Skrivet av: bacillen | onsdag 23 september, 2009

bloggtorka…

..ett välkänt begrepp. Nu har den drabbat mig totalt. En rapport från dagens träning kan jag ändå haspla ur mig 😉

Kraxbert och jag har tränat lydnad på egen tass i dag. Egentligen skulle vi åkt till gbg för tävlingsträningsgruppen. Men jag orkade inte sitta och köra en timme dit, träna(med den anspänningen det innebär för mig) och köra en timme hem.

Vi tinade köttbullar och åkte ner till fotbollsplanerna i byn. Körde tävlingsmässiga inmarscher på plan och ett ganska långt fritt följ. Kråka var bra! Så tränade vi ställande under marsch, läggande under marsch och inkallning. Enstaka misstag men ur ett tävlingsperspektiv var attityden strålande!

Gjorde en punktinsats på fokus vid sidan och på starter. Belönade massor helt enkelt! Kråka tyckte det var jättelajbans! Jag tror att jag ibland glömmer att belöna ”självklarheter” Så klart finns det ingenting som är självklart, allt måste förstärkas mycket och kontinuerligt för att hålla hög kvalité. I dag tog sig nog vårt fokus uppåt ett snäpp.

Körde en del framförgående, men körde fast. Det momentet behöver vi hjälp med känns det som.

En hel del störningar blev det, i form av fotbollsungar och fotbollspappor. 😀

Kråka verkar nöjd med dagens träning och det är jag också. Jag är glad att jag inte åkte till gbg. Jag känner press…från mig själv när det kommer till tävlingsträning och jag behövde nog röja lite på egen hand idag. Härligt med toppenattityd från lilla krax, det smittar verkligen!

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Jag har ett sår på en fot som inte vill läka. Jag var så oerhört intelligent att jag gick barfota i gummistövlar på en ganska lång promenad för två veckor sedan. Sedan blev såret infekterat och området runt rejält svullet. Det sitter så illa till att det är svårt att några som helst skor på foten. Flipflop går bra men det är aningen opraktiskt, för att inte säga kallt.

Problemet när jag sätter på skor är att all läkning hela tiden förstörs. Sårskorpan skavs ju bort hela tiden. Såret har varat och såsat nåt alldeles grymt..hundarna är väldigt intresserade. Urk! I dag snörade jag dock på mig kängorna hårt och trots lite ont i början funkade det hyfsat.

Det verkar faktiskt som att sårkanterna närmat sig lite de senaste dagarna så nu är det kanske läkning på gång. Hoppas!

Responses

  1. Man ska va’ rädd om sina fötter. Hoppas det läker fint nu.

  2. Bra att du hoppade tävlingsträningen när du kände att du inte ville!

  3. Usch, stackars dej med fötterna, lät inte kul.

    Angående kaniner som bits… hm… vår Cissi (våran lilla omplaceringskanin som vi har nu, och som hos sin förra ägare var hopplöst aggro mot alla UTOM just ägaren) är ju fortfarande aggro av och till, det går nog aldrig ur helt hos henne. Sen har vi haft andra kaniner som varit görsnälla och aldrig bitits. Varierar helt enkelt ganska mycket hur lätt dom har för att bitas.
    Det handlar väl mest om rädd-aggressivitet hos kaniner… Cissi uppför sej oftast bättre om man är noga med att prata med henne och klargöra att ”nu kommer jag” innan man sätter dit händerna. Och sen vara ganska snabb med att greppa henne – håller man på och tvekar så bara hetsar hon upp sej mer och mer. Men ändå verkar det gå lite i vågor det där. Normalt sett är hon allra bäst med Alexander, men häromdagen fick hon ett ryck och bet honom i handen så det blev ett pyttesår.
    Cissi är dock känd som ”världens argaste kanin”, dom flesta är väl lite snällare än vad hon är iaf.
    Men tyvärr har jag inga bättre tips att ge än att prata och visa tydligt att man kommer så inte kaninen blir överraskad, och sen ta kaninen ganska snabbt och utan att hålla på och tveka. Är kaninen väldigt svår att hålla på med får man väl ta handskar.

    Ska man köpa en till är det absolut bäst att ha en till bur först, tror det är att be om slagsmål att bara direkt stoppa in dom i samma. Vi har haft flera kaninpar med hona/hane och aldrig haft några problem – förrän Cissi. Det tog LÅNG tid att få henne att acceptera sin killkompis, det gjorde hon inte riktigt förrän LOGAN gick in och styrde upp och bestämde att hon inte fick bråka.

    Kastrera kan man göra ganska tidigt på kaniner, dom blir ju könsmogna och fullvuxna väldigt tidigt jämfört med t ex hundar. Men minns inte exakt vad som rekommenderas. Du får fråga vet. 🙂

    • Tack för tipsen! Dennis är egentligen världens kelgris. Jag hoppas detta är nåt vi lär oss hantera.

  4. Yeezz… Låter som att jag får komma och ta hand om fossingen… :o) Det här kommer att göra svinont, men badda med vanligt handsprit emellanåt, det torkar ut och tar bort ev bakterier som blandat sig i leken. Går det inte över om en vecka så vill jag se dig på vår mottagning eller på din egen vårdcentral. Sår på fötter är inget att leka med!
    Puss o kram!

    • Handsprit?! Jag dööööör! Alsolsprit har jag hemma, kanske ska prova med det…
      Jaa du får komma hit och laga mig! 😀

  5. Kul att läsa lite här igen, även om jag förstår att det blir ”torka” ibland 🙂
    Framförgåendet är ett moment man normalt för nöta en hel del på. Jag har kört det regelbundet (om en med lite för långa mellanrum ibland) sedan jag började med lydnadsträning när han var sådär 6-7 månader. Bara positivt med leksaker/boll och nu börjar vi faktiskt få till det – ett år senare 😉
    Hoppas foten läker snart – var rädd om den!

  6. Saknade dig på tävlingsträningen! Förstår att du stannade hemma dock, ;-). Just nu har mitt framförgående brutit samman 😉 i samband med signalarbetet men annars skulle jag vilja säga att jag är en jäkel på det, så säg till om jag kan hjälpa!

  7. Oj, hoppas såret på foten läker! Det är jobbigt sånt där, skor måste man ju ha på sig.. Iaf nu när det börjar bli lite kyligt. Jag skulle behöva tävlingsträna, eller så blir det som det blir när jag tävlar helt enkelt, lite mer spännande då.. *s*


Kommentera

Kategorier

