Skrivet av: bacillen | söndag 24 januari, 2010

Still alive och viltsafari

Sotis lever men hon är inte pigg. Hon har fått vara inne några timmar i dag också och äta lite men jag tycker inte hon får i sig så mycket som jag skulle vilja. Hon är svag. Sitter och sover på golvet i hönshuset.

I går var hon inne halva dan. Hon satt länge i lådan på spisen och åt och drack. Sedan kacklade hon till och ville hoppa ur. Med lite hjälp fick hon komma ner på golvet. Hon var nödig :S Det luktar inte hallontårta då precis…

När hon gjort ifrån sig (jag sprang bakom och försökte få det på en tidning…) fick hon komma med in till TVrummet. Där satt hon nöjt i mitt knä och kollade på när jag facebookade. 😀 Men efter ytterligare några vändor med bajstorkande började övriga familjen protestera över lukten och Sotis fick flytta ner till hönshuset igen. Jag tyckte i alla fall att hon piggnade till något när hon fått lite god mat och dryck i sig.

Jag önskar att hon kunnat vara inne mer, men den lukten…jösses 😉

Hon får komma in en stund i morn också. Men om jag inte kan få i henne mer feta solrosfrön och hon inte piggnar till så vet jag inte…kanske får hon somna in. 😦

I dag har vi tagit en skön men kall ponnypromenad. Kerstin red barbacka, det är skönt och varmt för rumpan. Vi har bestämt att låta Flisan vila i minst en månad nu. Bara skrittpromenader. Hon rör sig inte rent i traven och vi kan inte fortsätta rida då. Nu blir det vila och massage så får vi se om det gör nytta. Vi har också pratat om att det kanske börjar bli dags att leta ny ponny till Kerstin. En ponny som kan lite mer, och som kan hjälpa Kerstin att komma vidare i sin ridning. Svårt beslut som ännu inte är klart. Rätt ponny ska dyka upp och vi ska känna att Fly får det bra. Jag önskar så att vi kunde ha henne kvar och hon kunde få bli gammal här. Men när vi inte kan ha hästar hemma ännu så går det ju inte. 😦 Vi får se hur det blir…

Kråka fick kuta lös mycket på promenaden. Jag hade köttbullar med och hon var bra på att lyssna då ;). Hon har ju varit lite för flygig ett tag nu och sedan hon jagade rådjursbocken har jag inte vågat ha henne lös i skogen i samma utsträckning. Detta har gjort att hon är grymt understimulerad rent fysiskt. Hon tar varje chans till att springa. I dag gick vi över fält och hon fick verkligen sträcka ut.

På eftermiddagen gick snälla hussen ut ett spår till Kråka. Det låg i ca 45 minuter och var väl ca 250 meter långt. Två apporter i spåret och en godisburk på slutet.

Kråka spårade urfint. Kanske gick hon på synintryck några meter då och då. Men merparten hade hon låg nos och spårade verkligen. En gång provade hon ett harspår 😉 Apporteringarna var klockrena, det är kul.

Under vintern har vi latat oss. Saker har hänt som gjort att jag inte varit tillräckligt bra på att stimulera min hund. Nu är mitt primära mål med Kråka att öka motionen och öka bruksarbetet. Hennes höga energinivå blir till något negativt när vi ska jobba med lydnad i stökigare miljöer. Hon blir för utsatt för sina rädslor i det tillståndet.

Så planen är…inga ridhus där hon skräms halvt ihjäl, inga nya stökiga miljöer och så vidare. Nu ska vi försöka hitta en annan balans. ”Det man gör det tränar man på” Och om jag fortsätter att utsätta henne för sina rädslor så är det att bli rädd hon tränar på. Inte bra. Med en bättre harmoni och balans kanske hon blir bättre rustad för ljud och stökiga miljöer. När vi ”fysat” upp oss lite tar vi nya tag med lydnaden.

Nu i kväll har vi hämtat fårhö (vårt veckonöje 😉 ) På vägen ner till stallet, i ”centrala” Töllsjö, var det rena viltsafarin. Först en rejäl bit till älg bredvid vägen. Sedan ett piggt rådjur som flög över vägen framför bilen. Sist och minst, en hare i skogskanten.

Responses

  1. Det där med att avväga fysträningen i lagom dos är svårt. De vill alltid ha mer, springa längre och fortare. Man ska ju orka själv också! Ju mer de får desto mer kräver de känns det som i bland. I alla fall för Wippa. Hon har blivit rätt dryg nu när vi inte jagar.

    Å själv var jag å letade djur i skogen idag men såg inte ett enda… Typiskt!

  2. Lilla Sotis. Inte lätt att bli gammal. 😦 Smart tänkt med rädslorna, jag har inte tänkt på det på det viset men det är ju helt rätt. 🙂
    Kram

  3. Det låter klokt allt du skriver om träningen med Kråka. Det är nog viktigt att du får till så bra träning som möjligt nu ett tag.
    Du är duktig som hittar ”nya” vägar och konstruktiva sätt att tänka!
    *krama*

  4. Du får stå inne på badrummet med Kraxis, som jag har gjort mycket nu. 🙂 Hoppas Sotis kryar på sej snabbt.

  5. Trist att hon inte blir bra, hon kanske helt enkelt är för gammal?

    Ja det är synd att ni inte kan ha fler hästar, men med dem får man kanske tänka mer logiskt. Om man ska kunna rida och utvecklas behöver man sälja kanske. Trist men ändå.

  6. Låter klokt med Kråka. Trist med Sotis men man kan ju inte ha hönsskit inne, det förstår jag. Jag har gödlsat gräsmattan en gång med pelleterat hönsgödsel och jag kan tala om att jag var inte poppis varken hos familjen eller grannarna. Ja en ny ponny vore nog inte så dumt, inte så skoj heller när Flisan inte är helt ok. Usch så svårt att släppa henne till någon annan.
    Ni har mycket att tänka på.
    Krama

  7. Hon verkar vara en älskad höna och det är inte det sämsta 🙂

    *vi fortsätter hålla tummarna*

  8. Som vanligt kloka hundträningstankar från dig 😀

  9. Hallå AK!
    Snälla, hör av dig och berätta mer om ”Kråkas rädslor” (under träning etc.). Känner ju inte alls igen detta från något av kullsyskonen, så jag är verkligen mycket intresserad av att få veta mer om vad du menar och hur det yttrar sig? Alla tre syskonen mår bra och funkar kanon på träning och i stökiga miljöer. De gånger jag haft förmånen att träffa Kråka,så har hon ju funkat toppen i träningssammanhang. Om du vill ha hjälp att komma framåt, så måste jag få veta lite mer. Blir alltså jätteglad om du vill höra av dig!
    Anne


Kommentera

Kategorier

