Skrivet av: bacillen | tisdag 8 september, 2009

In between books…igen

Sent i natt läste jag ut sista sidan i en underbar bok. Älskade barn av Marianne Fredriksson. Innan jag började läsa den i söndags beklagade jag mig för G att jag var ”in between books” och att det är ett hemskt ställe att vara. Då hade jag läst någon platt svensk deckare som försvann lika fort ur mitt medvetande som den kommit men som ändå fyllde sin funktion när jag var mitt i den.

Nu är jag där igen, men med en helt annan känsla. Boken var bra och den lämnade mig lycklig men melankolisk och aningen sorgsen. Jag saknar den andra världen, saknar människorna som grep mig. Sörjer att de inte är verkliga, att de bara finns inom mig, i boken som blir verklig när jag läser…

Måste nu leta efter nästa bok, nästa persongalleri att göra verkligt och till vänner….som sedan ska saknas.

Vilken lycka när böcker griper en på det viset!

Responses

  1. Du kan ju alltid läsa

    Den gamle och havet
    Möss och människor
    Processen
    Brott och straff
    Krig och fred

    • amen ååååh…

  2. Läs något av Johanna Nilsson om du inte gjort det :)!

    • Tack för tipset, Jenny. Har inte läst nåt av henne, ska absolut kolla!

  3. Jag kollade runt lite och kom på att jag läst ”konsten att vara Ela” Bra bok!! Ska läsa mer av Johanna Nilsson!

  4. Härligt med bra böcker! Har du läst följande? En halv gul sol, Kafka på stranden, Vindens skugga, Tillsammans är man mindre ensam….

    • inte läst nån av dem tror jag, kollar upp! tack!

  5. Ja det är härligt när böcker griper en så. Sarahs nyckel (helt underbar!) var en sån för mig. Nu läser jag Karlstad Zoologiska, mest för att jag gillar Hanna från P3 som har skrivit den och för att jag är från Karlstad. Men bra, det är den inte tyvärr. Mest barn (och vuxna) som plågar djur men kallar sig djurvänner. Jag vet inte om jag kommer läsa ut den, jag kommer nog i alla fall börja på en till…

    • aa Sarahs nyckel var underbar!!

  6. Jag hade ett litet boktips i min blogg nyligen: http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.11372251

  7. Ett tips är att ta en titt på http://www.pocketblogg.se/ och få tips på bra böcker där 🙂

  8. Läs mer av Marianne Fredriksson! 😀
    Hennes bästa tycker jag är ”Den som vandrar om natten”, ”Evas bok” (och uppföljarna till den) och ”Simon och ekarna”.
    Andra favoriter:
    ”Liftarens guide till galaxen” (och uppföljarna, har läst dem säkert 10 gånger! 😀 )
    ”Harens år”, Arto Paasilinna
    ”Milda makter”, Arto Paasilinna
    ”Kollektivt självmord”, Arto Paasilinna
    ”Alkemisten”, Paulo Coelho
    ”Zahiren”, Paulo Coelho
    ”Flyga drake”, Khaled Hosseini
    ”Tusen strålande solar”, Khaled Hosseini
    ”Silke”, Baricco Alessandro
    ”Måsen”, Richard Bach
    ”Brev till samhället”, Eric Ericsson

    …i can go on för evigt 😉

    • Kul med så mkt tips Lina, Tack!! Marianne Fredrikssons böcker har jag läst alla, de är strålande!

  9. Glömde en Fredrikssonbok… ”Anna, Hanna och Johanna”. Väldigt bra! 🙂

  10. Jag ska ta och köpa den här boken. Den verkar bra.

    Gillade du Evas Bok Lina, jag läste den på…hmm var det högstadiet eller gymnasiet….den var ju helknasig vad jag kommer ihåg 😀 . Liftarens Guide till Galaxen pratar min arbetskamrat om…gillas den av alla även om man inte gillar sånt där i vanliga fall? Alkeminsten tyckte jag var sådär, jag fler av honom men de lockar inte efter att ha läst den tyvärr.

    Jag skulle rekommendera den gröna milen, även om man sett filmen. Den är jättebra. Givetvis serien mannen som hatar kvinnor….skitbra. Jag kan också bara go on…vi kanske ska starta en bokklubb? 😀

  11. En bokklubb är ingen dum ide!
    Kanske en blogg där vi läser samma bok och sen diskuterar…
    Jag funderar på upplägg… 😀

  12. Bokklubb och jag är med, genast! 🙂

  13. Hihi Madelen, jag vet inte om ”sånt där” gillas av alla. Liftarens guide till galaxen är en härlig blandning mellan science fiction, samhällskritik, psykologiskt/filosofiskt/religiöst/sökande tänkande och humor. Ungefär precis exakt det bästa jag vet ;). Så mig passar de böckerna suveränt 🙂

    Gillar också Stieg Larssons deckare väldigt mycket (Män som hatar kvinnor osv). Riktigt, riktigt osvenskt och härligt otroliga historier! 🙂


Kommentera

Kategorier

