Skrivet av: bacillen | onsdag 15 april, 2009

Bloggar väl lite då…

Fast det känns lite segt… Bloggtorka liksom…

Tränar lite hund, men inte så mycket som jag borde. Mängden jag tränar här hemma går verkligen upp och ner. Nu är det ner…

Men i måndags var det träning på kallebäck med ett klickergäng. Kråka var bra. Klängde lite lite på mig vid de första skotten från skjutbanan men jag började träna och leka istälet och då var ju det så klart mycket roligare. Vi tränade fokus och fritt följ men la verkligen tyngdpunkten på bra belöningar, bra lek.

Nästa pass tränade vi signalkontroll. Vi bytte mellan sitt, ligg och snurra. Många rätt, inte många fel. Duktig Kråka!

Vi lade en ganska tävlingsmässig platsliggning. Jag stod nämre än man ska men hade bestämt mig för att inte fela om hon reste hakan. Det gjorde hon, men la ner den igen. Ida agerade störning efter en minut och var allmänt rabiat 😉 Två minuter låg hundarna och jag är väldigt nöjd över Kråkas attityd!

Nästa pass hände en sak som jag inte trodde skulle hända med den här hunden. Hon stack ifrån mig till en annan hund. En labbetik som dragit från matte och rusade runt och hade lajbans. Kråka tyckte nog först att man får f*n inte ha så lajbans….men jakten gick över i lek! Lek I tell you! Jag som stod och förväntade mig att min hund i princip skulle stycka den andra hunden fick se hur båda hundarna rusade runt och hade hur kul som helst. Bland annat rusade de rakt över stackars Bo som låg plats så fint i godan ro… 😦  Jag kan tacka labbefröken för det uteblivna blodbadet, hon gjorde så fina lugnande signaler och lekinviter att Kråka var tvungen att begripa och svara rätt. Efter lite rusande hörde dock Kråka mitt rop och bröt och kom. (jag överdriver så klart lite…jag förväntade mig inte att Kråka skulle döda en annan hund! Men kanske att hon skulle bli väldigt arg)

Nu får det tränas även på att inte springa till andra springande hundar. Det har inte behövts förr då Kråka varit alldeles för rädd för främmande jyckar. Nu har hon ju dock fått flera fina hundkontakter och faktiskt lekt med några. Kanske baksidan av myntet, men en baksida jag gärna ser för det är gött med en hund som inte är lika rädd.

Även efter träningen blev det mera hundkontakt för Kråka. Vi gick en liten promenad i skogen runt klubbstugan. Det var rottweilern Dacke, hoffawarten Sunny, cockerspanieln Sota och Kråka. Först var Kråka i koppel och de andra var lösa. Det har hon verkligen lärt sig, att andra hundar är lösa men inte hon. Hon stressar inte alls över det. När de andra lugnat sig fick även kråka vara lös. Det gick finfint till en början, de sprang tillsammans med fina signaler. Så blev det en liten aktivitetsnivåhöjning eller vad man ska säga, tempot ökades och nån skällde. Då taggade Kråka och Sunny mot varandra och började slåss. Inget allvarligt slagsmål, bara munhuggning i löst skin och päls. Då gjorde ”Dacke den fantastiske” nåt makalöst och gick emellan. Jag har aldrig sett det förut, han bröt helt enkelt slagsmålet och sedan var det som inget hade hänt. Tikarna sprang runt avslappnat igen. Kanske inte det bästa som kunde hända Kråka, jag vill ju verkligen inte att hon ska bråka och slåss… Men jag är ändå nöjd med att hon inte tar i överdrivet mycket som hon gjort tidigare. Hon läser hundsignaler rätt och spänner sig inte så mycket. Vuxna tikar vill ju ibland fostra unga hundar och jag tycker att detta liknade det……jag vet inte, kanske var det så, eller så var det osäkerheten som slog igenom.

Nån utvärdering av veckoplanen vad gäller träning vågar jag inte ens kolla på den här veckan…. Vi har inte tränat på allt det vi skulle. 😉

Den här veckan ska jag försöka fokusera på de GF som vi inte gått igenom av läxan. Dvs ligg, utgångsposition och Doggie-zen. Jag ska också lägga massor med fokus på leken. Och på att träna korta pass i bra mode.

I eftermiddag ska jag träna med några godingar igen. Ska träffa Noelle, som är en ”nätkompis” sen länge. Ska bli så kul att äntligen träffas! Efter det blir det klickernördfilm hos Elsa. 😀

Responses

  1. Heja klickernördarna!

    Härligt att det gick bra i måndags!

    Ibland går träningsorken upp, ibland går den ner. Det är de dagarna man njuter av att bara vara!

  2. Håller med, en riktigt trevlig baksida av myntet 🙂 Vad roligt att du ser en förändring hos Kråka.

    Och visst går träningen upp och ner, känner igen det där.

    // Anna

  3. Bra att du tog dig tid och ork att blogga, det är alltid lika roligt att läsa din blogg!

    Ha de!

  4. Har också bloggtorka nu. Vädret är alldeles för bra så jag vill bara vara ute. Får nog skaffa en bärbar om det skall bli någon ändring 😉
    Kram

  5. Det var en väldigt lång blogg för en bloggtorka! 😉 😀

  6. Håller med Karin, här förväntar man sig en kort text så var det massa kul att läsa som vanligt istället, tack för det. Otroligt kul med labben, hon måste ha fått gott intryck av rasen någonstans ifrån 😉

    Sen tycker jag inte du ska göra så stor affär av det lilla bråket. Även Sabina kan sätta den sidan till. Kul att träningen gick så bra med störningar och allt.

    Kramisar vännen!

  7. *fnissa* Bloggtorkan var nog mer lusten att blogga plus att jag inte bloggat på flera dagar.
    Men stort tack för att ni läser och uppskattar!

  8. Så roligt att det börjar fungera så bra med ”det sociala” för Kråka. Heja rottisen! Min ena rottis var en fenomenal ”dagisfröken” som var väldigt duktig på att styra upp tjaffs och ordna rättning i leden! Senare hade jag en annan rottistik som tyckte det var roligare att spä på oredan istället… Men även hon styrde upp människobarnens kiv om hon tyckte det behövdes 🙂

  9. Va kul att det blev lek! Då gör det ju inte så mycket att hon stack eller hur 😉 . Bråket skulle inte jag heller lägga så mycket vikt på, sånt händer. Jag tycker det var bra gjort att avsluta då en annan hund bröt, det tyder ju på att hon visst kan läsa signaler. Hon kanske inte tittar så noga ibland bara 😉 .

  10. Vad skönt att Kråka fungerar så pass bra med andra hundar nu. Det är som du säger; man får ta det onda med det goda 😀


Kommentera

Kategorier

