Skrivet av: bacillen | onsdag 7 oktober, 2009

Korningen då!!

Dags att blogga om den nu va!?…. 😉

Det var en ganska nervös AK som fick älskade maken med som sällskap i bilen ner till Varberg.

Väl där klingade min nervositet av, jag visste ju vad jag hade att räkna med.

Vi gick med på syster Jeannies korning för att få se banan…ja jag hade ju faktiskt aldrig sett den nya korningen så det kändes bra att få kolla in lite.

När det var Kråkas tur hade vi hunnit med att gå runt och bekanta oss med omgivningen, hundfian var glad och relativt avslappnad.

Första momenten handlar om hur social hunden är. En testledare hälsar på hunden och går i väg med den en bit. Det är också meningen att TL ska hantera hunden ordentligt…det hade krax inga planer på att tillåta.

Sen skulle det lekas. Kråka leker ju asbra med mig i nästan alla lägen, men här var hon antagligen redan så påverkad av pressen i hanteringen att hon inte lekte speciellt bra. Med TL lekte hon inte alls och alla moment i den här delen av testet bemöttes med milt sagt avslaget intresse från hundens sida. Att springa 40 meter för att kampa med TL fanns ju inte ens på kartan.

Jaktmomenten fick inte heller fart på Kråka, hon valde att nosa åt andra håll…

Nästa moment var figurraden. Föraren…jag sprang iväg och testledaren höll i hunden. Sen ploppade en gubbfigur upp en bit ut och Kråka släpptes. Hon var så duktig! Kutade fram till gubben, som var så läskig att hon var tvungen att skälla ut den lite…sen drog hon några djupa andetag och sprang förbi den och nästan raka vägen ut till där jag låg.

Efter det var det dags för det som tidigare kallades Trummgubben. Kråka svarade lite på att den här utklädde mannen skuttade mot henne, men när han kom tillräckligt nära nosade hon i marken istället. När han kastat av sig förklädnaden och jag kopplat loss sprang hon direkt ut och kollade honom och hans kläder. Duktigt tycker jag!

Dumpen reagerade hon på, skuttade iväg en bit men jobbade sig sedan närmre tillsammans med mig. Det var väldigt likt hennes reaktion på mht.

Likaså skramlet, stor reaktion men kom tillbaka fort och jobbade sig fram ihop med mig.

Släden reagerade hon inte ens på. Domaren menade att hon inte orkade med mer läskigheter nu och därför stängde av, det stämmer säkert. Kråka ställde sig precis bakom mig som för att låta mig ta smällen.

På alla de här skrämselgrejjerna hade hon inga kvarstående rädslor samt lite kvarstående intresse. Det känns ju skönt att veta att trots att hon blir rädd så lämnar hon det otäcka bakom sig fort.

Sedan kom skotten. Kråka hoppade till ordentligt och gjorde ett snabbt klättrande på mig som för att be mig ta henne därifrån… likadant på andra skottet. De bestämde att inte skjuta de två återstående skotten som skulle varit under lek, bra beslut. Kråka hade troligen inte lekt alls i det läget.

Så summa summarum 230 poäng.(max 600) Inte godkänd.(gk 300)

Självklart hade det varit kul med en hund som gled igenom korningen med en glatt viftande svans, som Kråkas bror Ozzy på 482 poäng. 😀 (som exempel på hur Ozzy är kan jag berätta att han jobbade hela de 90 sekunderna när trasan försvunnit in i röret, det är det inte många hundar som gör.)

Men jag är inte ett dugg besviken eller överaskad. Kråka betedde sig ganska precis så som jag trott. Kanske hade jag hoppats att hon skulle orkat leka bättre, i alla fall med mig. I övrigt är det här resultatet ganska likt hennes mh. Hon är en hund med en hel del social osäkerhet.När det blir för jobbigt stänger hon av och låter mig ta det värsta. Hon har heller ingen direkt skärpa. Domaren sa att hon inte alls har skärpa…det tycker jag inte stämmer helt för jag har sett henne bli arg, men det sitter nog ganska långt inne. Domaren tyckte att i och med att hon fort släpper obehagligheter och är väldigt följsam passar hon bra som lydnadshund, och hon önskade mig lycka till med tävlandet… J Jaa jag får väl snart se till att få tummen ur då….

Det är himla kul att gå såna här tester tycker jag, både när man blir överaskad av sin hund, men också som i vårt fall när jag blev bekräftad i att jag faktiskt känner min hund väldigt väl.

Testet blev filmat men jag vet itne om jag ska lägga upp det här… är någon väldigt intresserad kan jag mejla det kanske….

Kråka då…

och nu… (med samma halsband)

Responses

  1. Där ser man hur mycket våra tester bygger på att hundarna ska vara sociala och vad som händer när dom inte är det….
    Personligen värdesätter jag nästan mer att hunden inte har några kvarstående rädslor och släpper momenten allt eftersom och tar tag i nästa med ”nya ögon”.
    Och en sådan hund verkar du ha – GRATTIS!

    Håller också med om att det är mycket intressant med dessa tester och önskar att fler kunde gå med sina hundar.

  2. Spännande att höra hur det gick! Jag funderar på att göra MT på Yoda, man får göra det på snauzer-pinscher-vovvar, bara för skojs skull. Skulle vara intressant att se hur han jobbade, han förvånade ju mig positivt på sitt MH genom att vara hur stabil som helst.. *s* Jag ser jättegärna film! Man kan ju lägga upp på youtube och välja att bara vissa får se den?

  3. Spännande att läsa! Tycker allt Kråka var duktig!
    För att skryta lite så höll Lissie också ut i 90 sekunder vid trasletandet. Men särskilt tuff var hon inte. 🙂

  4. Nämen har ni varit på korning, va spännande. 🙂 Det ska minsann jag & Fox nästa helg.
    Tråkigt att hon inte blev gk, men det är ju som det är med hundar som har sociala rädslor.

  5. Spännande att läsa! Och ja, du känner nog din hund rätt så väl 🙂
    Kram!

  6. Vad skönt att få ett kvitto på det du redan vet men som vissa inte verkar ta till sig.

  7. Kan jag komma och känna mig lite dum då. Vad är en korning och vad är skillnaden mot MH?

    Något man kan göra med blandraser också? Låter ju intressant och skulle vara kul att prova!

  8. Vilken otroligt söt bebisbild! 😀 Ja eftersom du redan visste att hon hade en del social osäkerhet, och det sociala är väl ännu större bit på MT än MH, så var det ju rätt väntat, precis som du skriver. Bara att tävla lydnad nu då. 😀

  9. Mycket intressant att läsa för mig som inte vet ett skvatt om ”korning” eller andra tester för hundar…

    Så söt hon är Kråka, och ja – hon verkar lita mycket på sin matte i af

  10. Vad bra att korningen bekräftade det du själv visste. Det är också en bra sak.
    Tittar gärna på korningen tillsammans med dig någon dag – jag bjuder på mat…

    • Åh vad trevligt Jessica! Jättegärna!

  11. Verkar som om du känner henne bra och det är det inte många som gör med sin hund. Det är ju jättebra!

  12. Vad spännande att läsa! Det får verkligen intressant information om sin hund med sådana test!

  13. Visst är det skönt när hunden gör ungefär det man förväntat sig, även om det inte det optimala – objektivt sett. Men man får, som sagt, ett kvitto på att man känner sin hund. Och du hade ju samma hund med dig hem som du hade dit. 🙂

  14. Hallå, hallå!
    Måste bara först tillskriva Anna-Karin en stor eloge för hennes framförande av Kråka på MT-banan! Ett mycket samlat och lugnt intryck genom hela testet. BRA, Anna-Karin (som jag ju också sa åt både dig och Gabriel)! Bättre sröd kunde hon knappast ha fått, men räckte ju tyvärr ändå inte ”hela vägen fram”.

    Precis som Lotta, så klokt, skrev; du har fortfarande och ändå precis samma hund med dig hem som då du kom och Kråka har mängder av potentialer. Hoppas på att få se er på tävlingsbanorna framöver. Både appellklass och lydnadsklass är ni ju redan sedan länge – med råge – klara för. Ert teamwork på plan är kanonbra!

    Nu är Kråka helt och hållet din:-) Hoppas du blir glad över det. Kommer att avstå min ”rätt” att ta en kull efter henne, men tycker ändå att hon är alltigenom helt underbar.

    Tack, AK för att du gjorde dig ”besväret” att ställa upp på detta MT! Som uppfödare tycker jag personligen att det är viktigt att alla ev. avelsdjur testas. ”Bättre att lyss till den sträng som brast, än att aldrig spänna en båge” är ju lite av min filosofi vad gäller avel.

    Kramar från
    Anne med flock

  15. Så söt bebisbild! Visst tog du den när vi var hos er och spårade??

    • Ja! vilket minne du har!

  16. Jag vill gärna se Kråk-MT! Kata får ju inte göra något (5:a på skotten)
    Har inte sett någon ny koring heller…undrar vad en trummgubbe är?!!


Kommentera

Kategorier

