Skrivet av: bacillen | tisdag 9 juni, 2009

Bra hunderi…

..i dag!

Kråka och jag träffade Elsa och Jenny på Alingsås bk.

Tisdagsgänget med sköna Maj 😉 i spetsen var på plats och vi blev så väl mottagna 😀 Vi var med när de gjorde platsliggning. Kråka låg bra i två minuter, sen kliade hon sig och tänkte lägga sig igen, men när hon såg att jag var på väg mot henne, jag som trodde att hon var på väg upp, DÅ reser hon sig och kommer mot mig 😦 Dumt av mig, jag ska så klart ha lite mer is i magen när hon egentligen inte satt sig upp…

Körde signalkontroll på stå och ligg med mycket bättre resultat än i går. Vet inte vad jag gjorde rätt! 😀 😀 Måste fortfarande tänka på att variera avståndet när jag säger kommandot. Måste också köra på en hel del baklängesmarsch utan att hon ska göra nåt annat än följa fint. Kråka tror i nuläget att man bör bjuda nåt frivilligt efter en viss sträcka 😉 Bra träningsläge är fortfarande en viktig nyckel för att kraxet och jag ska lyckas med signalkontrollbiten.

Så körde vi hopp-sitt-hopp. Jag fokuserade på att belöna uthoppet. Mina eminenta träningskompisar påpekade att jag styr Kråkan med överkroppen, och förmodligen trycker henne bakom mig i utgångspositionen. Skärpning! 🙂 Några islag fick Kråka i hindret, jag ska vara vaksam på det.

I apporteringen galopperade hon inte tillbaka så jag tog tag i det. Elsa fick hålla Kråka och hon fick gripa apporten och springa till mig. Efter ett par försök fick hon även gripa den på marken och springa till mig. När jag sedan körde hela galopperade hon, inte i räcerfart men galopp.

Vi gjorde en platsliggning till och Kråka låg fint ända tills nåt syntes i horisonten och hennes armbågar åkte upp… Jag gjorde om och den här gången ville jag att Kråka skulle ha hakan i backen. Jag velar fortfarande och är löjligt inkonsekvent. Hon ligger bättre med hakan nere, varför kan jag inte bara köra på den linjen och inse att genvägar är senvägar!? Med hakan i backen låg hon inte länge i dag, men hon låg bättre.

Efter träningen tog jag tag i lite ärenden iförd träningskläder, då är man verkligen som snyggast! 😉

Tack Elsa och Jenny för bra träning! Och tack Jenny för snyggehalsbandet!

Responses

  1. Tack själv!

    Jag orkade inte handla på vägen hem, hittade rester i kylen istället, så jag slapp handla i träningskläder, men visst är man snygg 🙂

  2. Rolig och braig träning låter det som!
    Hoppas på mer av den varan då vi är återhämtade.

  3. Tack själv, och varsågod för halsbandet, hoppas det passade bra 🙂
    Jag ska kolla upp cirkelträning mer och sedan påbörja galopprojekt!

  4. Åh jag älskar att stolpa in på konsum med leriga kängor och träningskläder, folk tittar så roligt på en. Fnissar åt Kråkas beteenden i baklängesmarschen och faktum var att när jag upptöckte de här tendenserna till sackning för att bjuda ett beteende och tog tag i det så läste sig ordförståelsen på samma gång. Det var som om Freddie fatta att ”aha, jag måste lyssna på vad matte säger”. Så nu varvar jag att blöna långa raksträckor med bra attityd med att lägga in stå och ligg.

  5. Hmm… jag vet inte om det är ”tillåtet” inom klickeriet, men islag är jättelätt fixade om man ger hundarna felsignal direkt när de slår i. Något snällt men tydligt som ”Ojoj” eller ”fel” bara och gör om.

  6. Man blir ju riktigt inspirerad av att läsa om era träningspass!

  7. Har ni några tävlingar på G månn tro …?


Kommentera

Kategorier

