Skrivet av: bacillen | söndag 16 augusti, 2009

Frivillig…

..arbetare.

Klingar fint. Och är fint, jag tycker verkligen det. Inte bara fint utan himla viktigt också. Vad skulle hända med alla föreningar och kyrkor om inte frivilligarbetare fanns?

Jag är en föreningsmänniska, jag gillar att engagera mig.

Men ibland. Ibland tar det stopp.

När jag lagt ner timmar av min tid, engagerat mig och planerat för evenemang som sedan på grund av att de anställda är lata, fyllda av prestige, eller bara dumma, ställs in. Då blir jag arg, ledsen och trött och inte ett dugg sugen på att engagera mig mer på ett tag.

Så i dag vägrade jag. 

Dåligt planerat, dåligt uppbackat, dåligt ansvarstagande, dåligt engagemang. Dåligt!

I grunden handlar det inte ens om mina känslor, eller om min tid. Det handlar om en organisation som inte alls är bra. Om anställda kontra frivilliga, om gränser och om att göra det man borde.

Responses

  1. Usch va tråkigt när det är så, några få engagerar sig. Sen kan de som inte varit med så mycket till på köpet ta på sig allt beröm efteråt utan problem. Engagera dig någon annan stans tycker jag!

  2. Ibland måste man säga stopp, säga nej. Om inte annat för sin egen skull.

  3. Kör så mycket tomslag eftersom Kata tänker lite för mycket, och därför lätt skulle kunna bli besviken på tävling och lägga av om hon inte hittade figgar ganska direkt.
    Som det är nu vet hon ju att det kan finnas figg fastän några slag varit tomma innan!

    Samma princip som på lydnaden- om hunden inte är van vid att köra några moment innan belöning så lägger den lätt av när så sker på tävling.

    Vi varierar oss förstås- vissa träningar kör vi massor med figg (oftast på de knepiga, risiga rutorna 😉 )

    Ha d!

    • Okej, tack för svar!

  4. Trist när man själv känner att man får dra hela lasset.

    Men annars, angående föreningsarbete… en konstig sak som många klickermänniskor säger (och du vet att jag själv är ”frälst” numera, men det hindrar inte att jag tycker vissa klickare säger en del konstiga grejer) är just ”Skulle du SJÄLV jobba utan lön?”. Eh, ja, det skulle jag. Och en massa andra människor också. Finns ju hur många människor som helst som arbetar med saker som leder till uppskattning från andra människor men inga pengar öht. Tänk vad konstig världen skulle vara, om ingen nånsin gjorde nånting utan att få betalt i reda pengar…

    • Helt sant! En ganska dum och kortsiktig jämförelse.

    • ägger mig helt bryskt i här. Men med lön menar man då egentligen inte, beLÖNing? Som ju då kan vara uppskattning från andra människor.

      Är det inte den konstiga världen som kallas USA? 😉

    • och BARA uppskattning är det kanske ingen som orkar jobba länge för…?

  5. Tråkigt när man står på som en idiot och inte får den responsen man behöver

    Det är lite så det känns för mig med bernergänget just nu , uruselt uppmöte och folk ids inte ens att ringa för att lämna återbud men alla förväntar ändå att man ska styra skytan och fixa och ordna :/

  6. Vilket bra och SÅ SANT blogginlägg!
    Jag är också en föreningsmänniska så jag känner så väl igen mig och vissa händelser i det du skriver…….

    Stå på dig men sluta inte vara engagerad världen behöver engagerade människor!!

  7. Känner igen det där. Jag brukar tänka på det när folk gnäller över att det är så svårt att komma med på spårtävlingar och att det borde ordnas fler tävlingar. Men ser man dessa gnällisar någonsin på tävlingsmötena eller räcka upp handen för att hjälpa till. Och nej jag kräver ingen lön men jag vill att när det är dags för mig att tävla så är det någon annan som ställer upp. Ge och ta heter det visst.

  8. Ja, det där är ju alltid lika svårt när det är så personligt hur man uppfattar engagemang etc. Vissa där jag skulle kunna säga dåligt om upplever inte alls det så själva, utan just att de engagerat sig bra och är nöjda med sin insats. Så subjektivt liksom. Lika mycket som andra kallar mig överambitiös. Jag försvarar inte eller försöker förminska din känsla, jag drar bara en egen känsla utifrån hur jag själv kan uppfatta människor jag arbetar med, och då det ÄR avlönat. Jag förstår precis din frustration.

  9. Ja, det kliar överallt, magen, benen, tassarna, ljumskarna, ”armhålorna”, ryggen, sidorna… Hela huden på undersidan är lite röd, han har en del utslag i ljumskarna, får ont i öronen med jämna mellanrum osv… Alla dom där klassiska symptomen, plutte!

  10. Ville önska er en trevlig helg!

  11. Tack!

    …börjar bli lite tradigt det här med att bryta ihop bara…

    Hur gick det för Elsa? Jag såg inte henne när jag var där, hon måste ha varit i andra gruppen i ettan?

    • Förstår dig Karin!
      Diesel började löpa så de fick ställa in.

  12. Såja, kika in nu igen fåru se på han, pärlan! 🙂


Kommentera

Kategorier

