Skrivet av: bacillen | torsdag 19 november, 2009

Styckning och tävlingsträning

Nu är bagglammen styckade och stoppade i frysen. A, som hjälpte oss att slakta, hjälpte även till med styckningen.

Första snitten

Rätt mycket kött blev det. Drygt 18 kg har vi stoppat i frysen. Lammen vägde 26 kilo(småpojkar) tillsammans så nästan 70% tog vi till vara. Plus det jag frös till hundarna och det de fick smaska på när vi styckade. De tyckte det var julafton! (tur de har bra magar)

Slaktarhänder (mina) i arbete

Lilla K var med och täljde bort kött från revben, det mesta av det fick hundarna.

G maler köttfärs.

Det var riktigt kul att stycka. Och inte så svårt. Det gav mersmak!

När vi har slaktat kycklingar har vi alltid känt oss mer eller mindre äcklade, det luktar inte gott om döda höns…och fjädrar högt och lågt… 😦

Men det här var inte äckligt alls, inte alls svårt att tänka sig att äta det.

Redan idag ska det bli lammfärsbiffar med vitlök och fetaost. 😀

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

I går åkte Krax och jag till klubben i regnet för lydnadsträning ihop med Maria och Hera. Det var ett tag sen vi tränade seriöst nu. Och så himla kul att träffa vännerna igen!

Maria kommenderade oss i lydnadsklass 1. Kråka gick riktigt bra! Lite ofokuserad och het bitvis på fria följet men ju längre vi körde desto bättre gick hon.

Hon fick för sig att Maria/tävlingsledaren var lite mysko och var tvungen att skutta fram och kolla läget några gånger. Det gjorde inget för hon var med mig igen på direkten och fast att det blev lite jobbigt för henne så påverkade det inte hennes arbete i momenten. Även mellan momenten var hon fin och fokuserad(utom då hon kollade in M)

Jag tror att vi hade fått okej poäng på alla moment utom apporteringen då hon ställde sig upp första försöket.

Vi körde en gemensam platsliggning också. Jag valde att belöna direkt att hon lade ner huvudet. Hon tjuvstartar lite med det, jag får jobba med det separat. Platsen blev bara 30 sekunder lång, jag ville tokbelöna för att hon inte gjorde fel. Vi har ett tag haft ett mönster där hon börjar med att göra fel redan när jag lämnar henne, för att sedan kunna ligga längre. Inget bra mönster ju… Men nu blev det jättebra!

I övrigt är det ingångar från inkallning som jag verkligen måste jobba på. Hon kommer i hög fart och dammar in i mitt ben så det smäller. Jag har släppt igenom det alldeles för många gånger. Vet inte hur mycket energi det kommer gå åt för att ändra det. Tar gärna emot tips! Apporteringen måste också filas till. Signalkontrollen är i princip obefintlig och dessutom har greppet lossat lite. Framförallt greppet ska jag jobba med då det har stor betydelse för all apportering.

Bra att ha saker att jobba med!

Men i övrigt har jag snart inte så många anledningar kvar att inte anmäla till tävling… jag är dock en himla fegis och det är det som gör att jag drar mig för att anmäla. Men jag lovar, jag jobbar på det och det blir tävling framöver. 🙂

Efter bra träning i ymnigt regnande gick vi in och fikade. Maria hade goda matiga muffins med sig, tack för det!

Gott snack som vanligt och sköna belgartjejer som inte har några direkta problem med varandra men däremot kan tänka sig att vakta tillsammans mot mystiska ljud som stör! 😀

Responses

  1. Vilka fantastiskt härliga bilder. hum. 😉

    Kul att träningen går så himla bra! Tror du att det skulle funka att ibland belöna (godisbelöna) inkallningarna innan hon gör ingången för att få ner farten på slutet lite?

    • Ja, det var väl bilder i din smak Jenny!! 😀
      Jag ska prova att belöna före ingången. Bra tips!

  2. Jag har min första tävling (sen op o rehab) den 7/2-10. När har du din? 😉

    • nä nä, den går jag inte på 😉

  3. Kasta en köttbit bakom dig så flyger hon nog förbi och håller farten 🙂 .

    Dela upp momentet 😉 . Träna ingångar för sig och med lite längre och längre avstånd. Korta inkallningar och sen längre?

  4. Detta bidde fel. Jag skulle ta bort den första meningen och behålla andra stycket eftersom jag läste fel (jag tyckte det var lite märkligt att du hade dålig fart på inkallningen 😉 )!!!

    Det jag tog bort:

    Jag jobbade i affär i flera år innan jag flyttade hit upp. Då styckade jag varje dag på jobbet om jag inte var i delikatessen bland påläggen. Det var bästa stället i en affär!

  5. Oj, vem är hunken? 😉 (G känner jag såklart igen)

    Jag blev riktigt avis på ert fina kött, såg smaskigt ut och det är ju så underbart att laga mat på såna fräscha råvaror 🙂

  6. Hmmm, väljer att inte kommentera köttbilderna:-)

    Ut och tävla med er nu! Vad är det ni går och ”segdrar” på? Tävling är inte världens största grej och att inte uppnå poäng för förstapris första gången är väl inte heller någon ”big deal”. Vad jag försöker säga AK, är att du inte får bygga upp det till något alltför stort och högtidligt. Tävling ska vara KUL och spännande – något man gör tillsammans med sin hund. Träna, träna och träna i all ära, men någon gång måste man också testa av vad träningen gett:-) Önskar er all lycka till!
    Anne

    • Ja…det där hjälpte ju….

  7. Benkrasherna känner jag igen;) Tragglade massor med Dagny, felade och hade mig men inget hjälpte förrän jag gjorde ingången djupare. Dvs belöna att hon söker upp en punkt strax bakom mig innan hon vänder upp. Då blev de genast raka och jag slapp vara stoppkloss=)

    • Ja just det, det minns jag från din blogg! Det får kanske bli så trots allt..
      Tack för tipset!

  8. Vilken känsla att kunna äta kött där man vet hur djuret hade det när det levde, hur det tog och hur det är omhändertaget efteråt – LYX!

    Det där med tävling är inte ett lätt kapitel. Många i ens omgivning anser att man självklart ska tävla och själv vill man det också på ett sätt för att se hur träningen ”håller”.
    MEN och det är verkligen ett stort MEN, ens nerver spelar alltid in och man ska bara tävla om man verkligen vill och framför allt ska man tycka det är KUL! Gör man inte det så tycker inte hunden det heller och då blir det fel……
    Man kan faktiskt nöja sig med bara träning – det är bara upp till dig 🙂

    • Tack Cissi!!

  9. Visst är det kul att stycka och härlig inställning K har. När vi åt vårt första vildsvin råka N säga något om ”tänk att den här lilla grisen skutta på ängen för en vecka sedan”, då lämnade V bordet. Efter det håller vi truten om vad som serveras. Men jag är jättesugen på en styckningskurs så man lär sig ordentligt.

    Skoj träning också. Visst ska man inte tävla om man inte tycker det är roligt men jag tror nog du kan tycka att det är det. Just lydnadstävlingar brukar ju vara avslappnade tillställingar, i alla fall i 1:an.
    Ha en skön helg och tack för tröstkramen.

    • Tack Tina!
      Jag tror också att jag kan tycka att det är kul att tävla. jag tyckte det var kul men läskigt när jag tävlade med tidigare hundar. länge sen nu…

  10. Här är nog en till då som tränar och tränar och tränar:)
    Jag tycker inte heller att man nödvändigvis måste ”visa upp” vad man kan genom att tävla. Hur man jobbar/tränar med sin hund syns ju i alla möjliga situationer. Tycker man att det är kul att tävla såvisst men det roliga tycker JAG ändå är själva träningen:D

    • Tack goa!

  11. ”No hard feelings”. AK:-) Eller vad menar du med ”det där hjälpte ju”? Du vet ju att jag har sagt till dig att jag inte på något sätt kan eller kommer att ”kräva” att du tävlar med Kraxet!? Visst skulle det vara skoj om även hon, som kullsyskonen och flera av halvsyskonen, kom ut på ett officiellt prov någon gång. Inte alls för att ”visa upp sig”, utan för att se hur hon håller i tävlingsmiljö och konkurrens. Vet ju att hon, precis som syskonen, är en arbetsvillig hund.
    Menade inget illa med mitt försök till ”peppning”:-) Ville bara att du skulle försöka tänka på ett ev. tävlande som mindre allvarligt.
    Anne

    • Tack Anne!


Kommentera

Kategorier

