Skrivet av: bacillen | tisdag 13 oktober, 2009

Mörkerträning och måndagsträff

I går var det min tur att vara ansvarig instruktör på klubbens måndagsträff. Det innebär att finnas på plats på den fria träningen och hjälpa till med träning om någon vill.

Det kom inte så många men några goa hundar fick jag pyssla lite med 🙂 Det är speciellt kul att få kontakt med lite ängsliga hundar. Tänk vad lite köttbullar och klickertänk(”gör något bra så får du gotta”) kan göra för en ängslig själ.

Jag passade på att köra inmarsch på plan med kommendering med Kråka. Hon var lite moffig och spökig eftersom det började bli ordentligt mörkt(ovant än så länge). Men ändå var hon med på noterna och visade ett riktigt bra fritt följ!

Körde ytterligare några hela moment och hon var skärpt och fin..

Efter fika och tjöt tog jag ut henne igen. Körde igenom ”sitt-mappen” och även lite trixträning. XXX-trixet börjar arta sig nu! Lite svårt att skilja kommandon åt har hon….både ”snurra” och XXX är så himla kul så hon blandar och ger lite hej vilt! 🙂 Rätt gulligt ju…

Hemma, senare på kvällen började vi med ”städa”. Kråka begrep konceptet otäckt snabbt.  Kom så långt att jag kan stå med korgen vid fötterna och hon kan hämta två leksaker och lägga i. Svårast är att inte gå i med tassarna i korgen 😀  Nu ska avståndet ökas till korgen och beteendet bli stadigare, sedan ut och prova. Jag tror absolut det sitter till helgen!

I dag blir det mer trixträning. Riktigt lajbans!

Responses

  1. Du bara måste filma det där xxx sen! 😀

  2. Härhemma blir det ingen träning alls nu, bara jobb jobb jobb. Det enda hundarna tränar på är att krypa under husgrunden och skrämma katter.

  3. Trixen låter intressanta. Jag tar gärna del av trix då Virre för tillfället är konvalescent och inte får springa/röra på sig som han vill. Städa-tricket kanske man ska börja lära in… Försökte förut men gav upp då Virre lämnade 1 – tog 2, hela tiden =)

    Läste om korningen. Trist att det brast på sociala och skotten men ändå härligt att känna sin hund och känna igen den genom provet. Jag kände lika med Virre, visste hur han skulle göra på det mesta. Det enda jag missade på var att han tyckte kälken var läbbigare än jag trodde han skulle tycka.

    Lycka till med lydnaden framöver!
    Carro

  4. Här i huset är det husse som måste mörkertränas… han tycker det är läbbigt att gå kvällstur så här års , vi har ju inte direkt några gatlys härute på landet.

    lycka till med lydnad och trickstränande, rider du något nu ?
    🙂

  5. Kul med bra träning!
    Jag har också börjat med lite trix-träning, vi får se vad det blir av det hela tillslut 🙂

  6. Jag vill också se film. Det är så roligt att läsa om er träning, det riktigt lyser glädje om inläggen. Det kommer gå kalas i helgen.


Kommentera

Kategorier

