Skrivet av: bacillen | onsdag 24 november, 2010

Apropå snö…

Den här gången uppenbarar sig en ny känsla.

Varje år när första snön kommer, eller när det som nu kommer rejält med snö och det verkar bli kallt en längre period, brukar man tänka och känna att det är nytt, fräscht, häftigt och ganska välkommet. I alla fall i jämförelse med novembers och decembers vanliga lervälling och regnstormar.

Men i år känner jag nåt annat.

Det känns inte nytt.

Det var alldeles för nyss som snön smälte. Bara dryga 7 månader sedan. Och då var det ju inte en sån där liten vårsnö eller snabbsnö som vi brukar ha; snö i några dagar och sedan mildväder igen. Nej, då var det väl så där fyra månaders solidt snötäcke vi talar om. Eller har jag en helt felaktig minnesbild?

Så här brukar det sannerligen inte kännas vid första snön.

Det talas vitt och brett om att ”de” förutspår en lika kall och snöig vinter som förra årets, om inte värre. Vilka ”de” är förtäljer inte historian men jag antar att de säkert vet vad de snackar om som alla väderspåare 😉

Ja, det är väl bara att ändra hur man tänker och inse att det vita kalla fluffet är här för att stanna.

Jag har i alla fall redan bott in mina underställ, både det i bambu och det i microfleece, ordentligt. Tror de kommer bli flitigt använda i år.

Till den frusna saken hör också att vi ännu inte har någon direkt smidig uppvärmning i det här lilla huset i skogen. Kakelugnen värmer bra här nere och då och då vedspisen i köket. Uppe hos barnen värmer två elelement. I övrigt får vi värma oss på varandra. 😉

Det byggs och fixas med pannrummet och det ordnas med rör och element inne i huset, det kan mycket väl bli värme här före jul. Det kan också mycket väl bli utan värme resten av året…

Man borde slå vad.

Nå, jag spelar julskivor med Bing Crosby och städar och plockar. Det är ju i alla fall supermysigt och underbart med advent och att det snart är jul!

Och med en bild påminner jag mig och er om hur härligt och vackert det var runt lilla huset i skogen förra vintern.

Responses

  1. Om man går efter rönnbärsträden, så blir denna vinter kall – MEN, inte lika kall som fjolårets 😀 Jag tror (och hoppas) att det inte blir riktigt lika mycket snö heller…

  2. Jag ska säga vilka ”de” är! Det är DOM POLSKA METEREOLOGERNA! Dom har tydligen uttalat sej i diverse tidningar, och sen spred sej det hemska ryktet som en löpeld…
    Jag känner också att jag fick nog av snö för en hel livstid förra året.

  3. ÅÅ så fantastiskt fint ni bor, jag kan redan skönja julkänslan!
    Jag tycker det är fantastiskt att vi slipper torka av leriga hundar, jag säger hurra till snön, i lagom mängd 😉

    må så gott

  4. Jag brukar bli rätt till mig av snö… men det är ju bara november än?!! Det är ju lika kul med snö NU som julpynt i augusti… *suck*


Kommentera

Kategorier

