Skrivet av: bacillen | tisdag 28 april, 2009

Not according to…

plans…

Men bra i alla fall. 😀

Jag och kraxet har varit på klubben och tränat. På tisdagar samlas ett litet gäng som tävlingstränar. Det finns då goda tillfällen att träna väldigt tävlingslikt eller åtminstone få kommendering.

Jag började lite(läs mycket) klantigt med en budföring. Kråka vägrade dock att göra ingång på främmande mottagare. Jag blev lite förvånad för hon brukar gilla budföring och inte ha åsikter om mottagaren… Men jag tar det på mig för hon var rätt nyss uttagen ur bilen och dåligt förberedd. Bytte mottagare till Maria och då gick det bättre. När jag sedan gått en snabb rastningsrunda och Kråka fick bajsa(!) var hon i sitt rätta träningsmodus igen.

Platsliggning i grupp gick väldigt bra. Jag fick inget hakan i backen när jag la ner henne och då fick det gå utan. Jag känner att jag provar mig fram lite just nu och att det är viktigast med bra upplevelser… Hur som helst låg hon jättefint med mig på 15 meter och rottishane på 4 meter vid sidan. Hanen gnällde några gånger och spanade lite på Kråka men hon ignorerade honom fullkomligt och fokuserade noga på mig. Riktigt snyggt! Tiden kan nog ha varit cirka två minuter.

Direkt efter platesen gick jag bort och belönade med lek, hon var härligt taggad! När jag plockade undan leksaken kom hon direkt i utgångsposition och ville mera. 😀 En rottweilertik var i närheten och gjorde ett lite farande åt vårt håll, Kråka hoppade till mot henne också men vid mitt rop vände hon direkt, väldigt bra! Hon fick massor med dragkamp som belöning!

Tränade fritt följ med Marias ögon som bra extra hjälp. Kråka gick med bra attityd och med bra position. Det enda Maria anmärkte på var att hon går lite snett med rumpan ut (och det har jag nog anat även om det är svårt att se när man tränar ensam) Med bra belöningsplacering tror jag att det går bort fort. Det syntes att vi tränat tyckte Maria och det är ju väldigt roligt att höra. Några pass med klossen har gjort bra saker både med positionen och med trängningarna. Och att jag håller på mina kriterier så klart.

Så provade vi hopp-sitt. Ingen succé  första försöket så jag delade upp i delar och fick på så sätt till det bra. Maria och jag pratade om att jag kanske borde prova att noggrant baklängeskedja det momentet och se om jag kan få det riktigt hållbart.

Efter trevlig fikapaus med hela gänget tränade vi igenom GF-mappen ”ligg” med ganska bra resultat. Det vi behöver fokusera på är frivilligt ligg på avstånd, samt ligg under baklängesmarsch-vilket Kråka har varit asbra på men nu har jag tränat så mycket ställande att hon hellre väljer det 😉 Det är det där med balansen….och att hunden fortfarande inte är 100% repetitionsklok, vilket så klart är ett tränarfel. I mitt fall är det att jag tidigare hjälpt henne för mycket…

Kråka lekte väldigt fint i dag, jag tycker att vi är i ett bra flow med leken just nu!

Under fikapaus och andra pauser har Kråka fått ligga stilla en hel del, det går bra och hon verkar helt bekväm med det.

Jag är nöjd och glad med dagens träning trots att jag inte riktigt följde min plan 😉

Responses

  1. Skönt med sådana dagar nær allt känns bra . jag hoppas det kommer göra det för mig också i morgon när vi har varit hos vetrinären …

  2. Kul med bra träning! Ligg på avstånd måste vi också fixa, tack för påminnelsen 🙂

  3. Vad duktig och flitig du är med din träning, skoj att läsa! Kul att det fungerar bra med Flisan också! Jag tycker att det kan vara helt ok att ha inspänningstyglar på(löst sittande, inte för att bunta ihop hästen), hjälper det både häst och ryttare så varför inte? Du kan ju ha det som ett komplement till longeringen, att börja med dem på de dagar du inte longerar? Det blir lättare för lilla K att bygga upp balans och styrka på en häst som går i lugn och trevlig form.

  4. Tack för idag! Det var gott att du var där idag som kunde peppa mig lite. Det behövdes …
    Er träning såg riktigt bra ut och er platsliggning var ju kanon!
    kram


Kommentera

Kategorier

