Skrivet av: bacillen | måndag 8 juni, 2009

Hundträning…

..undrar ni?

Tränar jag nåt och i så fall varför bloggas det inte om det?

Joo lite tränas det allt. Men vi har haft en liten paus då vi tränat ytterst lite och sporadiskt. Då och då när Kråka varit ensam hemma och varit väldigt taggad har jag passat på att göra lite kul grejjor.

Bland annat har vi tränat ställandet under gång. En av de varma dagarna tränade vi det med frusen Bravo som externbelöning. Det var effektivt!

Att jag inte bloggat om det beror nog på slöhet bara 😀

I kväll har vi varit på Lerums bk och tränat med Ida och Bosse. Bo-husse Johan var med och kommenderade samt Kråklekte. OCH! valpkelpien Flip! Underbar lillkille som jag tror kommer att vara allt Ida drömt om! Jag fick goa valppussar och klappade lilla rosa magen!

Vi började med ett platsliggningspass. Jag gör det nog lite för svårt för Kråka när jag ”kräver” hakan i backen så på direkten, hon är inte riktigt motiverad till det. Får träna mer på att frivilligt bjuda HiB på nya platser innan jag försöker göra det tävlingsmässigt igen. Hemma i köket smackar hon hakan i golvet när det ska tränas, hon VILL ha sin mat! Samma attityd vore coolt att finna på planen.

Så körde jag ställande under gång. Började också varva med lägganden under gång. När jag gjorde det märktes det att där har vi en hel del svagheter. Kråka blir osäker och vet inte vad jag menar. Mer grundträning i olika miljöer! Mer ståträning och mer liggträning från grunden i varje pass. Vi har inte en tillräcklig bra förstärkningshistoria på stå. Tänka vad mycket ligg jag tränat, både frivilligt och på kommando. Ståträningen är inte i närheten av det, klart det inte kan vara lika enkelt för Kråka. Att även liggandet blev osäkert när man kör dem efter varandra är nog att vänta då ställandet är osäkert och hon blir frågande till vad vi gör… Summa summarum: Kråka kan inte ligg och stå tillräckligt bra.

Både Ida och Johan lekte med Kråka. De varvade lek med olika kommandon och Kråka hade nog riktigt roligt! När man lekt så med någon är man polare enligt krax, och man kan mysa. 🙂

När jag kom hem kunde jag inte låta bli att köra lite stå och ligg i trädgården. Kråka har svårt att göra snabba lägganden från galopp, det hade vi nog aldrig tränat förrut 😉 Men med några försök så gick det. Ställandena blev bättre också!

I morn ska jag till Alingsås bk och träffa några andra klickernördar. Kul!

Responses

  1. Tack för idag bästaste AK! Vad roligt att du gillar lillskrutten, han är verkligen ett störtmysigt stycke bebis! Ikväll har han och jag kamplekt, kolla in Fliplunds grepp! 🙂 Jag har lagt in lite bilder på din vackraste Kråka i bloggen också. Kramar!

  2. Känner väl igen det där att läggandet haverar när man blandar in stå. Ni kommer fixa det där det är jag säker på. Ha så kul med klickerfolket idag.
    Kramar

  3. Kul att läsa om er träning! Duktig Kråka!

  4. Man blir ju lite avis att du träffat söt-Flip.


Kommentera

Kategorier

