Skrivet av: bacillen | onsdag 6 maj, 2009

Fin träning

I dag fick vi besök av Elsa och Diesel. Jag bjöd på frukost och det var fint att ha sällskap.

Det regnade katter och hundar, men Elsa kom med det eminenta förslaget att träna i ridhuset. Smaaart, det hade jag ju helt glömt bort! 😀

Vi tränade igenom grundfärdigheterna sitt, stå och ligg. Båda hundarna jobbade fint men framför allt var Elsa och jag bra tränare som satte bra kriterier och pausade med lek tillräckligt ofta. Vi var över lag ganska stolta över oss i dag! Vi var fokuserade och strukturerade som sällan förr när vi två träffas 😉

Kråka och jag behöver träna på ställande från sitt och ligg, det är ett beteende jag öht inte förstärkt så det satt ganska långt inne. I övrigt sitter de tre GF-mapparna bra.

Vi gjorde lite tävlingmsässig träning också. Kedjade ihop momenten inkallning med läggande under gång. Kråka var väldigt bra! Särskilt transporterna såg jättefina ut. I inkallningen ryckte hon till på tävlingsledar-Elsas ”kalla in” men satt kvar. Hon gör inte världens finaste ingångar hos mig, tacklar lite. Men farten är bra! Läggandet under gång är nog så gott som tiomässigt, vårt stabilaste moment! Det är så himla kul att träna tävlingsmässigt! Jag får alltid lite adrenalinpåslag och fjärilar i magen fast det bara är träning. Jag har tyckt att det är töntigt att jag reagerar så, men nu har jag kommit på att det är asbra! Min hund vänjer ju sig vid att jag är nervös och kan jobba bra ändå.

Vi la en kort plats med hundarna långt isär. Diesel bjöd på riktigt bra störningsträning genom att skälla till ett par gånger och även resa sig upp. Inte så kul för Elsa och Diesel men bra för Kråka som det inte bekom alls. 🙂

Efter en kort promenad avslutade Elsa och jag daten med en liten fika. Hundarna fick vara i bil respektive bur, de var sjukt smutsiga av ridhussanden….

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

På eftermiddagen blev det ridhusträning med lilla ponnyn och lilla K. Jag byggde tre små hinder. Sen blev det hoppning för hela slanten! Flisan blev pigg och glad och nästan lite het, men inte värre än att Kerstin kunde styra bra. Kerstin fick träna på att se vart hon skulle och att ge bra eftergift i sprången. Nån sorts rekord både i hinderhöjd och i antal skutt blev det! Mycket nöjd Mygga(och mamma)!

Nu har vi varit i Alingsås på Joels elgitarrlektion. Nästa vecka är det uppvisning och det ska bli så skoj att se och höra lite rock’n roll!!

Kort paus….sen blir det mockning av hästhage. Lajbans…..inte.

Responses

  1. Vad roligt att ni fick till sån bra träning! Nu måste vi snart träffas! ( abstinens ) Jenny frågar om nästa sökträning. Vad säger ni?

  2. Tack för idag! Kul med hoppning!

  3. Vilken bra träning, nu är det verkligen tävlingsdags. Vilken skönhet ni fått till stallet, det drar i min hästnerv.

  4. Vi syns snart!
    kram!

  5. Man märker direkt då man avväger rätt mellan träning och lek och sätter upp bra kriterier! Bra gjort!

    Kul att det går så bra med ink. m ställande, kan du inte filma så vi får se 🙂 .

    • var nog otydlig….för inkallning med ställande har vi inte gjort. Vanlig inkallning var det, och läggande under gång. 😀


Kommentera

Kategorier

