Skrivet av: bacillen | torsdag 30 juli, 2009

Åskregn och hundträning…

…men inte samtidigt som tur var!

På förmiddagen åkte Kråka och jag till klubben för att träna med Maria och Hera. Nu för tiden har vi båda tjejerna med på plan, Kråka står bunden när Maria tränar Hera och Hera är i bur när Kråka och jag kör. Det funkar himla bra! Kråka skäller när Hera leker som allra vildast och det är väl ofta det som är svårast för Hera också. Belgartjejor vill nog gärna polisa ganska mycket 😉

Kråka och jag körde igenom några GF i framförmappen. Hon har lite svårt att bjuda sitt när jag går bakåt men det blir bättre och bättre.

Vi tränade långa fritt följsträckor och också några med koppel på, det var svårt, jag tror inte hon fattade först så jag fick klicka för kontakt bara, sen trillade poletten ner och hon begrep ordet fot.

Inkallningarna har blivit mindre tackliga men då och då smäller hon i. jag får bara inte fela henne för mycket för då slutar hon att springa, istället måste jag välja tidpunkt och avstånd så att hon gör rätt.

Platsliggning med hakan i backen var svårt i dag. Hon lyfte onödigt många gånger på huvudet och hässjade. Jag varierade var externbelöningen fanns och det var hon med på. Ska köra med mycket störnignar under en period och öka tiden. Svårast är ju när jag bara står rakt upp och ner framför och inget händer…då verkar hon glömma sig fort.

Hopp-sitt-hopp har vi slitit med en del. Har hon inte hoppat ut för kort så har hon hoppat snett eller inte alls… Det har helt enkelt varit svårt. Nu har vi pausat ett tag med det momentet och det verkar ha gjort susen. I dag hoppade hon rakt ut, lagom långt och vände bra och satt sig på kommando. Kul!

Apportering med klubbens apportbock. Först enligt lydnadsettan och sedan apellen. Bra!

I dag var det en del spanande i fjärran. Jag blir lätt urfrustrerad och vill pocka på hennes uppmärksamhet….ibland gör jag det också och har i och med det lärt henne att stå och spana/vänta mer.  Men idag var jag ganska duktig och väntade ut henne för att sedan höja frekvensen på belöningar för kontakt. En gång tog det dock så lång tid att hon faktiskt fick gå och bli bunden en stund. Jag gillar inte att göra så, och undviker att göra det för ofta, men ibland har det bra effekt.

Överlag en bra träning. Särskilt bra är det att ha med jyckarna på plan och träna på att tåla störningar. Nästa gång ska buren med, då blir det ännu bättre.

Tack Maria och Hera för i dag. Ni är bästaste tjejorna!

På eftermiddagen var tanken att lilla K och jag skulle rida ihop. Regnet vräkte ner. Och åskan brakade som bara den. Vi tog in kusarna som fick torka och käka hö, de var rätt nöjda. Vi får skjuta på ridningen till imorn. Nu ska vi åka till stallet och släppa dem på betet igen, säkert poppis!

Responses

  1. Tack för idag!
    Synd att ni inte fick ridit pga åskan men tur att inte vi hade den under vår träning. Jag satt på jobbet då det åskade som värst och det tom haglade.

  2. Trist med åska men kul med bra hundträning 🙂
    Fick en AHA upplevelse nu när jag läst ditt inlägg. Mitt problem med Eltons konsentration – jag pockar!!!
    Ska verkligen försöka bli bättre där, vet ju att det bästa är att vara tyst och vänta men OJ så svårt det är i bland, eller snarare ofta 😉

    • Vad kul att få ge en AHA-upplevelse!
      Ja pockandet har definitivt ställt till det för oss. Och det blir SÅ mycket bättre om det blir hundens motivation och ansvar att hålla kontakten. I början, när man ändrar sitt tänk, får man vara noga och förstärka alla kontakter. Jag förstärker också alla ingångar så att de verkligen ligger bra till. Lycka till!

  3. Just! Tänkte fråga; har du några bra shejping tips på en LÄTT ”använd baktassarna till något” övning?

    Kata verkar inte veta om att hon har baktassar öht.

    • Backa upp på saker kanske? Kliva i lådor? Lyfta på baktass?

    • Hmm… backa upp på saker har jag tränar massor. Hon kommer inte mer än att hon kan gå fram- backa, gå fram- backa. Verkar inte fatta att man kan reglera riktning och ta sidsteg med bakben med…

      Lyfta baktass tror jag inte att hon fattar- i nuläget iaf. Fick peta och dra i tasshåren för att få henne att öht röra baktassarna till krypet. Men jag hade gärna tränat in ett baktass-lyft. Hur startar man?

      Kliva i saker kan vi testa, får se om jag har något hon vågar trampa i.

  4. Kanske är det enklare att få tasslyft bak om man först kan få tasslyft fram? Har själv inte gjort det…
    Kan du få henne att backa upp på en sak, tex en låg pall, och sen därifrån backa vidare på en tjock bok som ligger på pallen, som en trappa?

    • Hon har svårt för att backa upp på saker. Tror att hon tycker det är obehagligt.
      Men vi ska jobba på tasskännedom framtill och att kliva i saker.


Kommentera

Kategorier

