Skrivet av: bacillen | lördag 29 maj, 2010

På kurs med Kråka

Ja efter mina två dagar i nostalgiträsket åkte Kråkan och jag till Torsby för att vara med då Hundtränaren (med den äran) arrangerade lydnadskurs för Maria Hagström.

Kursen började med ett kort teoripass om hur Maria delar upp träning(mot ett mål) i fyra delar.

  • Grundträning
  • Detaljer/moment
  • Kedja/helhet
  • Tävlingsträning

Maria menar att de flesta hundtränare är bra på att lära in detaljer/moment, det är sällan problem på den punkten som gör att man inte lyckas på tävling. Bristerna brukar istället finnas under de andra punkterna.

Grundträning är nog min favoritpunkt, men ironisk nog är det också den punkt där jag tror att Kråka och jag som ekipage har flest brister… tillsammans med Kedja/helhet, vilket visar sig pinsamt tydligt i att vi har dålig uthållighet i vår lydnad.

Grundträningen handlar bland annat om: -Utveckla bra belöningar -Utveckla bra lek -Tydliga belöningsregler -Hunden kan jobba nära och långt ifrån mig. -Tempo och ”ta i”övningar. -Hunden är engagerad. -Hunden förstår rätt och felmarkör.

Kedja/helhet är en viktig del tidigt i träningen. Hunden ska tidigt lära sig att göra flera beteenden på raken utan att få belöning mellan varje. Tävling ska ju inte vara det svåraste man kan göra med hunden utan målet är att ha övertränat så att hunden kan prestera mer än ett lydnadsprogram utan belöning. När man kedjar blir ens svagheter avslöjade. Man ser vilka detaljer och delar man behöver träna bättre på. Ett bra tips är att kedja ihop ”nonsensmoment” för att öka uthålligheten. Det är viktigt att ha klara och tydliga målbilder för hur momenten ska se ut.

De fyra punkterna kommer inte i någon särskild ordning, man tränar dem parallellt redan med den unga valpen.

En sak som verkligen gjorde intryck på mig var när Maria pratade om vad Motivation är…och vad Energi är… Många hundar har hög energi men saknar i motivation. Först het och med på noterna, men halvvägs in i träningspasset ”dör” hunden… Jag har alltid tänkt att Kråka har lite dålig kondis och ork, att hon blir trött. Men nu tänker jag att det nog är hennes engagemang som brister och att det till stor del har sin grund i att jag tränat henne till att bete sig så. Jag har accepterat brister i engagemanget och delat ut belöningar för halvengagemang… jag har gillat läget… No more.

Jag hade tänkt träna några specifika moment under den här kursen. Men under teoripasset tänkte jag om. Det är ju engagemang jag behöver hjälp med. Och att öka uthålligheten.

Pass 1

Med fokus på enga…ja ni vet vilket ord nu va? 😉 och motivation tränade vi fritt följ. Kråka var som vanligt i början av ett pass ganska het och jag fick jobba på att placera belöningen rätt så att hon inte hamnade för långt fram. Vi jobbade på att utöka sträckorna lite.

Lek med leksak

Försök till att hålla tungan rätt i munnen?

Efter en stund började Kråka visa hur hon kan släppa kontakten och kolla lite på annat samtidigt som hon nästan gör det hon ska. Ganska tydligt att jag släppt igenom de här beteendena.

Vi tränade vidare på att tydligt visa Kråka vad som inte var önskvärt. Vid felsignal ska hunden förstå vad som var fel men inte bli ledsen. Felsignalen ska vara glad och uppmuntrande. Här behöver jag träna på att vara riktigt tajmad och tydlig.

Kråka ska belönas mycket för rätt typ av kontakt.

I en paus där jag typiskt nog stod och tänkte att nu började nog min lilla jyckefia bli trött visade Kråka med all önskvärd tydlighet hur trött hon egentligen var genom att pipa iväg över hela plan i ett hejdlöst tempo efter vad hon trodde var en katt! Katten visade sig vara en kelpie med matte som gick i skogskanten -snopet 😀 Ja snopet för mig med som trodde jag hade en så trött och slut hund. 😉  I och för sig kan det ju vara skillnad på att vara trött i huvudet och trött i benen, men det var ändå rätt typiskt.

pass 2

Vi fortsatte med samma övningar men nu bytte vi till godisbelöning för att se om Kråka visade större motivation då. Jag fick bättra på mitt sätt att leverera godis. Kråka fick jaga efter mig och godiset, hon fick hoppa efter det och faktiskt så blev hon betydligt mer motiverad och vi kunde öka sträckorna i fria följet en del. Hon tenderade att släppa betydligt mer sällan. Det är verkligen A och O hur hunden upplever belöningen!

Lek med godis

Viktigt att bara göra 3-5 repetitioner och sedan ta en paus. Under pausen ska hunden ta det lugnt och ha tråkigt.

Paus med fokus på Fröken

Jag ska träna vändningar separat. Där är det extra tydligt att jag släppt igenom okontakt och Kråka tittar som regel bort under svängar och vändningar.

Passen var ca 15 minuter långa med en bra mix av träning och prat.

Vi tränade en och en så man fick verkligen se olika moment och olika ekipage i en bra blandning. Allt från nybörjare till elitekipage.

På kvällen hade Maria en föreläsning i ämnet Bli en bättre tränare ”Utveckla det bästa i din hund” Riktigt bra förstås! Jag antecknade men det känns för drygt att få ner innehållet här.

Dag 2 Pass 1

Nu kändes det som att var dags att jobba lite med uthålligheten med kråkfågeln.

Jag gjorde en kedja bestående av ingång på plan-ett kort fritt följ utan svängar-ett läggande under gång- en inkallning

Stort fokus på Kråkas engagemang. Att jag valde ett så kort fritt följ var för att våra svängar är så dåliga. I kedjan ska jag bara bryta för brist på engagemang, inte för detaljer som strular. Detaljerna får man träna på senare. Mellan själva momenten la vi in korta transporter som en del av kedjan. Det är viktigt att hunden verkligen behåller fokus där också.

Kråka gick riktigt fint! Vi fick beröm för hennes snabba snygga läggande och även för engagemanget. Jag kände att hon verkligen hade roligt och till och med under transporterna var hon helt med utan att jag pockade på uppmärksamhet. Klick till oss!

Vi ska jobba på: Fart i inkallningarna. Ingångar(hon slår i mig) Svängar i fria följet. Uthållighet.

Andra halvan av passet filade vi på svängar i fria följet.

Att tänka på:

  • Hon sätter sig gärna snett inåt med rumpan
  • Tillåt inga ljud, inga bitanden( hon blir onödigt het då och då 😉 )
  • Tillåt inga hopp i vänstersvängarna( het igen…)
  • Tillåt inga glapp i kontakten

Allt handlar om att ha kriterierna klart för mig, att inte belöna nåt jag inte vill ha. Elementärt käre Watson 😉

Pass 2

Nu kändes det som att det var läge att fila på detaljer.

Vi tog oss an lite fjärrdirigeringsskiften. Jag har ganska nyss börjat kolla på det momentet. Det var ju kul att få bra input tidigt i träningen.

Först visade jag frivilliga skiften mellan sitt och ligg. Kråka var helvild och mellan sina sitt och ligg visade hon alla möjliga grejer…hoppstå, hakan i backen, xxx-trixet med mera 😀

När det handlar om beteenden med tät förstärkning har hon i alla fall inga som helst problem med engagemanget!

Jag fick prova med kommando och det blev lite bättre men hon hade väldigt svårt att enbart sätta sig upp respektive lägga sig ner. Det kommer väldigt lätt med nån inte önskvärd rörelse som frambenstramp och annat.

Vi tittade även på hur hon sätter sig från stå. Hon har en hyfsad teknik av sig självt. Jag behöver gå in och skärpa att hon ska ha baktassarna helt låsta, den ena flyttar sig väldigt gärna.

Jag ska träna massor på att bygga värde för stadga. Det får bli en viktig kampanj framöver!

På sätt och vis hade jag gärna fått mer egen träningstid….samtidigt vet jag att varken jag eller Kråka hade orkat mer, vi var görtrötta båda två.

Jag fick med mig så mycket bra tips och så mycket motivation. Både från våra egna träningspass men också från de andras pass. Några av hundarna behövde jobba med att öka farten och där fick jag bra övningar med mig. Riktigt bra var också genomgången av hur man kan träna rutan.

Ja vad ska jag skriva mer..?

Maria Hagström är nog den bästa instruktör jag tränat för. Hon är så sjukt kunnig. Men hon har också en utstrålning och ett sätt som gör henne helt strålande. Bjuder på sig själv och har alltid ett stort leende på läpparna. Fast jag mer och mer inser att vi har tonvis med brister i vår träning och massor att ta tag i så känner jag samtidigt att vi är duktiga, att vi kan klara det här. Det blir aldrig jobbigt att visa våra svagheter, bara inspirerande att få lära mer.

Outstanding!

”Fröken”

Det sista jag hörde innan jag stängde bildörren och skulle åka hem var Maria som hojtade ”hem och kolla tävlingskalendern!” 😀


Responses

  1. Jag har också pratat om det där med hundkompisar, att det är skillnad på arbetslust och hets. Menar nog ungefär samma sak som motivation och energi där… Vad gullig Kråkan är förresten!

    • Tack! Och ja visst är det en intressant skillnad.

  2. Låter som att du haft det jättebra och fått nyttig träning och kanske en liten nytändning? 🙂
    Själv skulle jag VERKLIGEN behöva fila på Fox engagemang mellan momenten/ på transportsträckorna eftersom de räknas in i IPOt… Inte har jag tränat så förut inte… oooops 🙂

  3. Alltså… jätteintressant inlägg och bra skrivet och himla roligt att det verkar ha gått bra på kursen. Men herregud vad det SYNS mycket på dig! – 20-nånting kilo är fan hur mycket som helst! Heja dig och wee vad glad jag blir för din skull! 🙂

  4. Jisses människa! Halva du är ju borta. Bra jobbat 🙂 och grattis till det.
    Jättekul att läsa vad du fått med dig från kursen. Det där med engagemang känner jag igen allt för väl. 😉 Nu fick jag ny inspiration för både det och uthållighet. 🙂
    Kram

  5. Vad kul du haft! Håll i inspirationen nu!

  6. Vilken inspirerande läsning! Känner verkligen igen det där med ”trött” hund som springer iväg och gör annat.. 😉

  7. Va bra du sammanfattade dina pass och det viktiga på kursen. Var det jag som tog de där fina bilderna eller har du fått dom av någon annan. Hade du någon fin bild på Freddie i kameran?
    Vad ska vi kampanja på först, stå eller ligg? Eller kanske sitt?

    • ja visst var det du som fotade, du och Lina. Glömde tacka er…TACK!
      Jag började så smått med stadgeträning i fredags. Sitt och ligg började jag med. Ligg helt okej, sitt var dock svååårt.

  8. Vilket härligt kursreferat!! Man blir GLAD av att läsa det!!!!!

    • Tack!

  9. Kuuul!

    har du kollat kalendern nu då 😉

  10. Heja er!
    Låter som en givande kurs för Maria H! Underbara bilder också.
    Kram


Kommentera

Kategorier

