Skrivet av: bacillen | lördag 11 juli, 2009

lördagsträning…

..med Maria och Hera. Ibland är vi så effektiva att vi glömmer att vara sociala med varandra. Men vi känner varandra så väl och är trygga i att bara köra på med bra träning. Inga frågetecken eller konstigheter med hur vi tränar, det flyter.  Skönt att ha såna vänner man inte behöver förklara för.

Jag har under en period fokuserat väldigt mycket på momentträning. Vi har filat på lydnadsmomenten och en del av det börjar se bra ut.

Men det har haft sitt pris för jag har inte tränat GF(grundfärdigheter) i den utsträckning vi behöver. I tränarkursen har vi GF i läxa och de ska tentas av framöver… Grundfärdigheterna är ju också grunderna till alla moment, med stadiga GF blir momenten enklare att få ihop och mer hållbara. Alltså är det riktigt viktig träning man inte ska slarva förbi.

Så nu är tanken att en period ska ägnas åt GF-träning.

Idag har vi jobbat med Fokus, sitt och utgångsposition.

Fokus är svårt för Kråka är så van vid att bjuda aktiva beteenden. Att bara stå och se på mig är svårt… Men med lite hjälp av omvänt lockande fick vi det bättre. Fokus under baklängesmarsch är också svårt av samma anledning, när jag länger sträckan kommer det ett ställande eller läggande…

Sitt är ett beteende jag inte jobbat med lika mycket som ställanden och lägganden, det märks man man väl lugnt säga. Men med massor av förstärkning för sättanden flöt det på bättre.

Utgångspositionen satt bra idag. Från olika håll och i stegförflyttnignar.

Vi gjorde också några platsliggningar bredvid Hera. En gång åkte hakan upp men tre gånger låg hon fint 3/4= 75%. Tiden:30 sekunder. 60 s. 30 s. Bra! I en av belöningarna fick hon syn på Hera som just då kikade åt vårt håll, då blev Krax arg och fräste, jag hindrade henne från att se på Hera och då blev hon nog lite sned på mig…riktade om lite.. Men sen kom hon ur det fort och fick göra en ny plats, inga problem alls.

Medan Hera tränade har Kråka varit bunden i staketet. Det gick verkligen över förväntan och Kråka skällde inte uppfodrande förrän precis mot slutet när hon ledsnat. Jag får verkligen anstränga mig för att inte ge henne uppmärksamhet när hon gapar… Men skärper jag mig blir det fort bättre!

Kråka har lekt bra som vanligt, kampar bra och orkar med bra.

Jag höll mig till min uppgjorda plan och har sett en del svagheter men också en hel del styrkor. Bra träning.

Responses

  1. Kul med lyckad träning! Jag borde också köra lite mer GF, det kan ju vara lämlig inomhusträning när regnet bara öser ner dagarna i ända….

  2. Tack för idag! Visst var vi duktigt effektiva:) Tur att vi mådde bra;)
    Ha en skön lördagskväll!

  3. Härligt med en sådan träningskompis 😀

  4. Bra träningskompisar är guld värt! Jag uppskattar mer och mer det arbete jag lagt ner på GF, man har igen det i slutändan.


Kommentera

Kategorier

