Skrivet av: bacillen | torsdag 17 september, 2009

longering med lösa hundar…

..kan fungera 😉

I tisdags longerade jag Flisan. Jag ville kolla hur hon rörde sig efter hoppningen i ridhuset i måndags. Då hoppade hon fint men såg lite stel ut i uppvärmningen.

När jag skulle longera tog jag hundarna med. Planen var egentligen att de skulle vara bundna vid staketet under tiden och bara få vara lösa när vi skrittade i uppvärmningen. Men de klarade faktiskt av att vara lösa hela tiden. Bacillen är ju så känslig och begriper direkt vad jag vill, så han störde inte utan pysslade med annat. Kråka ville gärna valla hästen men efter att jag hejdat henne några gånger begrep hon fint vad som krävdes och travade runt omkring utan att störa hästen. Riktigt duktigt! Ganska kool häst också som klarar av att lyssna på mig när två hundar skuttar runt hovarna.

I går red Kerstin ett dressyrpass i hagen. Det gick galet bra! Vi började med lite trav över kavaletti, det är så bra som uppvärmning. Fortsatte med mycket serpentiner för att mjuka upp ännu mer. Sen blev det kort trav på volten. Kerstin fick öka och minska volterna och då hände det. Fly slappnade av helt och blev så eftergiven och fin. Härligt att se! Det var bara för Kerstin att behålla framåtbjudningen och samla mjukt i handen. Kerstin fick börja med att flytta Fly utåt i volten för innerskänkeln, det blev riktigt fina sidvärtsrörelser vilka gjorde hästen ännu mer eftergiven och mjuk, det såg väldigt enkelt och harmoniskt ut. I galoppen orkar varken Fly eller lilla K med sån överkurs. Kerstin jobbar med att orka sitta bra och Fly med att inte busa samt att galoppera på den volten som Kerstin vill 😉

Ett kanonpass som gjorde både tös och kuse lite trötta. Flisan fick en skön massage efteråt, det njöt hon av.

I dag har vi handlat hästmat, kaninmat och hamburgare. Det är fin shopping det! 😀

Och så har hovslagaren spikat fast en ny sko på Ditte. Vi kikade på henne i trav och hon markerar lite lätt i bak. Hovis tror det sitter högt upp i låret så nu blir det en del vila och massage. Verkar inte vara allvarligt som tur är…

Nu idol. 😀

Responses

  1. Härligt med sån bra ponny & dotter träning !! Duktiga vovsar.
    Ditte kanske sträckte till sej när hon tog sej loss *spånar lite*

    Sv: jo jag har kollat på den rasen sen innan jag köpte gamle F, men nu vet jag inte längre, det sa inte klick där i valplådan och då blir det nog inte bra. Dessutom gillar inte F valpar (eller nästan inga andra hundar utom vissa sexiga tikar), så det känns ojust mot honom, tycker nog att han kan få ha det lugnt och gott på ålderns höst. Och så det sista minuset, vet inte riktigt om det är rasen för mej, lutar kanske åt svartvitt nästa hund istället.

  2. Du får fota lite så vi får se bild på hur duktig lilla K är – låter så bra 😀

    Massage är nog jättebra om Ditte har sträckt sig lite. Hon är nog snart igång igen ska du se.

  3. Kavaletti, det är såna där mini-hopp-hinder va? (Alltså jag borde ju VETA detta… jag red ju i många år… men nu är det SEXTON ÅR sen jag verkligen red regelbundet så man hinner glömma en del.)

    • Kavaletti i vårt fall är bommar på marken, men kan också vara minipinihinder.

  4. Det är så härligt att läsa när du skriver om dina hundar och dina barn. Man blir bara alldeles varm. 🙂
    Kram

    • Tack goa!

  5. Va ni jobbar bra med Flisan. Härligt när det ger resultat.
    Kramar


Kommentera

Kategorier

