Skrivet av: bacillen | onsdag 1 juli, 2009

sommarens varmaste…

…bad. Och sommarens varmaste cykeltur har vi tagit i dag. Gabriels bil var sönder, eller under lagning som det kallas 😉 … Så volvon fick köra till mölndal. Vi var dock i akut behov av badning och barnen krävde att bada i sjön(3 km bort) istället för dammen(800 m bort)

Alltså, cyklar packades med handdukar och baddräkter och hundarna selades på. I dag hade jag inte hjärta att lämna dem hemma utan utsatte dem hellre för lite ordentlig ansträngning i värmen. 😉 Bacillen sprang i 1.5 km, till affären där vi pausade för fikashopping. (En parentes om vår byaffär är att den gått på knäna ordentligt ett tag och knappt haft några varor alls på hyllorna, rena spökaffären. Nu har ägaren fixat kapital och handlat in en massa bra och gott. Så nu handlar vi där för glatta livet trots att det är lite dyrt. Vi vill ju inte bli utan affär här i byn!) När vi shoppat fick Bacillen åka i cykelkorgen, det gillar han, då är han kung! Kråka fick vackert springa vidare för i hennes storlek tillverkas nog inte cykelkorgar… Hon gillar att dra cykeln, men idag i värmen blev det inte så mycket drag, nog för att hon ville men det får ju finnas gränser! Tungan blev en halvmeter!

Väl framme vid sjön var hundarna ganska slaka. Och det var jag med. Men vattnet var helt fantastiskt, ljummet, ja rent av varmt. Vi låg i i evigheter. Och när vi blivit svala och goa igen piggnade Kråka till och busade loss på stranden som vanligt. Men hon är otroligt duktig. Vi är på en strandremsa där en del används som inofficiell badplats, resten ligger det båtar på. Vi håller till en liten bort från där ”vanligt” folk badar och mina hundar fixar det finemang. Trots att det sprang barn där borta och gick okända vuxna brydde de sig inte utan plaskade och lekte bara med oss 🙂 De håller sig nästan precis där jag ber dem att vara, Kråka gjorde en avstickare upp mot skogen och hittade ett fiskkadaver som hon snaskade i sig, jag hoppas att hon inte blir sjuk av det 😦 Jag kunde tyvärr inte få det av henne, det var för gott…

Efter nån timme kom hussen från en varm dag på jobbet. Han ville så klart också svalka sig. Hela familjen tog en simtur utmed stranden. En skön och ny känsla, det är första året vi simmar allihop tillsammans. Men hundarna övervakade alltihopa från stranden, till och med tokbadaren Kråka kan få nog….kanske att min tvångsschamponering har lite att göra med att hon fick nog också 😉

Så var det slut på baderi och cykeltur hemåt började. Fast jag slapp 😀 Jag fick ta bilen! 😉

Nu i kväll har Kerstin och jag ridit. Det är så skönt att rida på kvällen när det svalnat av något. Det fläktar litegrann och luktar så gott i skogen. Vi tog en lugn tur ner till sjön där hästarna fick plaska lite. Flisan har dock inte förstått det fina med vatten och förhåller sig fortsatt skeptisk, vi hoppas kunna ändra det framöver 😉 Sen fortsatte vi genom skogen, travade lugnt på en lång härlig gräsväg där vi om några veckor hoppas kunna låta hästarna sträcka ut i galopp.

Ditte är så trevlig att rida, verkligen en häst i min smak än så länge. Ett härligt grundläggandelugn men massor av fullblodsenergi och lite bus. Häftigt! Häftigt är också att jag har kvar min gamla ryttarbalans, jag sitter kvar trots att hon hoppar ner i diket när de nya höbalarna på åkern hotar att äta hästtanter 😉 Eller när hon kommer på att vattnet är görfarligt och hoppar upp på stranden i två gigantiska plaskiga språng 😀

Jag njuter så i fulla drag av att vara i stallet ensam tillsammans med Kerstin. Det är harmoni att lyssna på hennes kvitter. Att se henne pyssla om sin egen ponny och verkligen göra det med hela hjärtat. Dessutom går hon nu in och tar ett jätteansvar för hela Flisans skötsel när jag har Ditte att sköta om. Det finns inget hon behöver hjälp med och lilla hästen litar fullt ut på sin lilla tjej

I går masserades Flisan. Det kändes bra, jag fick omedelbart förtroende för massören. Hon kände saker runt om i hela kroppen på Fly, men inget gigantiskt utan sånt man kan vänta i en 19årig hästs kropp. Särskilt vänstersidan var stel, precis som jag tänkt. Nu ska jag försöka massera henne själv var tredje dag och sedan kommer massören igen i början av augusti. Vi ska hålla igång henne (så länge hon inte haltar så klart) så mycket vi kan. Att ställa av en gammal häst är ingen höjdare och kanske har hennes nuvarande stelheter och svagheter att göra med att hon fick stå i vintras. I alla fall ska vi hålla henne igång och försöka få henne mjuk nu. Myckat skritt ute  i terrängen så att hon får lyfta på benen och arbeta med ryggen. I dag rörde hon sig fint tycker jag…men jag ser spöken hela tiden när jag kollar hennes rörelser…

I morgon blir det också ridning. Ditte är ”min” en hel vecka då matte är på semester. 🙂

Responses

  1. Åh vad jag blir häst- och ridsugen när jag läser. Tokskutten kan jag dock vara utan. 😉

  2. Låter som ett underbart sommarliv, hörru… Njut av familj, djur och väder!

  3. Härligt med bad!

    Visst, jag kan fixa knyten tills på lördag. Fast jag vet inte hur goda de blir att äta när de inte är nygjorda. Ska vi hitta på något gemensamt till frukost och lunch också? Har du några bra förslag?

  4. Låter verkligen som en toppendag 😀
    Kul att du fick förtroende för massören, du ska se att det inte tar lång tid innan lilla hästen är mjuk och fin i musklerna igen 😀

  5. Det låter mysigt att få rida i dessa ljumma sommarkvällar!
    Hoppas ni får en fin kväll idag också!

  6. Precis sådana sommarkvällar har jag just nu också emellanåt och det är verkligen balsam för själen. Finns inget underbarare än att strosa ut på sin ponny i skogen alldeles ensam eller möjligen med någon trevlig kompis och bara finnas till!
    Kika gärna in på den JAG tycker är den vackraste ponnyn i världen 🙂
    MVH
    /Ewa

  7. Vad duktig Kerstin är med sin lilla häst! Hoppas Flisan mjukar upp sig av massagen.


Kommentera

Kategorier

