Skrivet av: bacillen | fredag 8 januari, 2010

Det är lagom…

..att gå en timme med hundarna. Mer går inte, det blir för kallt. I dag tvingade jag med Bacillen, han vill egentligen inte men han kan ju inte försoffas helt. Särskilt som de säger att vintern inte ger sig på ytterligare veckor.

Egentligen skulle det bli en ponnypromenad men tjejerna ville hellre rida i ridhuset så det fick det bli. Kerstin rider barbacka och det går riktigt bra. Fly är stel i sin vänstra sida men korta korta stunder får Kerstin igenom henne och hon orkar böja ordentligt. Jag ska se om det går att hjälpa hästen med mer massage och med tömkörning.

Alltså blev det en hundpromenad med mig, hundarna och Stephen King i lurarna. En märklig historia om en stad i Maine(var annars) som plötsligt omringas av ett mysko ogenomträngligt kraftfält.

Kråka sprang som hon hade eld i baken. En hel del överskottenergi där… Hon var väldigt lydig och fin, vände på en femöring….tills ett rådjur studsade iväg fem meter från stigen. Hoppsan! Då lyder hon inte! Hon gav till några drevskall och for efter den stackars bocken. Som tur är kan ju rådjur röra sig fortare i kuperad och snöig terräng så drevet varade inte länge. Ca en minut kanske, varav halva var inom synhåll. Helt klart en hel minut för länge men nånstans är jag ändå glad att hon inte jagar längre än så. Ett mardrömsscenario är ju att hon förföljer hack i häl och kör slut på djuret och ännu värre, kommer ikapp och lägger ner det… Hemska tanke! Jag tror och hoppas att Krax inte är tillräckligt tuff men jag vågar inte svära på det och vill heller inte få reda på vilket.

Jag behöver träna inkallning med störningar. Skvallerträning. Och kanske nån timmes privatcoachning också…

Nu ska jag tina upp mina lår som trots långkalsonger är mer än lovligt frusna. Sedan ska jag lägga mig i badet…med Stephen King igen 😉 Och sen fixeri för att åka hem till vänner på middag.

Ha en skön fredagskväll vänner!

Kråka ”Wassberg” 😉

Responses

  1. Spännande! Jakthund nästa gång kanske? 🙂

    Jakt med löshund som förföljer hjortdjur är förbjudet i Västra Götaland tills sista januari p g a kylan och snön. Men om en minut ska räknas till att förfölja vet jag inte, plus att Kråka är väl så stor att hon inte kan springa på skaren.

    Snöskägget är föresten underbart! 😉

    • Nej usch vad dumt det kändes att se henne där efter bocken! Men som du säger, hon kom inte långt i snön.

  2. Jag tror definitivt att du ska fortsätta träna när hon blir rädd. Risken är väl annars att rädslan förstärks tror jag. För om matte ger upp träningen då måste det ju vara allvarligt.
    Du känner Kråka så himla väl och det jag har sett av er var mycket imponerande. 🙂
    Stora kramisar till er

    • Tack!

  3. Ja hua vad kallt det är!
    Jag tycker absolut att du skall fortsätta att träna med henne!
    Jag tyckte, som jag sade till dig att du jobbade jättebra med henne trots att hon blev så rädd.
    Kråka har så god tillit till dig så det kommer att gå bra!
    Jag skäms dock oerhört över att det var jag som gjorde att hon blev skrämd.*pinsamt*
    Hoppas ni har en skön helg!

    • Maria, jag vet att du sa det och det värmde verkligen!
      Jag vill inte att du ska skämmas över det, det var ju en olyckshändelse.
      Hoppas din helg också blir fin! Stor kram!


Kommentera

Kategorier

