Skrivet av: bacillen | fredag 21 maj, 2010

Ledarskap, shopping och dressyrprogram

Jag nosade på begreppet ledarskap i bloggen häromdagen. Fick en klok kommentar från Tina om att bra ledarskap är viktigt. Det är ju helt riktigt.

För mig är ordet ledare liktydigt med lärare. Så vill jag att mitt ledarskap över hundar, hästar och barn eller vilka det vara må, ska tolkas. Lärare..och lyssnare… Och hur lär man ut bra? Hur lyssnar man bra?

När jag tänker på ledarskap slås jag över hur mycket och klart man minns några av sina ledare.

I dag har en av mina ledare gjort sig påmind.

Jag körde in till Alingsås för lite shopping. Och då, där, mitt i stan kom jag på att jag alltid känner mig lite osäker i bilkörningen på flera ställen. Varför?

Jag hade en bilskolelärare med noll känsla för positiv förstärkning och med en osvikbar förmåga att trycka ner och sabba självförtroende…

Han hjälpte aldrig till utan lät mig göra fel för att då bromsa bilen(dubbelkommando) och fråga vad jag sysslade med.

All körning med honom var som en promenad på tunn is, man visste att det inte skulle hålla men inte var det skulle pajja.

Att jag klarade av att ta körkort trots den här riktigt dålige läraren är ett smärre under.

Så, på de här ställena, vissa korsningar, just i Alingsås tvivlar jag fortfarande på min bilkörarförmåga. Tre år efteråt liksom.

Snacka om att ha gjort intryck genom sin ledarstil.

Men shoppat fick jag. Dels köpte jag ett par nya jeans. Med en viktnedgång på 21 kilo hänger varenda bralla jag äger alldeles löst. Har fått några kassar med bra kläder av mamma som ju avverkat en hel drös med storlekar under det senaste året. Men i de kassarna fanns inga långbyxor alls, bara tröjor och korta piratbyxor.

Så nu var det befogat att faktiskt köpa bralls.

Provade för stora byxor en lång stund innan jag begrep att jag fick gå ner ännu mer i storlek. Tre storlekar har jag minskat, är inte det häftigt?! Brallsen jag köpte är i stretch och sitter rätt tajt, men de lär ju hänga om bara nån månad…känns rätt underligt. Fast bra.

Shoppade även loss på ett paket loppfrön…har visst ett annat namn också som jag inte kan stava till… Ska vara bra för magen 🙂

I affären inhandlades monsterfika. Inte till mig men till sjuke sonen som låg hemma och febrade sig. Jag handlade såpass mycket att de nog har fika hemma hela helgen…men det är bra för de ska slita hårt och bygga en ny hage till fåren. Jag gillar visst att handla fika, även om jag själv inte smakar en bit.

Det här var nog faktiskt första gången jag handlade själv sedan operationen. Jag brukade aldrig hålla mig till listan utan köpa en del extra…onödigt..onyttigt. Idag höll jag mig till listan..typ, om man räknar bort monsterfikat till familjen. 😉

På eftermiddagen gick jag med ponny och tjejja till ridhuset.

Vi har blivit lurade att anmäla oss till clear round i dressyr om några veckor. Nu måste det hårdtränas.

Vi började att träna lite av delarna i programmet och sedan fick Kerstin börja från början. Kanske borde jag prova att se om det går att baklängeskedja ihop det istället, vore inte det kolt? Ska fundera lite på hur det skulle se ut.

Vi ska se till att dela upp programmet i hanterbara och logiska delar, sedan få ihop det på bästa sätt.

Hur som helst var de väldigt duktiga. Ubbe, som stått i två dagar, var väldigt pigg i början och Kerstin fick låta honom kuta av sig det värsta. Men sedan, när hon fick honom lite mer samlad och han började lyssna på henne såg det så fint ut. Jag blev alldeles glad och hoppfylld, det där kommer att bli så bra! Kanske är det för tidigt och för optimistiskt att tro att första tävlingen ska gå väldigt bra, men oavsett den tävlingen så kommer det bli bra framöver.

Bäst av allt var att Kerstin tyckte att det var så roligt att träna på det här viset. Lika roligt som eller nästan roligare än hoppning. Kul för det tycker definitivt jag att det är och jag skulle bli så glad om Kerstin ville tävla en del dressyr.

Med fruktsallad och lite lättglass till fredagsmys kan den här braiga dagen knappast sluta bättre. Jo…det skulle vara med en bra film och huvudet i Gabriels knä då… 🙂

Responses

  1. Kan du inte försöka få till en film på Ubbe och Lilla K nån dag? Vi vill ju se hur makalöst duktiga de är tillsammans! 🙂

    • hehehe såå makalöst duktiga är de nog inte… 😉 men visst ska det filmas lite 😀

  2. Jag blir så glad när jag läser din blogg! 21 kilo är superbra!!! Så klart du måste ha nya brallor 🙂 .

    Jag håller med dig om att ledarskap är lärare, man ska lära ut saker på ett positivt sätt. Din erfarenhet är ett utmärkt exempel på hur det inte ska se ut. Kan överföras till de som tränar med korrigering och inte med belöning helt klart. Jag hade en bra lärare då jag körde, det är jag tacksam för idag.

    Jag vill också se en film.

  3. Äh det där var ingen ledare, det var en tyrann. Men visst är det märkligt hur sådana människor kan få en att känna sig liten långt efteråt.
    Snacka om att jag blev paff när jag såg dig, du hade ju halverats. Otroligt va bra det går, förstår att det kan kännas märkligt.
    Det var gôtt att träffa dig i Värmland, önskar vi kunde träffas oftare.


Kommentera

Kategorier

