag ska göra det med hjälp av tankar på de goda omtänksamma fina människor som jag också mötte i kyrkan idag. De gör mig varm ända in i hjärtat, trots kylan(bokstavlig och bildlig) i kyrkan. Jag ska också tänka på känslan som adventssångerna ger mig och glädjen i att fira måltid tillsammans.

Apropå vad jag tror…

 

Responses

  1. Det finns folk som alltid hittar fel 😦 oavsett hur bra det är. Tycker ni verkar väldigt duktiga och omtänksamma ! Glad advent på er.

  2. Adventsstämning sitter i hjärtat och inte i julgranar och ljus i fönster. Det är synd om gnällspikarna, som vill ha allt serverat och särskilt på samma sätt ”som det alltid varit”. Din slutsats är riktig och sund, den att fokuserar på de som är positiva, goda och omtänksamma.


Kommentera

Kategorier

