Skrivet av: bacillen | söndag 10 maj, 2009

Tränarkurs-rapporten

Ja jag bloggar väl då! Fast jag är utmattad *håller mig för pannan* 😉

Nä, jag är inte så svårflörtad, det har varit en toppenhelg och jag är mycket laddad att dela det jag fått med mig! 😀

Det var först och främst himla roligt att träffa kursdeltagarna och instruktörerna igen. En omedelbar vi-känsla infann sig.

Lördag förmiddag går till historien som kurstillfället då Kråka inte är ett dugg störd av miljön. Hon jobbar på som en tok. Jag är fokuserad, in the mood,  i bubblan. Och vi kan göra rätt stora framsteg med vår läxa att bakåtkedja några trix. Jag satte bra kriterier, vi lyckades och Kråka var intensiv och lekte strålande i belöningarna. Jag fick beröm som gladde mig oerhört och som jag sparar i hjärtat för att plocka fram när det inte känns lika enkelt att träna hund. Med en sån start kunde helgen inte bli annat än strålande! Eller som jag nyktert påpekade…vad ska kunna toppa det här? 😉

Vi fick ta en tidigare lunch för vädrets makter bjöd ösregn och hagelstorm en stund, en rätt lagom stund, en lunchrast. Sen sken solen igen och vi kunde fortsätta träna. Burlekar var näst på dagordningen. Jag har ju tjuvstartat med burlekandet hemma. Men nu fick jag prova dem ute och med störningar. Riktigt roligt och under helgen ökades verkligen Kråkas förståelse för värdet i att vara i buren och att springa dit fort. Signalkontrollen var fortfarande minst sagt ostadig och flera gånger snurrade hon glatt när jag kommenderade ”buren” Gulligt, men ändå inte för jag trodde att snurren var en av de saker vi har bäst signalkontroll på. Nåja…;)

Under resten av eftermiddagen fick vi träna på att skriva kriterieplaner och på att loggföra. Dessutom fick vi utmaningen att göra det på en främmande hund. Jag och Eva fick låna Musse, en treårig cattledog. Vår uppgift var att träna fotgående på högersida i minst tio meter och med två vinklar. Att skriva kriterieplan är ovant och inte enkelt. Men när man gör det och sedan omsätter den i praktiken och ser att träningen faktiskt går bättre och fortare ger det mersmak. Vi fick faktiskt Musse att gå en hyfsad linförighet på höger sida, med vinklar och allt. Ingångar och halter hoppade vi över 😉 Mest intressant med att träna någon annan hund var att jag tänkte annorlunda. Jag blev en maskin som inte tänkte på annat än beteenden. Bra att ta med sig till kråkträningen tror jag. En häftig känsla var det, och effektivt.

Efter en i sanning intensiv dag åkte jag hem till Maria för trevligt sällskap, skön kvällspromenad, och övernattning. Gott vin och god mat fick jag också. Tack! Inte lika mysigt var att Kråka blev dålig på natten. Hon kräktes upprepade gånger(tappade räkningen) mellan midnatt och 04…. Hon mådde verkligen som en säck sk*t. 😦

På morgonen, efter alldeles för få timmars sömn, verkade dock magontet vara helt borta och när vi kom tillbaka till kursplatsen var hon som vanligt och tog godisbelöning och lekte bra. Skönt! Inte optimalt att träna på och ge godis efter en sån natt, men vad utsätter man inte sin hund för i klickerträningens tecken!? (sorry, kunde inte låta bli!) Kråka hälsar att hon lever och inte mår illa längre trots intagandet av ett ton köttbullar i dag. 🙂

I dag fick vi till uppgift att göra nya kriterieplaner. Vi skulle nu träna våra egna hundar och fick välja mellan ett antal trix. Jag och Jenny jobbade i hop. Vi valde båda att jobba med trixet slalom mellan benen-baklänges….verkade ju lätt och bra…inte 😀 Vi började fila på kriterieplanen och efter en stund insåg vi att vi tänkte helfel. Nå såna misstag är nästan roliga, bara att bryta ihop och börja om! 😉  När vi äntligen kom ut och började träna hundarna valde vi att ha dem i burarna och varvade träning och burvilande i korta pass. Vi hjälpte varandra med att hålla ordning på antal lyckade repetitioner och de som nollades. Samt att räkna latenstiden och att allmänt peppa och hjälpa. Vi tränar olika på en del sätt men tänker lika i mycket. Vi hade givande diskussioner tycker jag, överlag trivs jag väldigt bra att träna med Jenny. Vad gäller själva beteendet var det små men lovande framsteg och det blir ett kul trix att jobba vidare med till nästa helg.

Efter lunchen delades vi in i nya par och fick välja ett av våra påbörjade beteenden/moment som ingick i våra egna mål med tränarkursen. Nogranna kriterieplaner skulle upprättas och träningen skulle loggföras. Jag valde att fortsätta med burlekarna och att kombinera dem med störningsträning då det är en av mina käpphästar och något som jag verkligen hoppas komma vidare med. På god väg redan faktiskt! 🙂 Bästaste Elsa och jag tränade ihop och hon och Diesel tränade på kryp. Jättekul att se så fina framsteg! Diesel är förmodligen världens roligaste golden! Kråka fick omväxlande massor med belöning för att klara störningar i buren och omväxlande komma ur buren och leka och småträna lite enkla saker. Jag måste bli ännu mer noga med att se till att de träningspassen blir ännu mer värda. Krax klarade störningar oerhört bra. Hon låg lugnt i buren när Diesel lekte eller tränade nära(ett par meter) samt gick förbi buren bara på en halvmeters avstånd både framifrån och bakifrån. Jag höll en riktigt hög belöningsfrekvens och lät henne inte misslyckas. Diesel var inte den enda störningen för ganska nära tränade flera andra ekipage som både lekte och hojtade, Kråka klarade det lika fint. 😀 Otroligt rolig träning!

Nästa pass var det tänkt att vi skulle återgå till träningen med trixet vi påbörjat under fömiddagen. Slalom mellan benen-baklänges. Jag började med Kråka men där nånstans hade luften gått ur oss båda. Vi insåg att det inte var lönt att fortsätta och vilade i/vid buren istället. Burlekarna är nog mycket mer påfrestande för lilla krax än vad de ser ut.

Efter sammanfattning och lite utvärdering av kursen var det dags att säga hejdå. Nu är det ganska lång tid till nästa gång. Bra det, för vi har mycket att träna på tills dess. Jag har vågat sätta våra mål ganska högt nu, det går ju rätt bra. Vi har hittat rätt träningsläge och det gäller att smida när järnet är varmt. Jag kommer nog att ha en hund som vid kursens slut är väl genomarbetad vad gäller grundfärdigheter, jag börjar våga tro det nu!

Det mest värdefulla jag tar med mig från den här helgen är att vi klarade störningarna, vi var i bubblan! Min bästa Kråka och jag!

Responses

  1. Kul att läsa din rapport! Vad härligt att ni gör sådana framsteg. Jag längtar verkligen till den dagen jag och Lissie kan ta upp vår träning igen. Jag blev väldigt inspirerad nu. 🙂

  2. Vad härligt att ni haft sånt genombrott och att ni varit i bubblan. 😉 Kramar!

  3. Grattis till bubblan. Och till en lyckad helg. 😉

  4. Riktig superhleg låter det som – härligt med så mycket bra träning 😀
    jag riktigt känner hur din entusiasm smittar av sig 😀

  5. Tack igen för en toppenhelg! Du och Kråka har varit jätteduktiga! Diesel tackar för omdömet som ”världens roligaste golden”, det gillade hon 🙂

  6. Ja, jag hoppas verkligen att det bara har varit en jobbig period för den däras hjärnceller. Vad kul att det gick så bra med Kråka, ni verkar ha skitkul på kursen! 🙂

  7. Toppen, va kul!!

  8. Tack för grattishälsningen!

    Vilken toppenhelg ni verkar haft, härligt med den där bubblan! 🙂

  9. Det har vart häftigt att se Kråka (och du!) jobba under helgen, speciellt första lördagspasset!

    Tack för helgen och alla intressanta diskussioner och träningsigenomtänkningar!

  10. En jättehärlig rapport. Är så glad för er skull. 😀
    Kram

  11. Det blev ett långt inlägg för mig också men jag är inte säker på att mitt var i samma ordning:) Jag är fortfarande trött och lite vimsig i huvudet(mer än vanligt)efter alla intryck och lärdomar som helgen bjöd på.
    Tyvärr fick jag ju inte se något alls av er träning men kul att höra att det gick så bra!
    Tackar också för det trevliga sällskapet på lördagskvällen! Hoppas att Kråkan´s mage är helt bra nu!
    kram

  12. Oj va roligt att läsa och att det gick så bra och känner att ni är ett bra team. Underbar kännsla. Burlekar är tröttande, när vi höll på på shejpingkursen såg Freddie helt vindtyrig ut efter ett tag. Inte världens smartaste hund helt enkelt.
    Ska bli kul att läsa om hur ni jobbar vidare med buren, jag måste också ta tag i det nu när tävlingen är över.

  13. Ah, den mytomspunna bubblan tycka vara funnen! GRATTIS!
    Nå, jag har väl hittat den ibland med. Alice högreuppflytt kändes som en sån riktigt bubbla! Härligt!

  14. Duktiga ni!!! Jag blir trött bara av att höra ordet logg, jag har nog praktiserat det för lite. Härlig känsla med bubblan!

  15. Det här är så otroligt roligt att läsa, ni är så värda er bubbla!!! Tråkigt att Kråka blev så dåligt, men som tur var så var det ju borta snabbt.

    Om jag kommer ner till er någon gång, då kan väl du lära mig sätta kriterier och loggföra va? 😀 .


Kommentera

Kategorier

